نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از تخصیص 30 درصد خوراک پتروشیمی اردبیل از وزارت نفت خبر داد.
کد خبر: ۸۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲ 31 August 2015
منصور حقیقت پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پیگیری های اخیر تلاش های زیادی برای عملیاتی کردن پتروشیمی اردبیل انجام شد که از آن جمله می توان به تخصیص 540 میلیون دلاز از محل صندوق ذخیره ارزی ، پیگیری تشکیل کنسرسیوم بانکی برای جذب اعتبار تخصیص یافته و مذاکرات متعدد با وزارت نفت برای تخصیص خوراک پتروشیمی اشاره کرد.
وی همچنین اظهار کرد: در مذاکره با وزیر نفت همچنین قول مساعد ایشان برای حمایت از هیات ورزش های رزمی استان اردبیل اخذ و ایشان بر لزوم پشتیبانی مالی از تیم های ورزشی رزمی قول مساعد داد.
حقیقت پور اظهار امیدواری کرد با حمایت مالی وزیر نفت از تیم های ورزش های رزمی استان بخشی از مشکلات این تیم ها حل و شاهد شکوفایی استعدادهای ورزشی استان باشیم.
وی همچنین به مذاکرات و هماهنگی های لازم با وزارت نیرو برای نصب دومین توربین بادی تولید برق در شهرستان نمین اشاره کرد و افزود:
گروهی از سازمان انرژی های نو ایران (سانا) برای جانمایی محل نصب توربین به نمین سفر می کند.
او افزود: بر اساس مطالعات انجام شده استان اردبیل پتانسیل های خوبی در زمینه تولید برق از انرژی های نو به ویژه انرژی باد دارد و امیدواریم با نصب دومین توربین در شهرستان نمین و انجام مطالعات تکمیلی شاهد استقرار توربین های بیشتر برای تولید برق از انرژی باد باشیم.
راه اندازی پروژه پتروشیمی اردبیل 9 سال پیش با وعده همکاری کارخانه پتروشیمی اراک مطرح و به مرحله کلنگ زنی رسید.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مجتمع پتروشیمی اردبیل قرار بود با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن اوره و ۶۰۰ هزار تن آمونیاک به مساحت ۵۳ هکتار در کیلومتر ۱۷ جاده اردبیل به خلخال ، احداث شود.
در زمان کلنگ زنی پروژه مسوولان اجرایی پیش بینی کردند که این طرح در شرایط عادی ۳۶ ماهه به بهره برداری می رسد.
تامین ۸۵ درصد اعتبارات ساخت این واحد را پتروشیمی اراک بر عهده گرفت و با توافقات صورت گرفته ۱۵ درصد آن نیز از طریق پذیره نویسی سهام در میان شهروندان اردبیلی تامین می شود.
احداث واحدهای پایین دستی با مصارف اوره و آمونیاک از قبیل پلاستیک سازی و الیاف ، مواد انفجاری ، تخمیری ، چسب سازی و بهداشتی از جمله صنایع جانبی اجرای این طرح بود.
تاسیسات تخصصی این مجتمع پتروشیمی باید توسط شرکت های خارجی نصب می شد که در این زمینه رایزنی و مذاکره با شرکت های آلمانی و ایتالیایی صورت گرفته است ، برای احداث پتروشیمی اردبیل بیش از پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری مورد نیاز بود که در آن زمان احداث تاسیسات آن با ۳۵۰میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
در کنار احداث تاسیسات ۱۰ میلیون متر مکعب آب نیز برای راه اندازی این واحد پتروشیمی مورد نیاز بود که از سد یامچی اردبیل تخصیص یافته و به مجتمع منتقل شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار