سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع استان مرکزی گفت:دیواره ها و بام کلیسای مسروپدر شهرستان اراک مرمت شد
کد خبر: ۹۱۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 04 November 2020

به گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان گفت:مرمت اضطراری ؛نماکاری و رفع رطوبت و مرمت بام و دیواره ها از جمله سرفصل های مرمتی کلیسا اراک بود که انجام شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار داشت :این مرمت با اعتباری بالغ بر۴۵۰میلیون ریال انجام شد.

مرزبان افزود :کلیسا مسروپ اراک از بناهای تاریخی ارزشمند کلانشهر اراک است که در طول سالیان اخیر آسیب زیادی ندیده و با این میزان اعتبار از آسیب به بنا جلوگیری می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:آخرین مرمت کلیسا در سال ۹۲با استحکام بخشی بام ؛نماکاری و کاهگل نما انجام شده بود.وی افزود:کلیسای مسروپ مقدس اراک که در محله قدیمی مسکونی ارامنه در مجاورت خیابان نیسانیان این شهر قرارگرفته از آثار برجسته هنر معماری ارامنه در اراک است.

مرزبان اظهار داشت:برج ناقوس خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است و با زیبایی خاص در سردر ورودی بنا خودنمایی میکند.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:محراب کلیسا با تزئیناتی از آجر و اشکال هندسی با تصاویری از عیسی مسیح و مکان هایی برای روشنایی شمع جلوه ای خاص دارد و درمرکز کلیسای مسروپ اراک چهار ستون هشت ضلعی قرارگرفته که قسمتی از وزن طاق ها و گنبدهای یک پوش را تحمل کرده و وزن سایرگنبدها و طاق ها برروی جزرها تقسیم شده است.

کلیسای اراک مسروپ مربوط به دوره قاجار است و در اراک خیابان شهیدچمران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۳۳به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار