استاندار زنجان گفت: در مورد آب های سطحی واقعا مشکل اساسی در استان داریم و مبنای پایینی برای استان در این زمینه لحاظ شده بنابراین لازم است در تدوین و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در این خصوص، عادلانه و منطقی عمل شود.
کد خبر: ۹۲۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 09 December 2020

فتح الله حقیقی شامگاه سه شنبه در کمیته تخصصی برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی استان زنجان که با حضور ویدئوکنفرانسی مسئولانی از وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برگزار شد، افزود: هدف ما این است که برنامه و نقشه راهی در خصوص منابع آبی استان داشته باشیم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای این منظور لازم است برنامه تدوین شده بر اساس اصول علمی، منطقی و واقعی باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس برنامه پیشنهادی میزان صرفه جویی در منابع آب زیر زمینی استان، ۲۸۹ میلیون مترمکعب برآورد شده است، گفت: ۱۸۴ میلیون مترمکعب آن از محل انسداد چاه های غیرمجاز در استان محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا افق برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان سال ۱۴۰۶ است.

حقیقی با بیان اینکه زنجان در زمینه آب های سطحی، استان غنی نیست، گفت: با وجود شرایط دیگری همچون حذف حق آبه کشاورزی سدهای موجود در استان، وضعیت ضعیف استان در احداث سدهای کشاورزی و بهره گیری سنتی و عرفی از منابع آب های سطحی، اختصاص تنها ۱۵ درصد از آب حوزه سفید رود به زنجان، اگر اسمش ظلم نیست، پس چیست؟

وی خاطرنشان کرد: ۳۱ درصد مساحت حوزه سفید رود در محدوده استان زنجان واقع است ولی با این وجود میزان بهره مندی این استان از آب آن ۱۵ درصد تعیین شده است، در صورتی که یک استانی که فقط هفت درصد مساحت این حوزه آبریز در آن واقع است، سهمش از آب آن بالای ۴۵ درصد است.

استاندار زنجان تصریح کرد: صرفه جویی های پیش بینی شده در برنامه سازگاری با کم آبی در استان باید عادلانه و منطقی باشد تا قابلیت اجرایی در عمل را داشته باشد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور پروژه های زیربنایی آب و خاک نیز  در این جلسه گفت: انتظار صرفه جویی از منابع آب حوزه سفیدرود در استان زنجان با میانگین بارندگی ۳۰۰ میلی متری سالانه و بردن آن به استان گیلان  که میانگین بارندگی بیش از هزار میلی متر است، انتظار درستی به نظر نمی رسد.

عباس کشاورز افزود: با توجه با ظرفیتی که در گیلان وجود دارد و از طرفی هم بخش قابل توجهی از منابع آب آن منطقه را می گذاریم که به دریا بریزد و استفاده ای از آن نمی کنیم، لازم است سیاستی در این خصوص اتخاذ شود تا فشار بر زنجان کمتر شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موضوع وجود معادن سرب و روی در استان زنجان و تاثیر آن ها بر منابع آبی نیز باید در سند عملیاتی سازگاری با کم آبی این استان مورد توجه قرار داده شود.

کشاورز به کشت محصولات پرآب در استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: یونجه، لوبیا، سبزی و صیفی جات از قبیل گوجه فرنگی و سیب زمینی جزو این محصولات هستند و لازم است در جهت مدیریت بهینه منابع آب، تدابیر و راه حل هایی برای کشت این نوع محصولات در استان اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا در این جلسه پس از بحث و بررسی های کارشناسی روی برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی استان زنجان، قرار شد نسخه اصلاح شده آن برای طرح در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تدوین شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار