مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت:احترام به تجربه، تبحر و قدمت پیشکسوتان در انجمن‌های هنری الزامی است و عرصه ورود به هنر باید بسیط باشد تا اهلِ هنر در آن مانا باشند.
کد خبر: ۹۳۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 30 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، بهرام فاضلی زاد در نشست صمیمی با اعضای انجمن هنر‌های تجسمی اظهار داشت: ضمن گرامیداشت دهه مبارکه فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم منصفانه‌ای در رابطه با توزیع اعتبارات در بخش‌های مختلف هنری لحاظ نمی‌کنند، یکی از بخش‌ها که توجه کافی از جهت تامین اعتبار در استان ما به آن نشده هنر‌های تجسمی است. در واقع باید میزان دریافتی انجمن‌های مختلف هنری را رسانه‌ای کنیم. دریافتی‌ها از اداره کل و یا وزارت خانه مشخص شود، باید در ابتدا باید خود را نقد کنیم که کمک به برنامه ریزی در حوزه‌های مختلف است.


وی افزود: نکته بعدی درباره اساسنامه است، اساسنامه‌ها تیپ هستند و با یکدیگر در انجمن‌های مختلف تفاوتی نمی‌کنند، در وزارت خانه عملکرد منطقی آن است که در استان‌های مختلف از زبدگان کار پیشنهادات را دریافت و سپس به نتیجه برسانیم. من فکر می‌کنم مبنای اساسنامه‌ها باید از استان‌ها آغاز و به تهران ارسال شود، چرا که شرایط هر انجمن مختص به خود می‌باشد، نباید برای اساسنامه‌ها مرتب آزمون و خطا کنیم، باید یکبار کارشناسی و به یک موضوع جامع برسیم.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطر نشان ساخت: در بحث هنر‌های تجسمی هنر در هنرمند ویژگی‌هایی ایجاد می‌کند، هنرمند متفاوت است و با چشم سوم به جهان می‌نگرد. یکی از مشکلات مهم در جامعه کنونی این است که عموما مغز‌ها و زبدگان به سمت علوم فنی و پزشکی می‌روند، در صورتی که یکی از نقاط و وجوه تفوق جهان توسعه یافته این است که به سمت علوم انسانی می‌روند و به همین دلیل متخصصین آن‌ها در این حوزه در یک قرن اخیر بسیار توانمند هستند. اما در کشور ما در حال حاضر ضعف وجود دارد، در حوزه مباحث فرهنگی و هنری، بحث احترام و نقش پیشکسوت بسیار مهم است، هنر یک مفهومی است که بزرگان باید در آن نقش داشته باشند. یکی از کار‌های مهم در انجمن‌های هنری احترام به تجربه، تبحر و قدمت است که اگر اینگونه نباشد با اصل نگاه هنری در تضاد است، از سوی دیگر یکی از وظایف انسان این است که هنرمند باید الزاما چند منبعی باشد و نمی‌تواند از یک منبع ارتزاق فکری کند باید حتما هنر و ذائقه آن را بشناسد.


این مسئول ادامه داد: هنرمند باید قدرت ابداع فکری داشته باشد، اگر اینگونه نباشد بسیط بودن هنر دچار مشکل می‌شود، به علاوه هنرمند باید ناقد خویش بوده، گذشته و آینده خود را مورد بررسی و نقد قرار دهد. تعداد متخصصین و هنرمندان در برخی حوزه‌ها نیز از موضوعات مهم است که در گذشته بسیار محدود بود، در موسیقی، تجسمی و عکاسی هم همین موضوع است، اما اکنون در موسیقی ۷۰ تا ۸۰ نفر کارشناس موسیقی داریم یا در سایر حوزه‌ها این رقم افزایش یافته است. در واقع باید به سمت گسترش برویم و هنرمند اهل کشف راز باشد، باید عرصه ورود بسیط باشد آن‌ها که اهل این هنر باشند مانا خواهند بود و آن‌ها که اهل آن نیستند از گردونه خارج می‌شوند، بر اساس ماهیت هنر اگر فضا و بستر فراهم شود اهل به آن حاکم می‌شوند.


وی اضافه کرد: بهتر است باب را برای ورود علاقه‌مندان به هنر باز کنیم، ولی به سمتی برویم که افراد اهل هنر تربیت شده و از آن خارج شوند، اصولا فرهنگ و هنر از دل وساطت به وجود می‌آید، آن‌ها که می‌توانند با چارچوب‌ها خودشان را همراه کنند هم ارتقا می‌یابند و هم می‌توانند منشأ اثر برای سایرین باشند، آخرین مورد بحث آموزش است، آموزش‌ها صرفا آموزش هنر نیست، بلکه بخشی از آن آموزش این مشی و منش است که باید مشی و منش به گونه‌ای منتقل شود که کسی که از بیرون نگاه می‌کند، این‌ها را در یک راستا ببیند.


فاضلی زاد تاکید کرد: استدعا داریم برنامه‌ها ۱۴۰۰ توسط مسئولین انجمن‌ها اعلام شود، در بحث اساسنامه‌ها هم باید نقد‌ها را به تهران منعکس کنیم که امیدواریم انعطاف لازم اعلام شده تا نگاه از بالا به پایین نیاید، چرا که حوزه هنر حوزه پر بازه است و یک امر دلی و روحی می‌باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار