نشریه 'اردبیل فردا در مطلبی با عنوان ' منطقه آزاد، بیم ها و امیدها، به موضوع منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل پرداخته است.
کد خبر: ۸۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴ 21 August 2015

به گزارش ایرنا، طی روزهای گذشته شاهد انتشار اخبار تصمیم دولت محترم مبنی بر تأسیس منطقه آزاد تجاری اردبیل بوده‌ایم این اتفاق را به فال نیک گرفته و همگان معترفیم که این یک تصمیم مبارک و محترم است و در صورت عملیاتی شدن و به ثمر نشستن، قطعاً تأثیر به سزایی در توسعه اقتصادی و تجاری استان اردبیل خواهد داشت.


با اعلام این تصمیم و تأئید آن در هیات محترم دولت و ارائه لایحه آن به مجلس شورای اسلامی این سؤال برای افکار عمومی و مسئولین استان مطرح است که حدود جغرافیایی این منطقه از کجا تا به کجاست؟ سوالی که عدم تصریح در لایحه پیشنهادی دولت به منطقه جغرافیایی خاص استان، این ابهام و سوال را پر رنگ تر می کند. 


عدم تعیین حدود جغرافیایی منطقه آزاد تجاری اردبیل بیم هایی را در بین مردم ایجاد کرده است که بعضا شاهد بروز و ظهور آن در قالب اظهار نظرهای کارشناسی و گاه محاورات عامیانه هستیم . اخبارضد و نقیضی که هرکدام نشان دهنده این است که همای بخت منطقه آزاد تجاری بر شانه یک جغرافیای محدود از استان خواهد نشست و بلافاصله در خبری دیگر این ادعا نقض و ادعایی دیگر مطرح می شود .
آنچه مسلم است اینکه ایجاد منطقه آزادتجاری اردبیل باید تبدیل به یک فرصت مناسب جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه شود و با یک نگاه توسعه ای طوری برنامه ریزی شود که تمام نقاط استان از این فرصت به وجود آمده به قدر مکفی منتفی شوند؛ چرا که محرومیت و عقب ماندن از قافله توسعه، شامل یک منطقه اختصاصی استان نیست بنابراین با یک نگاه منصفانه و به دور از تعصبات منطقه ای باید اذعان داشت همه مناطق استان استحقاق برخورداری از رونق کسب و کار را داشته و به ایجاد منطقه آزاد تجاری نیازمند هستند و ای بسا این تصمیم بتواند چرخ توسعه منطقه را به حرکت در آورد. 


پیشنهاد مناسب این است منطقه آزاد اردبیل بصورت زنجیره ای از نقاط متصل و منفصل از انتهای منطقه آزاد ارس شروع و تا آستارا ادامه داشته باشد تا ضمن رونق گرفتن گمرکات شمال استان از ظرفیت های مرزی و گمرکی شهر بندری آستارا نیز به نحو شایسته استفاده شود همچنانکه اشاره شد در این طرح مناطق شمال استان شامل پارس آباد و بیله سوار و گرمی بعنوان منطقه متصل و مناطقی از مشکین شهر و شهرستان نمین وفرودگاه اردبیل بعنوان نقاط منفصل منطقه آزاد اردبیل قرار می گیرند و به صورت متوازن همه مردم استان بتوانند از مزایای بی نظیر اقتصادی منطقه تجاری اردبیل استفاده بهینه نمایند.


امید است مردم عزیز استان و مسئولین دلسوز و تلاشگر بر احساسات خود غلبه کرده و دولت محترم نیز با مطالعه کافی ، فارغ از عجله و شتابزدگی ، معقول ترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ نمایند تا منطقه ای وسیع تر را شامل شود و جمعیت بیشتری در سایه این تصمیم طعم خوش خدمت و عدالت را بچشند.


آنچه در این مقطع به عنوان وظیفه اصلی مسئولین استان مطرح است اینکه ضمن عدم اکتفا به حداقل ها از این فرصت به وجود آمده به شایسته ترین نحو استفاده نمایند و بر اساس مدلی که متضمن توسعه متوازن استان باشد موضوع منطقه آزاد تجاری استان را تا حصول به نتیجه پیگیری کنند'.

انتهای پیام /
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار