بهزاد محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت:از امروز ۳۰ آبان ماه کوچ عشایر به صورت سنتی آغاز می شود زمان این کوچ مطابق تقویم برای کوچ سنتی رعایت میشود ولی برای کوچ با ماشین معمولا رعایت نمیشود.
کد خبر: ۷۹۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 22 October 2019

بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت:شرایط جوی در کوچ عشایر تاثیرگذار است وقتی هوا خیلی سرد شود عشایر خودش زودتر به فکر کوچ می باشد. 

وی خاطر نشام کرد:ولی اعتقاد بر این زمان کوچ  باید در تقویم رعایت شود تا مراتع رویش  و شرایط مساعد فراهم شود .

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه افزود:با توجه به آغاز کوچ ادارات نظیر دامپزشکی، منابع طبیعی، یگان های نظامی و مرزبانی، سپاه ارتش جمهوری اسلامی به خصوص در نقاط مرزی که عشایر مستقر میشوند و برای تردد از نقاط زرد و قرمزی که ممنوعیت دارد کارت های ترددی با هماهنگی صادر میکنیم ،پای کار هستند تا عشایر به راحتی کوچ خود را به پایان برسانند.

محمدی تصریح کرد: سالانه چیزی نزدیک به ۳۰۰۰ هزار کارت ترد برای عشایر در نقاط مرزی استان کرمانشاه  ومهران ،دهلران، سرپل ذهاب و غیره صادر می شود. 

به گفته این مسئول،دربحث تامین علوفه است چیزی نزدیک به ۱۰ هزار تن ذخیره سازی کردیم که در فصل سرما توزیع خواهد شد .

وی گفت:آموزش و پرورش مدارس سیاری برای عشایر در نظر گرفته است که در داخل و خارج استان حدود ۳۸ مدرسه عشایری سیار داریم که از این ۲۱ مدرسه سیار مربوط به داخل استان با مساعدت  استاندار زمینه سازی شده تا ۱۱مدرسه کانکسی به صورت چرخ دار مجهز به اتاق معلم و سرویس بهداشتی جایگزین مدارس چادری شوند .

محمدی ابراز داشت:در حال حاضر ۱۴ هزار خانوار عشایر با ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی که بیشتر در مناطق قشلاقی ،گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب مستقر ودر استانهای همجوار ایلام ،لرستان و خوزستان میروند داریم.

مدیر کل امور عشایری استان کرمانشاه در پایان گفت: استان کرمانشاه هم درون کوچ  و هم برون کوچ عشایر رادارد و برخی از عشایر برون کوچ  از خدمات بهره مند میشوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار