نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: بیشتر مشکلات آموزش‌ و پرورش به این برمی‌گردد که وزیر در دولت و مجلس تحرک لازم را ندارد و به‌خوبی از ظرفیت‌های این دو قوه استفاده نمی‌کند.
کد خبر: ۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳ 02 March 2015
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، جعفر قادری با بیان اینکه توان علمی دانش‌آموزان نسبت به گذشته سیر نزولی داشته و انگیزه درس خواندن و جدیت به خرج دادن بین آنان افت کرده است و معلمان از سرشوق و اشتیاق در مدارس حضور نمی‌یابند، اظهار کرد: زمانی که معلمان دلخوری داشته باشند و می‌بینند دولت به معیشت پزشکان توجه می‌کند و برای نیروهای ستادی وزارتخانه‌ها افزایش حقوق دیده می‌شود اما به معیشت معلمان توجه نمی‌شود، انگیزه‌ای برای توجه به شغل و کار خود ندارند و در این صورت معلمی به شغل دوم تبدیل می‌شود که برخی از آن‌ها از سر ناچاری و اضطرار درگیر مشاغلی می‌شوند که در شان فرهنگیان نیست.
وی با اشاره به اقدام آموزش‌ و پرورش در مورد متمرکز کردن واحدهای آموزشی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی گفت: اگر آموزش‌ و پرورش برنامه متمرکز کردن مدارس همزمان با پیش‌بینی سرویس‌های منظم و مورد اطمینان برای انتقال دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق روستایی را در دستور کار قرار دهد، این طرح موفق خواهد شد و اگر این اقدامات با یکدیگر انجام شود با استقبال دانش‌آموزان و والدین آنان مواجه می‌شود.
قادری اضافه کرد: این کار موجب کاهش هزینه‌های سازمان و بهره‌مندی بیشتر از توان و تخصص معلمان شده و در شرایط فعلی یک مدرسه راهنمایی یا دبیرستان با 35 یا 40 دانش‌آموز که حدود 12 معلم و دبیر متخصص در رشته‌های مختلف نیاز دارد، با سه یا چهار معلم در رشته‌های گوناگون اداره و تدریس می‌شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: این امر موجب ضعف علمی دانش‌آموزان شده و با اصل تخصصی شدن امور مغایرت دارد و ممکن است اداره چنین دبیرستان و یا مدرسه راهنمایی با سه یا چهار معلم، کاهش هزینه‌های آموزش‌ و پرورش را به دنبال داشته باشد اما با محورهای مختلف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.
وی بیان کرد: آموزش‌ و پرورش می‌تواند از موقعیت تجاری املاک خود و تبدیل به‌احسن کردن آن‌ها استفاده کند و اگر روند تبدیل به احسن، تسریع شود بسیاری از مشکلات آموزش‌ و پرورش حل می‌شود و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز توانمندی خوبی برای کمک به معیشت فرهنگیان دارد که باید به‌درستی از آن استفاده کرد.
قادری تصریح کرد: در نظام رتبه‌بندی معلمان در عین حالی که باید شاخص‌هایی برای ارزیابی آنان در نظر گرفته شود، به شأن و جایگاه معلمان نیز توجه شود همان‌گونه که در آموزش عالی این موضوع برطرف شده در آموزش‌ و پرورش قابل برطرف کردن است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح‌هایی را که بار مالی دارد مجلس بدون موافقت دولت نمی‌تواند تبدیل به قانون کند و در این‌گونه موارد، دولت باید موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد و حتی اگر شورای نگهبان از بار مالی طرح و مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی ایراد نمی‌گرفت، طرح از پختگی لازم نیز برخوردار نبوده و بهتر است این‌گونه موارد در قالب لایحه ارائه شود تا هم دیدگاه‌های کارشناسی دولت و هم‌ نظر تکمیلی مجلس در آن لحاظ شود. وی خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی حتی اگر وضعیت معیشتی معلمان را بهتر نکند لااقل جایگاه و شأن آن‌ها را ارتقا می‌بخشد و در این نظام تلاش‌های معلمان در امور آموزشی و پژوهشی را ارج نهاده و کارهای آموزشی و پژوهشی و اجرایی معلمان را تشویق می‌کند. قادری در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها متناسب شدن پرداخت‌ها با گروه و پایه و رتبه معلمان می‌تواند به بهبود معیشت آن‌ها کمک کند و من فکر می‌کنم اگر نظام رتبه‌بندی در مجلس مطرح شود، نمایندگان از آن استقبال می‌کنند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: وزیر انسان متدین و متشخصی است اما ویژگی‌های یک وزیر آموزش‌ و پرورش خوب را ندارد و اگر به‌عنوان امام جماعت باشد، بدون هیچ تردیدی به وی اقتدا می‌کنم اما نتوانسته انتظارات فرهنگیان و نمایندگان مجلس را برآورده کند و به نظر اکثریت نمایندگان، ویژگی‌های یک وزیر خوب و کارآمد، بیشتر از ویژگی‌های او است.
قادری افزود: بیشتر مشکلات آموزش‌ و پرورش به این برمی‌گردد که وزیر و وزارتخانه در دولت و مجلس تحرک لازم را ندارند و به‌خوبی از ظرفیت‌های این دو قوه استفاده نمی‌کنند و من طرح استیضاح وزیر را امضا نکرده‌ام اما می‌دانم اگر در مجلس استیضاح وی مطرح شود باید به فکر جایگزین باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار