شامگاه نخستین روز زمستانی سیاره‌های مشتری و زحل در همسایگی یکدیگر می‌نشینند و در نزدیک‌ترین فاصله از هم قرار می‌گیرند تا یکی از درخشان‌ترین مقارنه‌های تاریخی را در آسمان شب به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۹۲۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ 20 December 2020

شامگاه دوشنبه یکم دی ماه مصادف با بیست و یکم دسامبر ۲ سیاره مشتری و زحل در پدیده‌ای نادر به نزدیک‌ترین فاصله خود در چند قرن گذشته تا کنون می‌رسند که به این پدیده در علم نجوم، مقارنه یا نزدیکی گفته می‌شود.

مقارنه به حالتی گفته می‌شود که ۲ سیاره به فاصله نزدیک از هم می‌رسند و کنار هم در آسمان دیده می‌شوند.

به گفته ستاره شناسان، سیاره های مشتری و زحل در منظومه شمسی هر ۲۰ سال یک بار به هم نزدیک می‌شوند اما امسال نزدیکی آن نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر و کم‌نظیر است.

مقارنه این ۲ سیاره از بیست و ششم آذر تا پنجم دی قابل مشاهده است اما اوج آن و نزدیک‌ترین فاصله در یکم دی (بیست و یکم دسامبر) اتفاق می‌افتد.

پژوهشگر خانه نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه امسال مشتری و زحل به فاصله ۶ دقیقه قوسی از هم می رسند، تاکید کرد که این مقیاس، فاصله بسیار کمی در بین سیاره ها محسوب می شود و بسیار کم پیش می آید که سیاره ها این مقدار به یکدیگر نزدیک شوند.

حسن حاتمی افزود: برای اینکه تصور بهتری از این مقیاس داشته باشیم این موضوع را در نظر بگیریم که قُطر ظاهری ماه کامل که در آسمان می بینیم حدود ۳۰ دقیقه قوسی محسوب می‌شود.

برچسب ها: نجوم ، خانه نجوم ، پژوهشگر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار