کد خبر: ۸۳۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 11 March 2020
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران جوان از یاسوج ،  با اشاره به اینکه ظرفیت مخزن سد کوثرگچساران ۵۸۰ میلیون متر مکعب است گفت: میزان ذخیره آب این سد هم اکنون ۴۷۲ میلیون متر مکعب است .
داوودی مهر افزود: نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۰ متر است.
او گفت: از ابتدای سال آبی امسال ۲۴۹ میلیمتر باران در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ثبت شده، در حالی که این میزان در کل استان ۴۱۰ میلیمتراست.
داوودی مهر بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است که میزان خروجی آب از این سد به دلیل کنترل سیلاب‌ها به ۱۸۴ میلیون متر مکعب رسیده است.
او با اشاره به اینکه رهاسازی آب از سد کوثر برای تنظیم سیلاب هم اکنون ۵۴ میلیون متر مکعب است گفت: پیش بینی‌ها برای کنترل بارش‌ها در فروردین ماه آینده و رهاسازی آب انجام گرفته است.
داوودی مهر به دبی وردی سد کوثر اشاره کرد و افزود: میزان دبی ورودی آب به این سد ۱۲ میلیون متر مکعب و دبی خروجی آن ۱۰ میلیون متر مکعب است.
او ادامه داد: ۸۴ میلیون متر مکعب برای آب شرب، ۲۰ میلیون متر مکعب در مصارف کشاورزی و ۱ و نیم میلیون متر مکعب از ظرفیت آب سد کوثر نیز در صنعت استفاده می‌شود.
داوودی مهر نیز افزود: ۴۷ میلیون متر مکعب نیز  برای سایر مصرف (زیست محیطی) در سد کوثر راهسازی شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سد شاه قاسم که در ۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد با مخزن ۱۰ میلیون متر مکعبی هم اکنون دارای ۲ و نیم میلیون متر مکعب ذخیره آبی است.
داوودی مهر افزود: در حال حاضر برای انجام تعمیرات برروی این سد و کنترل سیلاب‌ها آب ذخیره شده از این سد خارج می‌شود.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
آب این سد از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رود‌های شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
قرار است آب آشامیدنی شهر‌های دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
سد ملی کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار