عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه معتقد است ممنوعیت‌های صادراتی ناگهانی و گاه و بی‌گاهی که برای محصولات کشاورزی در کشور اعمال می‌شود به شدت به بازار‌های بین‌المللی این محصولات لطمه وارد می‌کند.
کد خبر: ۷۸۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 20 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی اتاق کرمانشاه، حیدر کدیور در آستانه روز ملی صادرات با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در کشور ایران سالانه چندین میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که کیفیت برخی از انواع این محصولات نسبت به کشور‌های دیگر قابل توجه است.

وی ادامه داد: صادرات این محصولات علاوه بر ارزش افزوده و ارزآوری فراوانی که به همراه دارد می‌تواند به افزایش تولید و سود بیشتر کشاورزان کمک کند
عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه انواع حبوبات خصوصا نخود، محصولات فرآوری شده لبنی، دام زنده، میوه و سیزیجات تازه مانند هندوانه، گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، پیاز و ... را از جمله مهمترین محصولاتی کشاورزی دانست که ظرفیت صادراتی خوبی دارد.

کدیور با بیان اینکه صادرات این نوع محصولات با چالش‌های متعددی مواجه است، ممنوعیت‌های صادراتی ناگهانی که عمدتا نیز با هدف تنظیم بازار داخلی اعمال می‌شود را از مهمترین این مشکلات اعلام کرد.

وی گفت: گاهی این ممنوعیت‌ها آنقدر ناگهانی است که چندین تن محصولات کشاورزی که برخی از ان‌ها زود فاسد می‌شود، سر مرز‌ها می‌ماند و از دست می‌رود که این امر ضرر فراوانی برای تجار به همراه دارد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، این ممنوعیت‌ها باعث از دست رفتن قرارداد‌های تجار ایرانی با دیگر کشور‌ها و به نوعی بدعهدی می‌شود که آسیب جدی به بازار محصولات ایرانی می‌زند که در بسیاری از مواقع تجار زحمات چندین ساله برای به دست اوردن این بازار‌ها کشیده‌اند.

کدیور تاکید کرد‌: طبیعی است که طرف ما در کشور دیگر منتظر ازاد شدن صادرات محصول ایران نمی‌ماند و نیاز خود را از طریق کشور‌های دیگری تامین می‌کند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از مواقع بعد از این ممنوعیت‌ها قیمت محصولات کشاورزی در داخل کشور به شدت افت می‌کند و گاهی محصولات انچنان روی دست کشاورز می‌ماند که مجبور است ان‌ها را دور بریزید.

کدیور اظهار کرد: مشابه این مشکلات را برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و ... شاهد بودیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه معتقد است اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای کشت محصولات کشاورزی در کشور بر اساس نیاز داخلی و صادراتی وجود داشته باشد دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

وی چالش دیگر صادرات محصولات کشاورزی را خام‌فروشی این محصولات اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه در حالی که فرآوری محصولات کشاورزی ارزش افزوده این محصولات را چندین برابر می‌کند، اما انطور که باید در این زمینه کار نکردیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد:فرآوری این محصولات هم اشتغالزایی قابل توجهی به همراه دارد و هم قیمت فروش محصول را بالا می‌برد.

کدیور گفت‌: به علاوه باید توجه ویژه‌ای نیز به بسته‌بندی محصولات کشاورزی صادراتی داشته باشیم که تا کنون انطور که باید در این زمینه کار نشده است.

وی معتقد است اگر به همه این موارد رسیدگی شود محصولات کشاورزی می‌تواند بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار