مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان ذخیره منابع آب زیرزمینی استان تا پایان سال گذشته، ۱.۶۳ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیشتر از آن، ۲۴.۴ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۴۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ 28 April 2020

ذخایر آب‌های زیرزمینی کردستان بیش از ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش یافت 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان ذخیره منابع آب زیرزمینی استان تا پایان سال گذشته، ۱.۶۳ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیشتر از آن، ۲۴.۴ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

کامران خرم روز سه‌شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: این آمار بر اساس ضخامت لایه آبدار در مخازن سفره‌های آب زیرزمینی در محدوده آبخوان‌های استان بدست آمده و نشان از همکاری بهره‌برداران و اقدامات مناسب این شرکت در راستای احیای منابع آبی بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۴ در ادامه اجرای طرح‌های علاج بخشی منابع آب زیرزمینی در سراسر کشور، طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تصویب و ابلاغ شد که شامل ۱۵ پروژه اجرایی در دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: ۱۱ پروژه آن شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب و نصب و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند است که در صورت اختصاص اعتبارات مناسب بسیار سودمند خواهد بود.

خرم تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان امکان تخصیص منابع آب و مجوزهای جدید در بخش کشاورزی وجود ندارد و در بخش مصارف شرب و صنعت نیز فراخور نیاز و اهمیت صنایع از سایر منابع غیر از منابع آب زیرزمینی تخصیص‌های آبی در نظر گرفته شده است.
کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود. از مجموع ۱۶ سد کردستان، هشت سد در حال بهره‌برداری است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار