محرومیت در پایتخت تجاری کشور/
برخلاف سهم بالای هرمزگان در تولید ثروت ملی و رونق بخشی اقتصاد کشور، توسعه زیر ساخت های در این استان به ویژه در شهرستان ها، سهم ملموس و قابل توجهی از گمرکات و ارزش افزوده نداشته و پایتخت اقتصادی کشور همچنان محروم است.
کد خبر: ۹۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹ 17 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، اهمیت توسعه راه‌های ارتباطی در زندگی جمعی بشر و رشد تمدن بشری به عنوان زیرساخت توسعه هر جامعه ای دراولویت قرار دارد به طوری که سطح فرهنگی هرمنطقه و میزان توسعه آن را می‌توان با توجه به دوری یا نزدیکی آن به جاده‌ها تعیین کرد.
 
استان هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های ترانزیتی و گردشگری کشور به علت واقع شدن در مجاورت خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد، دارا بودن جزایر متعدد و بنادر مهم تجاری، قرار گرفتن در راهگذر شمال-جنوب، دسترسی به خطوط حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و گمرکات فعال به خصوص بنادر شهید رجایی و باهنر بیشترین سهم مبادلات کالا در کشور را به خود اختصاص داده است.
 
خلیج فارس و تنگه هرمز نیز از قدیم‌الایام یک چهار راه ارتباطی دریایی بسیار مهم شاهرگ اقتصادی جهان بوده و از این رو بنادر خلیج‌فارس به خصوص هرمزگان لنگرگاه مناسبی برای کشتی‌های بین المللی است.
 
این استان با دارا بودن 5 منطقه ویژه اقتصادی، 14 جزیره بزرگ و کوچک، صنایع نفت، گاز، فولاد، آلومینیوم، شیلات و همچنین وجود بزرگ‌ترین بندر اقتصادی کشور به نام بندر شهید رجایی بندرعباس، 30 بندر چند منظوره و 14 بندر تجاری فرصت‌هایی دارد که بدون ایجاد زیرساخت جاده ای مناسب آن طور که باید و شاید از ظرفیت های موجود بهره گیری نمی شود.
 
مجتمع بندری استراتژیک شهید رجایی بندرعباس حدود 90 درصد عملیات کانتینری و 53 درصد علمیات صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص داده است و گمرک مستقر در آن نیز در شمار فعال‌ترین گمرکات کشورسهم بسزایی در بالندگی و پویایی اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
 
مردم هرمزگان سرخوش از سهم بزرگ استانشان در چرخش چرخ اقتصاد کشور و تولید ثروت ملی همواره به این مهم افتخار می کنند؛اما سوال اینجاست که از فعالیت و آلایندگی صنایع عظیم ذکر شده و تردد بیشمار محموله های ترانزیتی و کشتی های بزرگ و حجم بالای ترافیک در جاده های محدود و کم عرض هرمزگان ،سهم بهداشت واشتغال وامنیت ساکنان در کجای این فرایند دیده شده که این استان همچنان در زمره استانهای محروم و کمتر توسعه یافته کشور قرار دارد.
 
آنچه مشهود است هرمزگان تنها عناوین بزرگی همانند پایتخت اقتصادی ،پایتخت حمل و نقل،دروازه طلایی اقتصادی کشور و قطب فولاد و... فقط  یدک می کشد و آلایندگی های زیست محیطی ،جوی و دریایی ،افزایش تلفات جاده ای و افزایش مشاغل کاذب تنها گوشه ای از عوارضی است که مردم این منطقه برای پویایی اقتصاد پرداخت می کنند.
 
به طور قطع اهمیت راه در هر 4 حوزه جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی برای رونق و توسعه گردشگری در استان هرمزگان می‌بایست در اولویت اول در تخصیص اعتبارات و توسعه اقتصادی به خصوص درآمدهای حاصله از این گمرکات باشد.
 
اعتبارات اندک راه سازی بزرگ‌ترین مانع توسعه بشاگرد
 
حسن کمالی، مدیر راه وشهرسازی شهرستان بشاگرد درگفت ‌و‌گو با خبرنگار تسنیم یکی از عوامل مهم در تداوم محرومیت شهرستان بشاگرد را فقدان راه مناسب می‌داند که توسعه وپیشرفت آن با احداث و افزایش زیرساخت راه‌های مناسب امکان پذیر است.
 
وی همچنین اعتبارات اندک راه سازی را بزرگ‌ترین مانع رشد و توسعه بشاگرد دانست و افزود: تسطیح و بهسازی راه‌های شهرستان نیازمند تامین اعتبارات ویژه از سوی دولت می‌باشد.
 
بیش از 56 روستای بالای 50خانوار بشاگرد فاقد راه مناسب است
 
کمالی با بیان اینکه بیش از 1600 کیلومتر راه خاکی روستایی در بشاگرد وجود دارد و سر کشی از این مقدار راه خاکی بلغ بر 2ماه زمان نیاز دارد، گفت: بیش از 56روستای بالای 50خانوار در این شهرستان فاقد راه مناسب است که مطالعات برای ایجاد جاده مناسب صورت گرفته، اما نبود اعتبار کافی مانع از انجام کار‌ها شده است.
 
استاندار هرمزگان نیز در حاشیه مراسم نسبت به وضعیت توسعه راههای روستایی بخصوص بشاگرد و احمدی شهرستان حاجی آباد انتقاد کرد و افزود: در کشور متوسط بهره‌مندی از راه‌های آسفالته 75 درصد است که متاسفانه این میانگین در استان هرمزگان 32 درصد و بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.
 
جادری این رقم را در شهرستان بشاگرد 8 درصد و در سرگز احمدی شهرستان حاجی آباد 12 درصد اعلام کرد.
 
محرومیت شایسته پایتخت اقتصادی کشور نیست
 
نماینده دولت در هرمزگان در این راستا خواستار تشکیل ستادی مشترک زیر نظر استانداری در جهت تجمیع ارگان‌ها، انجام خدمات مطلوب‌تر با هم افزایی تمامی ارگان‌ها در رفع عقب ماندگی‌ها در شهرستان بشاگرد شد.
 
جادری با اشاره به سهم بالای استان هرمزگان در تزریق اعتبارات  و درآمدزایی ملی گفت: هرمزگان در سال گذشته توانست فقط از 2 منبع 12 هزار میلیارد تومان شامل 10 هزار میلیارد تومان از محل گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر و 2 هزار میلیارد نیز از محل عوارض ارزش افزوده به خزانه کشور واریز کند.
 
وی در این رابطه توجه ویژه دولت به بخش زیربنایی در استان هرمزگان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: شایسته نیست در استانی که به عنوان دروازه اقتصادی کشور شناخته می شود از نظر زیرساخت های توسعه در شهرستان‌های آن با محرومیت مواجه باشد.
 
استاندار هرمزگان با اشاره به توزیع نامتوازن سرمایه گذاری‌ها در هرمزگان گفت: عمده سرمایه گذاری‌ها در مرکز استان و مناطق آزاد صورت می‌گیرد و هیچ سرمایه گذار بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در مناطق محروم نیست.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
MoSi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
اين همه درآمد واقعا چه مي شود ؟ اي کاش حداقل 10% اين درآمد را خرج بيمارستان و مدرسه در سطح استان ميکردند . مردم اين استان خيلي مظلوم هستند ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار