سید جواد میرخلیلی
کد خبر: ۸۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹ 22 August 2015
مدتها بود که می خواستم یادداشتی را در باب برخی مشکلات که روزانه بنده و دهها شهروند دیگر با آنها مواجه می شویم، بنویسم، اما اینکه آیا چنین یادداشت هایی اثربخش هست یا خیر، دو دلم می کرد؛ تا اینکه یکی دو یادداشتی که در باب مشکلات شهری نوشتم بازخوردهای خوبی داشت، و مرا بر آن داشت تا این بار هم دست به قلم شوم و آنچه را که مشکلات روزمره شهروندان است که گاه این قدر زیاد است که از طرحش ناامید می شوند یا امیدی به حلش ندارند و یا نمی توانند آن را بنویسند و یا رسانه ای کنند، به روی کاغذ بیاورم. 

یادداشت های قبلی که هم بازدیدهای زیادی داشت و هم مسئولین مربوطه پاسخ داده بودند و هم اساتید و برخی مسئولینی که می شناختم؛ از اینکه یک پژوهشگر صرفاً به دغدغه های پژوهشی خود نمی اندیشد و مشکلات شهری هم برایش مهم است؛ بیشتر تشویقم کرد تا بلکه با انعکاس این مشکلات، مشکلی از شهر مقدس قم حل شود؛ شهری که به تعبیر مقام معظم رهبری، "آبروی جمهوری اسلامی ایران است زیرا این شهر پایگاه انقلاب و روحانیت و محل بزرگترین حوزه علمیه و شخصیت های برجسته علمی و دینی است" و اینکه: " اگر این خدمت برای مردمی مؤمن، مجاهد، با انگیزه های عالی در حرکتهای اجتماعی و امتحان داده همچون مردم قم باشد قطعاً ارزشی مضاعف است و به همین دلیل مسئولان باید برای خدمت حداکثری به مردم قم و حل مشکلات این استان، تمام تلاش خود را به کار گیرند".

هر چند شهردار جدید، مدت اندکیست که سکان هدایت اداره شهر بزرگ و مهمی چون قم را بر عهده گرفته اند، اما راهبردی ترین پیشنهاد این است که وی به دلیل اینکه هنوز چهره رسانه ای نشده و یا اگر هم بشود به هر حال در بین عموم مردم شناخته شده نیست، خود و یا ناظران و بازرسانش دائما در شهر تردد داشته باشند و بسان یک شهروند عادی، مشکلات را رصد کنند؛ چرا که تا زمانی که ما با عینک مدیر بودن و پشت میز نشینی و مرکب سواری ماشینهای اداری بخواهیم مشکلات شهر؛ آن هم شهرهای بزرگ را حل کنیم، این کار، نشدنیست. 

این راهبرد، در متون دینی و گزارشهای تاریخی ما هم آمده و در منشور حکومتداری مولای متقیان به مالک اشتر هم توصیه های این چنینی بسیار است که یحتمل مسئولینی که مسئولیت هر یک از بخش های نظام مقدس اسلامی را بر عهده می گیرند، بارها این نامه امام به مالک اشتر در نهج البلاغه را خوانده و حتما در گزینش ها پیش و بیش از هر چیزی و در نظرداشت اینکه فلانی متعلق به کدام حزب و جناح سیاسی است، بر این نکات تاکید می شود؛ چرا که این هاست که باعث جلب اعتماد مردم به نظام مقدس اسلامی می شود؛ چنان که حکومت معصومین(ع) هم چنین بود و حکومت بر دلها بود. 

با توجه به اینکه قرار نیست یادداشت مفصلی نوشته شود؛ برخی از مشکلات شهری را که بیشتر به چشم می آید، به صورت تیتروار و مختصر می آورم:

-مونوریل که از ابتدا بنایش مشکل داشت و اکنون سال هاست که خودنمایی می کند، و با هزینه های بسیار هنوز به سرانجام نرسیده؛ در حالی که اگر همین پروژه که اصرار بر انجامش بود، از حرم مطهر تا پردیسان که اتفاقا مسیر رودخانه و ساحل هم داشت، می رفت، امروز خیل عظیم شهروندان ساکن در پردیسان که عموماً از اقشار کم درآمد و متوسط به پایین شهر مقدس قم هستند، مجبور نبودند کرایه های سنگین که هیچ نظارتی هم بر آنها به خصوص در مسافرکش های شخصی و در شبها نیست، بدهند و مسیر طولانی پردیسان قم را با مشکلات متعدد ترافیک سنگین، سرعت ماشین هایی که این راه را با پیست ماشین سواری اشتباه گرفته اند و تصادفاتی که در این مسیر می شود و مشکلات متعدد دیگر که اگر یک بار در اتوبوس ها و تاکسی های این مسیر بنشینید، با آنها مواجه خواهید شد؛ اتوبوس هایی که گاه یک ساعت در راه هستید تا به شهر یا پردیسان برسید؛ در حالی که به راحتی می توان مدیریت کرد و این اتوبوس ها همچون بی ار تی های تهران باشد و در مسیر پردیسان تا شهر فقط در سر بلوار شهید صدوقی(زنبیل آباد) و حرم بایستد و نیز مجبور باشند که مسافر کامل شده یا نشده، یک ربع به یک ربع این مسیر را طی کنند؛ چرا که اگر یک جستجوی کوتاه در سخنان مسئولین بکنیم؛ آقای پورمحمدی، وزیر وقت کشور دولت سابق گفته بود که هدفمندی یارانه ها باعث خواهد شد تا اتوبوس ها را بیشتر کنیم و مردم با وسایل نقلیه عمومی به راحتی تردد کنند. از این بخش می گذرم که حرف بسیار است؛

-پل ورودی پردیسان سال هاست که به همین منوال و به صورت کند می گذرد و معلوم نیست بالاخره کی قرار است این پروژه به سرانجام برسد.

-مسیر چهارراه شهدای قم تا فلکه بسیج، تقریبا بدون پیاده رو می باشد! اگر کسی بخواهد این مسیر را پیاده طی کند باید چند بار از وسط خیابان بگذرد که تازه مسیر یک طرف پیاده رو را طی کند!!! از ساختمانی که در کنار اداره برق بدون عقب نشینی درست شد و تقریبا پیاده رو را تنگ کرد تا فلکه روح الله که زیبنده نام مبارک امام و منزل ایشان نیست، و بارها تصادفاتی در اینجا بین عابرین و ماشین ها رخ داده. و نیز از امامزاده شاه احمد قاسم تا فلکه بسیج که پیاده رواش از کنار باغ هایی می گذرد که این قدر به آنها آب نمی دهند تا خشک شود تا بتوانند ساختمان سازی کنند؛ یحتمل بخاطر اینکه قطع و بریدن درختان زنده جریمه دارد! به هر حال مشکل عدم وجود پیاده روی مناسب در قم بدجور خودنمایی می کند.

-عدم امتداد مسیر بلوار پیامبر اعظم به حرم مطهر در فلکه شاه احمد قاسم که باعث شده تا یک دور برگردان برای ماشین هایی که قصد تردد به چهار راه شهدا را دارند درست کنند که هم باعث طولانی شدن راه شده و هم پیچ در پیچ شده؛ در حالی که به راحتی می توان با یک زیرگذر یا پلی مثل پل بلوار جمهوری به نیروگاه، این کار را انجام داد که تصادفات هم کاهش خواهد یافت.

-اینکه در مسیر چهار راه شهدا به سمت فلکه معلم هیچ اتوبوسی وجود ندارد با اینکه تردد ماشین ها در این مسیر ممنوع است هم عجیب می باشد که اگر ممنوع است پس حداقل در این مسیر، تاکسی و اتوبوس بتواند مسافران را مثلا به گلزار ببرد تا مجبور نباشد مسیر خیابان شهدا و دور شهر و مسیرهای هنرستان یا سمیه را طی کند، بلکه حداقل تاکسی و یا اتوبوس مستقیم هم داشته باشد.

-در موارد متعددی دیده شده که برای شستشوی جدول کنار خیابان ها، در روز روشن و در اوج ترافیک اقدام می کنند که صدای شهروندان را در آورده. مگر نمی شود مثل تهران، در ساعات سحرگاهی این کار را انجام داد که خیابان ها خلوت است؟ اگر قرار است مردم ببینند و بدانند که چنین کاری انجام شده، می توان آنها را فیلم برداری و در مونیتورهای مستقر در سر زنبیل آباد و غیره پخش کرد؛ نه اینکه شهرداری را فقط رنگ کردن جدول ها و شستن آنها با آب آن هم در ساعات روز و شلوغی شهر تعریف کرد.

-اگر یک بار بعد از زیارت شهدا در گلزار بخواهید به سمت حرم مطهر بروید، سر خیابان انقلاب، عمار یاسر و حتی بازار، خواهید دید که علامت های راهنمایی رنگ و رو رفته که اصلا رنگشان در شب معلوم نیست، خودنمایی می کند و بارها باعث برخورد ماشین ها به این موانع شده است؛ در حالی که از پول های مختلفی که از مردم گرفته می شود؛ حال اگر وظیفه شهرداری یا راهنمایی رانندگی است به راحتی می توانند اینها را نوسازی و یا حداقل رنگ کنند!.

-مشکل حاد دیگری که در شهر خودنمایی می کند، حضور ماشین ها و وانتهای بسیار دستفروش است که در مکانهای پر تردد شهر می ایستند و هم باعث ترافیک و هم تصادف می شوند؛ کما اینکه در هفته گذشته در محدوده خاکفرج و الهادی دو تصادف به خاطر همین وانتها رخ داد. کسی با کسب و کار این قشر کاری ندارد و در آوردن رزق و روزی برای خانواده، هر چند برخی به خصوص در ماه مبارک رمضان که مردم روزه بودند خربزه غیر شیرین به مردم می دادند و یا الان هم برخی محصولات کیفیت ندارد و به هر طریقی قصد ارتزاق دارند، اما مسئله این است که این ها باید جایگاه دار و سازماندهی شوند؛ مثل مکانی که شهرداری در پردیسان در سر پل درست کرد و یا در یکی از خیابان های نیروگاه. نه اینکه آزادانه در فلکه ها و خیابان های شلوغ رسالت، بلوار جمهوری، ورودی خیابان شهیدان محمودنژاد، سر خیابان پانزده خرداد، یزدانشهر، ایستگاه، بلوار غدیر در مسیر پردیسان و ... آن هم در اوج ساعت تردد ماشین ها حتی از ماموران شهرداری هم نترسند و حتی در برخی موارد و در سال های گذشته به عینه می شد تهدید ماموران شهرداری از سوی این راننده وانت ها را دید! اگر واقعا ماموران رفع سد معبر با آن ماشین های شاسی بلند توان برخورد با متخلفان صد معبر را ندارند می توانند از مامورین انتظامی استفاده کنند. چه مانعی دارد در کنار گشت امنیت اخلاقی، گشتهای امنیت اقتصادی، شهری، بهداشتی، شهروندی و غیره هم داشته باشیم تا مردم خوشبین تر شوند و بدانند که همه حوزه ها برای مسئولین مهم است. 

مشکل دیگر، کمبود پارک و فضای سبز در شهر مقدس قم است که کافیست مدیران شهری یک سری به تهران بزنند و نه اروپا و یا چین؛ تا ببینند که آنجا چه خبر است. کنار مسجد، پارک ساخته اند، آن هم پارک هایی که همه چیز دارد و نه پارک هایی از قبیل پارک مستقر در ابتدای خیابان دور شهر در کوچه کلانتری، یا پارک فلکه روح الله و ... که واقعا ناامید کننده است؛ نه وسایلی درست حسابی برای بچه ها و نه فضایی خوب. 

پیشنهاد می کنم شهردار محترم، سامانه پیامکی راه اندازی کرده و با تبلیغات از شهروندان بخواهند که همه مشکلات خود را در این سامانه ارسال کنند و مثلا در فرجه زمانی مشخص به آنها پاسخ داده شود؛ نه مثل برخی مسئولینی که قبلا در برخی وزراتخانه ها از این کارها کردند اما فقط شماره دادند اما پاسخگو نبودند! و یا در برخی بیمارستانها که کلا سامانه پیامکی اش تعطیل است. حتی می توان برای ارائه مشکلات شهری، جایزه هم تعیین کرد تا شهرمان به شهری بدل شود که حضرت آقا در فرمایشاتشان در سفر به شهر مقدس قم انتظار داشتند؛

در آخر معتقدم اگر واقعا خانواده های مسئولین به خصوص آنها که با مشکلات شهری سر و کار دارند، همچون مردم عادی با اتوبوس و تاکسی تردد می کردند، قطعا مشکلاتی را می دیدند که می توانست کمک کار مسئولین ما باشد.    
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
مشکلات شهری در قم اینقدر زیاده که جناب شهردار و سایر مدیران با ماشین های شخصی هم تردد کنند راحت قابل لمس و مشاهده است فقط یک همت و همدلی در مسولان نیازه تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم
جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
استان قم از نظر زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری با فقر فرهنگی روبه‌رو است در حوزه سینما نیز حرفی برای گفتن ندارد و تنها دو سینمای تربیت و وتوس مشغول فعالیت هستند و در چنین فضایی مردم حتی اگر به بعد محتوایی فیلم‌ها هم توجه کنند چون قدرت انتخاب چندانی ندارند باید برای گذران ساعتی تفریح هرچه که بر پرده این سینماها به نمایش در می‌آید را به تماشا بنشینند حال خوب باشد یا با فرهنگ قم سازگاری نداشته باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اجرای پروژه قطار شهری یکی از عمده ترین مسایل قم است که در حال حاضر به جنگ بزرگ گروه های سیاسی در قالب منوریل و مترو تبدیل شده و به یکی از پیچیده ترین مشکلات قم تبدیل شده
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
اگر در قم هر کس در جای واقعی خود باشد مسکلات کم کم حل میشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
کاش تابناک قم بررسی کنه چند درصد مدیران قم از خارج استان انتخاب شده اند؟
چقدر اشنا هستند به وضعیت و مشکلات استان
رضویان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
شهردار جدید قم فعلا دو تا برنامه اصلی رو در دستور کار خودش قرار داده یکی اعلام فراگیر بدهی و پول نداشتن و خزانه خالی یکی هم اعلام نداشتن کارایی شهردار قبلی قم
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
این مطالب از دید یک شهروند بود، حالا اگر از دید یکی از پرسنل شهرداری به مشکلات بی مدیریتی درون شهرداری، برخی مدیران بی لیاقت، بی سواد ولی پارتی کلفت (کلفتاااااااااااااا) ، نگاه کنید، حداقل جگرتان خون خواهد شد.
شهروند قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
سر و سامان دادن به وانت های میوه فروش که خیابون های تنگ و غیر استاندارد قم رو تنگ تر کردن ضرورت داره تو شهر چند نقطه رو مشخص کنن و اینها رو بفرستن انجا زمین خالی که زیاده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
با سلام
جناب آقای خلیلی عزیز تمام دغدغه های ذکرشده جای تامل وکاربسیار دارد و البته بحق نیز میباشد
درضمن شهردارجدید دراین مدت کوتاه نمیتوانسته اند شق القاکننده وکم کاری وخیانت به مردم شریف شهرمربوط به دوره های گذشته ومدیران......بوده است!!!
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
عالی بود. کاش هر کسی هر مشکلی می دید را این گونه گزارش می کرد تا شهرمان از این حالت خارج شود و جوانان هم تفریحات سالم داشته باشند و شهری زیبا داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
تابوده همین بوده این بنده خدا ازروزی که اومده هنوز خودشو پیدانکرده وفقط دوسه تامشاور معتمد گذاشته که پشت سرهم عزل ونصب کنه دو سال دیگه هم میگن تااومد کارکنه برش داشتن.غربت خاک قم یعنی همین اینهایی که نون این دیارو خوردن چکار کردن یا گذاشتن بکنن که این بنده خدای غریب بکنه متاسفم واسه همه بدبختیهای این دیارمظلوم
فهیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
شک نکنیم این شهردار برای قم خیلی بزرگه
یک شخصیت متخصص فهیم و کاربلد فقط باید صبور باشیم مطمینا در آینده اتفاق های خوبی میفته
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
خیلی عالی بود. و تشکر از نویسنده محترم.
ما که حوصله نوشتن نظر هم نداریم با اینکه کلی مشکل دور و برمون تو شهر می بینیم. همین که یک نفر حوصله کرده این متنو نوشته جای تقدیر دارد.
کاش به گونه ای اطلاع رسانی شود که شهردار جدید قم هم این یادداشت را ببیند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
خوبیهای شهرمان را یادت نره تو همین پردیسان چندتا ماشین مردم را مجانی به شهر میارن و خودشان میرن سرکار؟ ماشینهای آخر شب که مسیرشان پردیسانه و مسافر مجانی می برن چقدر زیادن
سیدحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
ضمن تشکر از نویسنده
متاسفانه آنچه باید گفت این است که علیرغم زحمت هایی که کشیده می شود و البته بسیار کم است، قم به عنوان یک کلان شهر و به عنوان پایتخت علم و اجتهاد، نشانی از یک شهر توسعه یافته ندارد. حقیقتا مردم این شهر که بخشی از آنها را نیز مهاجران تشکیل می دهند توقعات بسیار پایینی دارند و چه بسا گاها انتظاراتی ندارند، در حالیکه مثلا انتظارات مردم تهران از مسئولین آن شهر به گونه ای است که باید چند روز یکبار ایستگاه مترو افتتاح گردد یا بوستانی ایجاد شود و یا تونل یا اتوبان و مکان های تفریحی و... و این نباید باعث شود، مجموعه مدیران شهری نسبت به کاستی ها و کمبودها بی توجه باشند. کاستی هایی که شامل، عدم توجه به قشر جوانان در مرحله اول می گردد؛ جوانانی که گاها انتقاد می گردد که چرا به سمت اعتیاد می روند، در حالیکه آیا واقعا برای این جوانان مکانی برای تفریح ، گذراندن اوقات فراغت و ... مهیا کرده ایم؟ یا نه آمده ایم همان پارک را هم برای جوانان مجرد ممنوع کرده ایم؟ آیا جوان مجرد نمی تواند به پارکی که در داخل شهر و در مرکز شهر قرار دارد، برود؟ و...
ضمن تشکر از سایت تابناک که به عنوان یک رسانه ، رسالت حقیقی خود را ایفا می کند و با راه اندازی بخش های مختلف، مسئولین و سازمان ها را وادار به پاسخگویی می نماید، امیدواریم این روند همیشگی باشد.
دو نکته را نیز بنده اضافه می کنم به مشکلات که انشالله مسئولین رسیدگی نمایند:
1. متاسفانه سیستم حمل و نقل عمومی قم بسیار ضعیف است. به طور خاص، الان چرا برای شهرک بزرگی چون پردیسان که چندصدهزار ساکن دارد و کرایه سواری و تاکسی آن سنگین شده است؛ نباید مرتب اتوبوس رفت و آمد داشته باشد؟ آیا واقعا فقط یک شهرکی احداث شده است و درباره مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... آن تدبیری اندیشیده نشده است!
2. متاسفانه اخیرا چند پارک را مشاهده نمودم، که روزگاری سرسبز و درختان آن برافراشته بود، از جمله بوستان نجمه در فلکه صفاییه؛ اما اکنون که به آنجا مراجعه نمودم تقریبا به ویرانه ای تبدیل شده است. درختانی که رو به خشک شدن است و فضای سبزی که در حال نابودی است. امیدوارم مسئولین شهرداری به این مسائل توجه کنند، تا شاهد شهری که پذیرای زائران متعدد است و توصیه های زیادی درباره آن شده است باشیم.
با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
سلام.
جناب شهردارعزیز اگراینهایی روکه ازجایی عزل میکنید لایق مدیریت نمیدونید چرا بیک جای دیگه میگمارید؟ اگر لایق مدیریت میدونید چراعزلشون میکنید ؟نفرمایید که بدرد جاییکه نصب میشن مناسب دیدید که من نمیتونم بپذیرم چون شما نجا هیچکس رونمیشناسین پس دلیل اینهمه جابجایی چیه قربونتون برم مدیری که اینجا نمیخواین...............جای دیگه که عوض نمیشه همون بزرگواره .چرابعضی ازین دوستان که دوهزاربار تست شدن رودوباره میفرستین یه جای دیگه تاحالا درهیچ عزل ونصبی شده به کارایی اون مدیر فکر کنید یافقط توصیه میپذیرید؟شده توی اون مجموعه هم تحقیقی از کسانی که لیاقت دارند هم پرس وجویی کنید؟یا میدونید که بخدا قحط الرجل نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
به نظرتون شهردا اصلا وقتی میزاره برای خواندن این مطلب و نظرات
من که بعید میدونم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
در شهر قم
خانه از پای بس ویران است
zahra
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
چرا قم سالن کنسرت ندااااااره ؟!!!! ای بابا ما چه گناهی کردیم که باید تا تهران بکوبیم بریم بخاطر یه کنسرت ؟!!! واقعا قم باتوجه به اینکه به پایتخت خیلی نزدیکه امکاناتش محدوده نه خیابونای خوب نه سالن تئاتر ، کنسرت و کلی چیزای دیگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
اگردقت کنیدهمه جای قم مشگل داره غیراززندابادونیروگاه .اصلاانگارنه انگاریک منطقه ازشهره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار