محمود رضا مرادی خبر داد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت:حدود ۲۰۰ دانشجوی پرستاری در طرح شهید سردار سلیمانی در استان فعالیت داشتند که نشان دهنده مهم بودن نقش پرستاران حتی در دوران تحصیل می باشد.
کد خبر: ۹۲۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 23 December 2020
به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  مخمود رضا مرادی در آیین تجلیل از پرستاران استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزارشد،اظهارکرد: از همراهی همیشگی استاندار کرمانشاه ، معاونان ایشان، فرمانداران و دیگر مسئولان استان که همواره در کنار ما بودند سپاسگزارم، همراهی این عزیزان نقش بسیار مهمی در کنترل این ویروس منحوس در استان داشته است.

وی خاطر نشان کرد: کار پزشکی یک کار تیمی است و معمولا بدون انجام یک کار تیمی منسجم و برنامه ریزی شده، انجام درمان مناسب بیماران و اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه میسر نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: نقش بسیار مهمی که پرستاران در این زمینه دارند بر کسی پوشیده نیست، به خصوص با پیشرفت علوم پزشکی، پرستاری نیز به سمت تخصصی تر شدن پیش رفته است و در قسمت های مختلفی از بخش های درمانی از جمله اتاق عمل، CCU، ICU، روان و... پرستاران تخصصی مشغول به فعالیت هستند و این مسئله نقش آنها را پر رنگ تر می سازد و بیانگر اهمیت نقش آنها در درمان بیماران می باشد.

مرادی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته این نقش به خوبی مورد توجه قرار نگرفته بود، اما با شیوع کرونا نقش آنها بسیار نمایان تر شد و مشخص شد که پرستاران انسانهای ایثارگر و پرتلاشی هستند و در این مدت تلاش و زحمات آنها در درمان بیماران کرونایی بسیار موثر بود و همه ما شاهد از جان گذشتگی این عزیزان در این ایام کرونا در سراسر کشور و در استان بودیم.

به گفته این مسئول،در زمان شیوع کرونا ما در بیمارستانها و در بخش پرستاری مشکلات بسیاری داشتیم؛ ضریب پرستار به تخت در استان ۰/۹۲ بود، در حالی که در کشور ۱/۲ بود و ما با کمبود پرستار در استان مواجه بودیم.همین مسئله فشار مضاعفی را برای پرستاران در ایام کرونا به همراه داشت و اضافه کاری و شیفت های کاری بیشتری را در این مدت متحمل شدند.

وی تاکید کرد: در این مدت حدود ۴۰ درصد از گروه پرستاری ما مبتلا به کرونا شدند که نشان دهنده این است که این عزیزان تا چه میزان در معرض بیماری بودند و چقدر در خطر بودند ومتاسفانه ۶ نفر از همکاران گروه پرستاری به فیض شهادت نائل شدند و از حدود ۴۵۰۰ پرستاری در بخش های مختلف و بیمارستان های استان تعداد ۱۴۸۳ نفر تا کنون به کرونا مبتلا شده اند و تعدادی از این عزیزان در حال حاضر در بستر بیماری هستند که برای آنها آرزوی سلامتی دارم.

مرادی گفت: پرستاران چالش های بسیاری دارند، از جمله این چالش ها کمبود پرستار و کمبود نسبت پرستار به تخت در استان که نمود بیشتری دارد و باعث می شود همکاران گروه پرستاری فشار بیشتری را تحمل کنند و همین امر در کاهش کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیماران تاثیر زیادی خواهد داشت و حدود ۱۰ درصد پرستاران استان به صورت شرکتی، ۳۵ درصد نیروی طرحی و بقیه رسمی هستند که ۴۵ درصد از این نیروها که به صورت شرکتی و طرحی هستند در خصوص وضعیت شغلی خود اطمینان خاطر ندارند و از امنیت شغلی بهره مند نیستند.

وی اظهار کرد: نداشتن تعرفه گذاری خدمات پرستاری از چالش هایی بود که همکاران ما در نظام پرستاری چه در کشور و چه در استان در حال پیگیری این مسئله بوده و هستند؛ تاخیر در پرداخت کارانه ها از دیگر چالش هایی است که پرستاران ما در بیمارستان ها با آن مواجه هستند و مورد توجه مسئولان نیز قرار گرفته که در خصوص رفع آنها اقداماتی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابراز کرد: امسال تعداد زیادی استخدام داشتیم و به زودی نیز ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور استخدام خواهند شد و این مسئله نوید بخش این است که تا حدود زیادی از مشکلات کادر پرستاری کاسته خواهد شد و از نظر آموزش نیز حدود یک هزار نفر دانشجوی پرستاری در دو دانشکده پرستاری کرمانشاه و سنقر مشغول به تحصیل هستند .

مرادی خاطر نشان کرد: علی رغم محدودیت ها و شرایط کرونایی و مشکلات آموزشی که وجود داشت، در شهریور ماه امسال ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی پرستاری و ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدند  و همچنین ۵۰ دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری از کشورهای مختلف به ویژه کشور عراق در دانشگاه بین الملل کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و خو شبختانه امسال اولین دانشجوی کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت:همچنین در بحث مدیریتی و اجرایی تعداد قابل توجهی از مدیران بیمارستانها و مدیران مختلف ستادی از همکاران پرستار هستند و واقعا در هر سمتی که بوده اند بسیار موفق و پر تلاش هستند و نقش بسیار مهمی در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دارند.

مرادی ابرازکرد: از مردم می خواهم برای تقدیر از پرستاران زحمتکش استان همچون گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، چرا که هر چقدر فشار کمتری به سیستم درمان و پرستاران ما وارد شود و تعداد موارد بستری کاهش یابد در پی آن تعداد موارد فوت در اثر ابتلا به کرونا کم خواهد شد .

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار