معاون ‌اداره‌کل امور مالیاتی استان کرمانشاه گفت: ۴۳ شرکت دانش بنیان در صورت تأیید از سوی کارگروه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از مزایای مالیاتی بهره‌مند می‌‌شوند.
کد خبر: ۷۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 18 August 2015
شرکت‌های دانش بنیان که به طور معمول ارزش افزوده  بالایی ایجاد می‌کنند سهم بسزایی در اقتصاد و رونق کشور دارند و از فعالیت‌های فناورانه شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی و تعاونی‌ها که اقدام به تجاری سازی و تولید محصولات حاصل از نتایج تحقیق و توسعه ‌کنند حمایت‌ به عمل می‌آید.

برخی از امتیازات و مزایایی که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند شامل معافیت مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی، عرضه سهام شرکت‌های دانش بنیان در بازار فرابورس،  تخفیف 50درصدی در مبلغ سپرده‌‌گذاری شرکت در مناقصه و اعطای تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی است.

شرکت‌های دانش بنیان پس از معرفی به کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی و تأیید شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برای برخورداری از معافیت مالیتی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند که با وجود معرفی 43 شرکت دانش بنیان کرمانشاه تاکنون شرکتی برای برخورداری از این مزایا تایید نشده است.

در رابطه با مباحث مرتبط با امور مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان با سعید کریمی معاون درآمدهای مالیاتی استان کرمانشاه به گفت‌‌وگو نشسته‌ایم تا صاحبان ایده که در شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاهی حضور دارند با مزایای این فعالیت‌ها بیشتر آشنا شوند.

تسنیم: شرکت دانش بنیان را با چه مشخصاتی می‌‌توان شناخت؟

کریمی: شرکت‌های دانش بنیان با هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تجاری سازی نتایج تحقیق به ویژه در تولید نرم‌افزارها در حال فعالیت هستند و شرکتی که دارای این ویژگی‌ها باشد از مزایای شرکت‌های دانش بنیان  بهره‌مند می‌شود.

تسنیم: آیا شرکت‌‌های دانش بنیان با مالکیت دولتی وجود دارد؟

کریمی: شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که بیش از 50 درصد از مالکیت آن مربوط به دولت باشد مشمول شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شود بلکه شرکت‌های دانش بنیان منحصر به شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌ها هستند.

تسنیم: قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که ارزش افزوده بالایی دارند مصوب شده است؟

کریمی: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان ارزش افزوده بالایی دارند در پنجم آبان ماه سال 89 قانونی توسط مجلس برای حمایت از این شرکت‌ها مشتمل بر 13 ماده و شش تبصره مصوب شده است.

تسنیم: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و درآمدهای مالیاتی را می‌توان به‌عنوان دو خط موازی برای توسعه و پیشرفت جامعه در نظر گرفت. براین اساس قوانین مالیاتی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان شامل چه مواردی است؟

کریمی: بر اساس قانون حمایت از شرکت‌‌های دانش بنیان چهار جنبه مالیاتی برای آنها ذکر شده است واین جنبه‌‌ها که در ماده سه بند الف این قانون آمده به ترتیب بیانگر این هستند که شرکت‌های دانش بنیان با رعایت ضوابط می‌توانند از معافیت مالیاتی ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم به مدت 15 سال بهره‌مند شوند و همچنین این شرکت‌ها می‌توانند از مزایای مناطق آزاد در مورد معافیت‌های مالیاتی، عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار شوند.

انحصار شرکت‌‌های دانش بنیان در دست شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌ها از دیگر جنبه‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و همچنین شرکت‌های دانش بنیان بر اساس جنبه چهارم می‌توانند از تسهیلات و حمایت‌هایی  بهره‌مند شوند و شرکت‌های مذکور تسهیلات و حمایت‌های دریافتی را باید برای فعالیت در این زمینه صرف کنند که در غیر این صورت این شرکت‌ها ملزم به پرداخت مالیات و جرائم سال‌هایی هستند که از پرداخت آن معاف شده‌ بودند.

تسنیم: نحوه ورود شرکت‌های دانش بنیان به بحث معافیت‌های مالیاتی چگونه است و این شرکت‌ها توسط چند نماینده در کارگروه مربوطه تأیید می‌شود؟

کریمی: استفاده از معافیت مالیاتی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان مشروط به تأیید اسم و عنوان شرکت‌های مذکور توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی است که فهرست نهایی این شرکت‌ها پس از تأیید شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به سازمان امور مالیاتی برای برخورداری از معافیت‌ها اعلام می‌شود.

تسنیم: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در کشور و استان کرمانشاه به تأیید کارگروه مربوطه رسیده‌اند؟

کریمی: در سال 92، 40 فقره شرکت و مؤسسه دانش بنیان در سطح کشور از سوی کارگروه ماده سه آیین نامه اجرایی برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. در این زمینه پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز تا پایان دی ماه سال گذشته 43 شرکت‌ دانش بنیان را به این کارگوره معرفی کرده که تاکنون توسط کارگروه مذکور شرکتی به تأیید نرسیده‌ است که امیدواریم پیگیری برای حصول نتیجه ادامه یابد.

تسنیم: معافیت مالیاتی شرکت‌‌های دانش بنیان مشروط به چیست؟

کریمی: شرط برخورداری شرکت‌های دانش بنیان از معافیت مالیاتی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است و این شرکت‌ها می‌توانند از معافیت مالیاتی تا 15 سال استفاده کنند و در غیر این صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و صورت حساب سود و زیان در دوره معافیت سبب عدم تعلق معافیت می‌شود.

تسنیم: از آغاز فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تاکنون تخلف مالیاتی از این شرکت‌ها ثبت و گزارش شده است؟

کریمی: تاکنون تخلفی در رابطه با جنبه‌های مالیالتی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در سطح کشور ثبت و گزارش نشده است و  شرکت دانش بنیانی در سطح استان کرمانشاه نیز برای بهره‌مندی از مزایای مالیاتی به تأیید کارگروه مربوطه نرسیده که تخلفی در سطح استان گزارش شود.

تسنیم: آیا شرکت‌های دانش بنیان با وجود معافیت مالیاتی نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند؟

کریمی: شرکت‌های دانش بنیان باید چهار ماه پس از پایان سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و صورت حساب سود و زیان خود را تسلیم کنند با توجه به اینکه معافیت مالیاتی برای مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نمی‌شود.

تسنیم: آیا حقوق کارکنان شاغل در شرکت دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف است؟

کریمی: برخورداری از معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان تنها مربوط به اشخاص حقوقی بوده و درآمد اشخاص حقیقی شاغل در شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف نیست.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار