مخالفت دیرهنگام تربیت‌بدنی خراسان رضوی با دیدار جوانان ایران و سوریه یک مسئول فوتبالی را دق داد
پشت درهای بسته ماندن تیم‌های ملی جوانان ایران و سوریه و لغو رقابت تدارکاتی آنان که قرار بود در ورزشگاه ثامن مشهد برگزار شود واکنش‌های زیاد و ضد و نقیضی داشت که بیش از همه آبرو بر! بود.
کد خبر: ۷۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 19 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، حوادث تلخ روز گذشته، ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ خورشیدی، در ورزشگاه ثامن مشهد در تاریخ ورزش استان ثبت می‌شود! درحالیکه دیدار دوستانه تیم‌های فوتبال جوانان ایران و سوریه به بهانه نرسیدن پاسخ نامه درخواست بازی برگزار نشد و کار تا جایی پیش رفت که یک مسئول در هیئت فوتبال استان سکته قلبی کرد.
دیدار تدارکاتی تیم‌های جوانان ایران و سوریه که پیش از این رسانه ای هم شده بود و قرار بود تا ساعت 19 در ورزشگاه ثامن مشهد برگزار شود، درحالی لغو شد که عوامل اجرایی و داوران و دو تیم‌ از دو ساعت قبل، پشت درب‌های بسته مانده بودند.

پاسخ نامه هیئت فوتبال را فقط چند ساعت پیش از بازی دادند!

توضیحات دبیر هیات فوتبال خراسان درباره این اتفاق، عجیب و غریب است: "نامه هیات در تاریخ 22 مردادماه تحویل شد با این موضوع که 24 تیرماه تیم ملی جوانان در مشهد حاضر شده و 4 دیدار تدارکاتی خواهد داشت که با وجود اینکه پاسخ آن‌ها به این نامه منفی بود، علیرغم پیگیری حضوری تا دوشنبه و صبح روز سه شنبه اعلام نشد که موافقت صورت نگرفته و عصر روز سه شنبه با تماس‌های متعدد این موضوع اعلام شد در صورتی‌ که اگر ظهر و چند ساعت زودتر اعلام می‌شد تمهیدات لازم را برای انتقال بازی به مکانی دیگر انجام می‌دادیم."

وی با بیان اینکه عدم برگزاری این مسابقه هم به فوتبال استان و هم به افراد لطمه می‌زند گفت: عدم برگزاری دیدار بین دو تیم ملی نوجوانان ایران و سوریه سبب لطمه‌خوردن شخصی و هم لطمه‌خوردن به استان می‌شود چرا‌که ما، ماه دیگر میزبان مسابقات آسیایی هستیم.

دبیر هیئت فوتبال خراسان رضوی گفت: مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفته که با افرادی که در عدم برگزاری این بازی قصوری داشته و تخطی کرده‌اند، برخورد می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر در همان روز بیستم و پنجم مردادماه که صبوریان اعلام کرده بود ‌نمی‌‌شود در ثامن بازی برگزار کرد، ما در دو روز باقی مانده یکی دیگر از زمین‌های شهر را هماهنگ می‌کردیم نه اینکه تیم‌ها بیایند و پس از آن گفته شود که نمی‌شود از چمن ورزشگاه ثامن استفاده کرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان ساعت 16 روز برگزاری مسابقه، با انجام آن مخالفت کرده‌اند. همچنین خبر رسیده حسین واقعی مسئول کمیته اجرایی و برگزاری مسابقات هم به خاطر فشارهای وارد شده، سکته کرده و با اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.

ظاهرا دلیل این رخداد این بوده است که اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به عنوان نهاد مدیریتی مجموعه ثامن به نامه درخواست برگزاری بازی در استادیوم ثامن از سوی هیات فوتبال خراسان تا ساعت ۱۵ روز سه شنبه پاسخی نداده اما در تصمیمی خارق‌العاده در ساعت ۱۶ مخالفت خود را با برگزاری این دیدار در ورزشگاه ثامن اعلام می‌کند که این تصمیم دیرهنگام باعث ایجاد این ناهماهنگی‌ها می‌شود.
همچنین از سویی اعضای تیم ملی سوریه نیز که توقع چنین برخوردی را نداشتند از این نحوه میزبانی متعجب و ناراحت می شوند.


اختلافات شخصی و بازتاب منفی و آبروی ملی

سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان گفت : ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم که الگوی کشورهای همسایه هستیم و همچنین از لحاظ تمدن و فرهنگ کشوری غنی هستیم و به مهمان نوازی مشهوریم. تیم سوریه به ایران می‌آید، اما به دلیل اختلافات شخصی این بازی برگزار نمی‌شود. تیم سوریه به دلیل مشکلات موجود در این کشور و شرایط اقتصادی به سختی خودش را به محل برگزاری رسانده بود.

امیر حسین پیروانی، اظها‌ر کرد: این اتفاق می‌تواند بازتاب منفی در رسانه‌ها داشته باشد. دو نفر که عاقل و بالغ هستند به خاطر اختلافاتشان برای ما مشکل آفریدند. حتی اگر چند ساعت قبل از برگزاری بازی هم به ما اطلاع داده بودند تا حدودی می‌توانستیم این مشکل را مرتفع کنیم.

سرمربی تیم ‌ملی در پاسخ به این سوال ایسنا که مسئول ورزشگاه ثامن ائمه می‌گوید آنها تابع دستورات مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان هستند و او به آن‌ها دستور داده که بازی برگزار نشود، تصریح کرد: متاسفانه بعد از بازی هم تلاش کردم صحبتی با مسولان داشته باشم، اما موفق نشدم.

چمن ورزشگاه خط کشی ندارد!
سرمربی تیم ملی جوانان کشورمان اظهار تاسف کرد: علاوه بر باز نکردن درهای ورزشگاه چند ساعت قبل از بازی شلنگ‌های آب را در زمین بازی رها کرده بودند. همچنین فارس گزارش داد : درحالی که اصرارها کارساز نبود و مسئول حاضر در ورزشگاه ثامن الائمه اعلام می کرد که باید نامه مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی به او داده شود تا بتواند در را باز کند. او همچنین اعلام کرده که اگر هم درهای ورزشگاه را باز کند چمن ورزشگاه به دلیل نداشتن خط کشی شرایط برگزاری بازی را ندارد! در این شرایط واقعی مسئول کمیته مسابقات هیات فوتبال استان خراسان رضوی با مسئول حاضر در ورزشگاه ثامن هر چه صحبت میکند بی فایده بوده و نهایتا کارش به بیمارستان می کشد.

تیم فوتبال جوانان ایران و چین
مدیر کل ورزش استان : چرا نامه را پیگیری نکردند ؟!

کوروش صبوریان در در رابطه با علل عدم برگزاری دیدار تدارکاتی تیم ملی جوانان ایران و سوریه در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد ‌اظهار داشت: دوستانی که در هیئت فوتبال خراسان رضوی هستند مدعی این قضیه‌اند که به اداره‌کل ورزش و جوانان استان جهت برگزاری این مسابقه نامه زده‌اند اما آیا تنها زدن نامه کافی است؟ نامه جواب و پیگیری نمی‌خواهد؟

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی افزود: دو روز پیش یعنی 25 مردادماه نامه‌ای از هیئت فوتبال خراسان‌رضوی رسید مبنی بر اینکه قرار است روز گذشته در ثامن بازی تدارکاتی برگزار شود و من در جواب آن نامه نوشتم به سبب اینکه هر هفته بر روی چمن استادیوم بازی برگزار می‌شود، روی چمن فشار است و این گونه چمن ورزشگاه آسیب می‌بیند، نمی‌توان این مسابقه را در ثامن برگزار کرد.

صبوریان با بیان اینکه در صورتی که ما با برگزاری این مسابقه موافق بودیم باید با ما قرارداد می‌بستند گفت: در رابطه با برخورد با افراد خاطی که قبلاً گفته بودم، باید بگویم که ما فرد خاطی را در زمینه عدم برگزاری از سوی اداره‌کل ندیدیم اما بنده دستور داده بودم که به دوستان به‌صورت رسمی و مکتوب اعلام کنند ‌نمی‌شود بازی تدارکاتی برگزار شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که به صورت شفاهی به هیئت فوتبال اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: به افراد اداره‌کل گفته شده بود باید به صورت رسمی به هیئت فوتبال اعلام شود که نمی‌توان بازی را در ثامن برگزار کرد و نباید تنها به صورت شفاهی اعلام می‌شد، چرا‌که در زمانی که مسئله‌ای شفاهی اعلام می‌شود همه منکر قضایای صورت گرفته می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال تسنیم که عدم برگزاری این مسابقه به فوتبال و ورزش استان ضربه وارد نمی‌کند، گفت: از نظر بنده عدم برگزاری این مسابقه هیچ ضربه‌ای به ورزش استان نمی‌زند چرا‌که قرار نیست تمام‌ مشکلات بر دوش استان باشد. این بازی رسمی نبود که بخواهد همه جا را تحت تاثیر قرار دهد بلکه یک بازی تدارکاتی بود که حتی تماشاگران چندانی هم ندارد و می‌توانستند بازی را در زمین دیگری برگزار کنند.

صبوریان با بیان اینکه هیچ‌ نامه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال به استان جهت برگزاری مسابقات و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی جوانان ارسال نشده است، گفت: در صورتی که تیم ملی بخواهد بازی‌های دیگر خود را در مشهد و در هر ورزشگاهی به ویژه ثامن برگزار کند، باید بیایند و قرارداد منعقد کنند.

مواضع سئوال برانگیز مدیر کل ورزش و جوانان استان !؟

مدیر کل محترم فرمودند : چرا نامه را پیگیری نکردند ؟! که اگر اینگونه بود و باشد ؛ آیا اداره کل به عنوان متولی ورزش استان هیچ مسئولیتی نخواهد داشت؟! و ندارد ؟!

همچنین ایشان در علت مخالفت خویش فرموده اند : «... چمن ورزشگاه آسیب می‌بیند، نمی‌توان این مسابقه را در ثامن برگزار کرد» و جالب اینکه در همین مصاحبه از قول ایشان آمده است : « در صورتی که تیم ملی بخواهد بازی‌های دیگر خود را در مشهد و در هر ورزشگاهی به ویژه ثامن برگزار کند، باید بیایند و قرارداد منعقد کنند»

یعنی آیا با یک مسابقه که آن هم در رده ملی است چمن ورزشگاه کلا خراب می شود ؟! و از سوی دیگر آیا با قراردادبستن و اعطای مبلغ مدنظر ، دیگر چمن ورزشگاه آسیب نمی بیند!؟ و مشکل چمن حل می‌شود... جالب اینکه گویا صبح همان روز مسئول ورزشگاه ثامن با مسئولان هیئت فوتبال استان درباره خط کشی زمین صحبت کرده بوده که قول پرداخت هزینه رنگ و خطکشی را به او داده بودند.

صبوریان درباره اهمیت این دیدار نیز اظهار کرده : «این بازی رسمی نبود که بخواهد همه جا را تحت تاثیر قرار دهد بلکه یک بازی تدارکاتی بود که حتی تماشاگران چندانی هم ندارد و می‌توانستند بازی را در زمین دیگری برگزار کنند.» که درباره اهمیت این دیدار سخنان سرمربی تیم ملی جوانان در گفتگو با فارس گویاست : « تیم من برای آماده‌سازی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا بازی تدارکاتی کم داشته است و خودم از فدراسیون خواسته بودم که بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در ورزشگاه ثامن که میزبان مسابقات قهرمانی جوانان است برگزار شود. بازیکنان تیم من حتی یک بار هم در این ورزشگاه بازی نکردند و وقتی ما میزبان این مسابقات هستیم آیا نباید با شرایط ورزشگاه آشنا شویم و از این وضعیت میزبانی بهره ببریم؟ »

مدیر کل محترم همچنین اذعان نموده که « عدم برگزاری این مسابقه هیچ ضربه‌ای به ورزش استان نمی‌زند چرا‌که قرار نیست تمام‌ مشکلات بر دوش استان باشد » آیا بواقع چنین دیدارهایی در رده های ملی نشانگر توانمندی استان در میزبانی رقابت های مهمتر و نیز میزبانی شایسته مسابقات حوانان آسیا که قرار است در مشهد باشد، نیست؟! که در این خصوص جالب است جناب رئیس محترم ورزش استان مستحضر باشند که امروزه در عرصه های سیاسی نیز سخن از دیپلماسی ورزش است و نگرش محافظه‌کارانه یا بسته در زمینه های فرهنگی و ورزشی گاهی موجب از دست رفتن ظرفیت ها و سرمایه های عظیم اجتماعی می‌شود.

تقصیر بروکراسی یا هدف قدرت نمایی

مشکل بروکراسی سنگین و دست و پاگیر و فرافکنی مدیران، اگرچه اتفاق تازه ای نیست اما وقتی پای آبروی ملی در میان است چگونه می توان مشکل سیستمی را دلیلی بر عدم همکاری و موجب خلل در کارها دانست و از ندانستن و هماهنگ نشدن و مهم نبودن یک رقابت ملی سخن به میان آورد و نامه نزدن فدراسیون ( و نه هیئت استان ) را دلیلی بر کم اهمیت بودن خواند ؛ درحالیکه سایت فدراسیون فوتبال پیشتر خبر برگزاری این رقابت را رسما اعلام کرده بود.

تربیت بدنی نهاد قدرتمندی است برای تربیت استعدادهای ورزشی و هدایت آنان به سوی آینده ای آرمانی که تلفیق امور جوانان در این نهاد قدرتمند دارای شبکه عظیم سرمایه‌های جوانان این قدرت را مضاعف نموده و فراتر از سخت افزارهای موجود و اماکن ورزشی، می‌طلبد تا اهمیت ظرفیت‌های موجود درک و نرمی جنس این قدرت و شیوه و زمان « اعمال اقتدار » به خوبی مدیریت شود.

به نظر می رسد که همیشه و هنوز « دو صد گفته چو نیم کردار نیست ... » و مردم به خوبی قضاوت می کنند رقتارهای ما را که سزاست تا به جای دمیدن در روح تفرقه به هر زبانی که می دانیم همدلی بیاموزیم و باورکنیم که سربازی نظام اسلامی از هر میز و منصب و عنوانی فراتر است و فوتبال امروز فقط فوتبال نیست و دولتی شدن و مداخله های دولتی گاهی ضربات سنگینی بر حیثیت ملی ما زده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار