کد خبر: ۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷ 02 March 2015
رسانه ای شدن اختلاف نظر دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز درباره مالکیت بر قطعاتی از زمین های محدوده پردیس ارم، ابعادی فراتر از عمارت ها و ساختمان های این مراکز آموزش عالی با سابقه یافت.

این اختلاف بازمانده از زمانی است که دو دانشگاه از هم جدا شدند یعنی از دل دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی بیرون آمد.

دانشگاه کانون بحث و جدل علمی برای رسیدن به نظریات راهبردی و گره گشا از مشکلات جامعه تلقی می شود اما این بار دایره بحث و جدل ارضی در دو مرکز آموزش عالی جامع و با سابقه شهر شیراز به پرسش هایی نزد افکار عمومی دامن زده است.

این که دانشگاه عرصه تولید علم است و چرا در سازوکارهای رسمی و حقوقی دو دانشگاه به رهیافت های مورد نظر خود دست نیافته اند؟

در چنین هماوردی که عمدتا رسانه ای است، شائبه خرد شدن اعتبار دانشگاه شیراز و نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجب نگرانی برخی مردم شده است به ویژه آن که دانشگاه شیراز در آستانه هفتادمین سال تاسیس است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در برخی حوزه های علم پزشکی به نشان مطرحی در کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل شده است.

* جدایی در دانشگاه

براساس اعلام مراجع ذیربط در سال 1364 به منظور استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشکی کشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت و درمان و بهزیستی و آموزش و پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و به موجب قانون کلیه اختیارات وزیر بهداری و بهزیستی و آن قسمت از وظایف و اختیارات وزیر فرهنگ و آموزش عالی که در ارتباط با امور بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش پزشکی بود به وزیر این وزارتخانه(بهداشت) محول شد.

تشکیلات و وظایف این وزارتخانه(بهداشت) در سال 1367 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و فرایند جداسازی آموزش پزشکی از دانشگاه ها در سراسر کشور آغاز شد.

** تاریخچه مشترک

مروری بر تاریخچه شکل گیری دو دانشگاه از پیوندهای مشترک تاریخی آنها حکایت دارد چرا که نخستین سنگ بنای دانشگاه شیراز با نام دانشگاه پهلوی سال 1325 با تاسیس آموزشکده بهداشت نهاده شد که چهار دهه بعد با جداسازی آموزش پزشکی از دانشگاه ها و زیر نظر وزارت بهداشت رفتن آنها، دیگر این شالوده آغازین در حیطه مسوولیت های دانشگاه علوم پزشکی است.

در سال 1334 بود که دانشکده های کشاورزی، هنر و علوم در دانشگاه شیراز راه اندازی شدند و در طول سال ها شمار دیگری از دانشکده ها به آن افزوده شد تا به امروز که 16 دانشکده و یک مرکز آموزش عالی زیر نظر این دانشگاه فعالیت دارد.

از سال 1373 با ادغام سازمان های منطقه ای بهداشـت و درمان استان ها در دانشگاه های علوم پزشکی، دانشکده های پزشکی و پرستاری از دانشگاه شیراز منفک شد و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس موجودیت یافت تا علاوه بر آموزش نیروهای متخصص در حوزه علم پزشکی، مسوولیت بهداشت و درمان استان را نیز عهده دار باشد.

معرفی شیراز به عنوان یکی از قطب های مهم پزشکی و سلامت در کشور محصول اراده و عزم متخصصانی است که شمار قابل توجه آنها در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

** تفاهم نامه و سخن علوم پزشکی در باره آن

به دنبال جدا شدن بخش آموزش پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت، در سال 1366 جلسه ای در دفتر مرحوم دکتر حسن حبیبی وزیر دادگستری وقت تشکیل و مسایل مالی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز در صورتجلسه ای هفت صفحه ای با حضور نمایندگان وزارتخانه ها تبیین شد و این موضوع در جلسات بعدی نیز به امضای یک تفاهم نامه منجر شد.

سیدعلی اکبر صفوی قائم مقام دانشگاه شیراز در نشست خبری نهم اسفند93 در این باره گفت: آخرین ابلاغیه در این ارتباط سال 1369 با امضای دکتر مصطفی معین به عنوان وزیر علوم و دکتر ایرج فاضل به عنوان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با عنوان تفاهم نامه جداسازی نهایی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز برای اجرا به این دو دانشگاه ابلاغ شد؛ تفاهم نامه ای که امضای رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را پای پیش نویس آن داشت اما وی حاضر به امضای متن تایپ شده آن نشد. این موضوع مانع از ابلاغ این دستور العمل نشد و دولت این تفاهم نامه را با امضای وزرای دو وزارتخانه برای اجرا ابلاغ کرد.

در حالی که دانشگاه شیراز، این تفاهم نامه را به عنوان محصول کار کارشناسی دستگاه های مختلف فصل الخطاب می داند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیدگاه دیگری دارد.

محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفته است: امضای پیش نویس توافق بر سر این اراضی توسط رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتفی است چرا که 48 ساعت بعد از امضای پیش نویس این توافق رسما ملغی شده و موضوع به اطلاع مسوولان وقت رسیده و مستندات آن نیز موجود است.

این دیدگاه سبب شده تا بار دیگر، موضوع اختلاف دو دانشگاه در مجاری قانونی به جریان افتد؛ هرچند سیدعلی اکبر صفوی قائم مقام دانشگاه شیراز متن نامه ابلاغ این تفاهم نامه را که به امضای وزیران وقت علوم و بهداشت رسیده است را به خبرنگاران نشان داد.

او گفت: در این تفاهم نامه به صراحت آمده است که بقیه زمین ها به دانشگاه شیراز تعلق دارد و این یعنی این که همه موارد حل و فصل شده و دانشگاه شیراز مالک زمین هایی است که مورد اشاره قرار نگرفته است.

از دیگر سو، با وجود منع قانونی دستگاه های دولتی از نشر اطلاعات مربوط به اختلافات بین دستگاهی، بارها این اختلاف نظر به رسانه ها راه یافت.

آخرین بار دی ماه 93 بود که در سفر معاون حقوقی رییس جمهوری این موضوع مطرح و نتیجه بررسی ها رسانه ای شد.

استاندار فارس ششم دی ماه 93 در حاشیه سفر معاون حقوقی رییس جمهوری به شیراز، اظهاراتی را با رسانه ها در میان گذاشت که نشان از آن داشت وی تفاهم نامه جداسازی نهایی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز ابلاغ شده در سال 1369 را تعیین کننده همه مسایل نمی داند.

سیدمحمد احمدی اظهار کرد: دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقطعی تحت نام دانشگاه شیراز یکی بودند که بعد از جدا شدن از هم و قرار گرفتن در زیر مجموعه دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان بنا شد که اموال آنها نیز تقسیم شود.

استاندار فارس افزود: این تقسیم اموال انجام شده تا امروز به بحث تقسیم زمینی در محدوده پردیس ارم رسیده ایم که دانشگاه علوم پزشکی متقاضی بخشی از این اراضی است تا بیمارستان شماره دو نمازی شیراز را در آنجا احداث کند.

مدیرکل دفتربازرسی، مدیریت عملکرد و امورحقوقی استانداری فارس هفتم دی 93 به ایرنا گفت: برگزاری نشست با حضور معاون حقوقی رییس جمهوری و استاندار فارس باهدف بررسی موارد اختلافی مورد دعوی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز گره گشا بود.

دارا کیانی افزود: در این جلسه، سخنان روسای دو دانشگاه شنیده شد و می توان گفت که دو دانشگاه به توافق رسیدند و در آینده، این توافق مبنای عمل طرفین خواهد بود.

کیانی گفت: بر اساس این توافق که در حضور رییس کمیسیون مستندسازی دولت حاصل شد، زمین مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان شماره دو نمازی شیراز در اختیار این دانشگاه قرار خواهد گرفت.

با وجود بازنشر این سخنان در مطبوعات و سایت های خبری، دانشگاه شیراز به طور رسمی در این ارتباط موضعی را اعلام نکرد تا این که قائم مقام رییس دانشگاه در نشست خبری نهم اسفند93 هرگونه توافق این دانشگاه با علوم پزشکی را رد کرد.

اوایل اسفند ماه 93 بود که شنیده شد ماحصل بررسی های معاونت حقوقی رییس جمهوری با بهره گیری از گزارش کمیسیون مستندسازی هیات دولت در قالب پیش نویس یک مصوبه دولت برای بررسی به کمیسیون لوایح رفته است.

استادان دانشگاه شیراز که این پیش نویس را به منزله جدا کردن حدود 36 هکتار از 70 هکتار زمین های کنونی دانشگاه شیراز می دیدند، سه شنبه پنجم اسفند 93 تجمعی اعتراض آمیز را در سالنی در ساختمان مدیریت دانشگاه برپا کردند. از نکات جالب توجه این تجمع، حضور دو رییس این دانشگاه در دولت های نهم و دهم و هم آوایی آنها با استادان حاضر در این تجمع بود.

صیانت از زمین های دانشگاه شیراز خواسته استادان در این تجمع بود که در تجمع روز بعد نیز از زبان کارکنان دانشگاه در تالار فجر پردیس ارم تکرار شد.

تجمع اعتراضی استادان دانشگاه شیراز کمتر از یک ساعت بعد با واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی در قالب مصاحبه ای با رسانه ها همراه شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پنجم اسفند 93 در سخنانی بر لزوم رعایت قانون و احکام شرع به عنوان انتظار عمومی از استادان دانشگاه شیراز تاکید کرد؛ سخنانی که از سوی قائم مقام دانشگاه شیراز به منزله توهین به استادان دانشگاه شیراز تعبیر شد.

** وقفی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: الحاق قسمتی از اراضی موقوفه نمازی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است برای ساخت بیمارستان جدید نمازی قطعا خواست قلبی مرحوم نمازی هم بوده است زیرا مرحوم نمازی همه زندگی خود را برای پا گرفتن فرایند بهداشت و درمان در شیراز گذاشت.

محمدهادی ایمانیه گفت: مرحوم نمازی ثروت و اراضی خود راوقف عمران و آبادانی شیراز کرد، سیستم آب این شهررا بنا نهاد برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها و درمان ریشه ای بیماری ها تلاش کرد و اکنون نیز نیت ما در الحاق بخشی از اراضی موقوفه نمازی که در اختیار دانشگاه شیراز است برای همین فرایند است و برای عمران و آبادانی شیراز و برای تجدید بنای همان بیمارستانی است که از آرمان های اصلی مرحوم نمازی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ما دانشگاهیان باید با منش و روش خود راه قانونگرایی را به دانشجویانمان آموزش دهیم نه با تحصن و به تعطیلی کشاندن دانشگاه ، ما باید الگویی در قانونگرایی و عمل به حکم شرع و قانون باشیم، اختلاف بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی برای الحاق بخشی از این اراضی اختلاف بین دو دستگاه دولتی و حاکمیتی و دو دستگاه آموزشی و پژوهشی است که راه حل آن در اجتماع و تحصن نیست، ما باید مروج روش مفاهمه و گفت و گو برای حل اختلافاتمان باشیم.

** سند شش دانگ داریم؛ وقفی نیست

این اظهارات از سوی طرف مقابل بی پاسخ نماند. قائم مقام رییس دانشگاه شیراز در نشست خبری نهم اسفند در این باره گفت: مطالب مطرح شده درباره وقف بخشی از زمین های این دانشگاه در محدوده پردیس ارم نادرست است وسند شش دانگ زمین های ادعایی دانشگاه علوم پزشکی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داریم و موجود است.

سیدعلی اکبر صفوی در این نشست خبری، مستندات این دانشگاه مبنی بر مالکیت بر زمین های مورد اختلاف با دانشگاه علوم پزشکی را ارایه کرد و گفت: دو دانگ از شش دانگ تنها دو قطعه زمین این دانشگاه موقوفه مرحوم طاووسی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه دانشگاه شیراز گفت: از این رو، این ادعا که این زمین ها موقوفه مرحوم نمازی است، نادرست است.

صفوی همچنین سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر این که انتظار ما از استادان دانشگاه رعایت قانون و احترام به حکم شرع است را مشتمل بر توهین هایی به مجموعه دانشگاه شیراز عنوان کرد و گفت: با این سخنان، ظاهرا متشرع ترین افراد کسان دیگری هستند و استادان ما از قانون و شرع چیزی نمی دانند در حالی که این گونه نیست.

وی گفت: آنها با طرح ادعای وقفی بودن زمین های دانشگاه شیراز سفسطه کردند و از مراجع تقلید قم یادداشت گرفتند و از آنها سووال کردند که اگر زمینی وقفی باشد و برای هدفی تعیین شده باشد، آیا استفاده برای کار دیگری مجاز است؟ خوب طبیعی است که پاسخ این است: مجاز نیست.

قائم مقام دانشگاه شیراز همچنین زمین های کنونی این دانشگاه را از ملزومات اجرای طرح توسعه و تجمیع واحدهای پراکنده این دانشگاه در سطح کلانشهر شیراز عنوان کرد و گفت: این ادعا که دانشگاه شیراز زمینهایش را برای ساخت خانه های کارمندانش و یا خوابگاه می خواهد نادرست است.

** سند موقوفه نمازی داریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک روز بعد یعنی یکشنبه دهم اسفند 93در پاسخ به این اظهارات گفت: اراضی مورد اختلاف ما و دانشگاه شیراز دارای اسناد موقوفه مرحوم نمازی است.

ایمانیه اظهار کرد: ما همه استنادات قانونی و اسناد موقوفه را جمع آوری کرده و در اختیار داریم، اسناد در اختیار علوم پزشکی کاملا متقن و محکم است و بدون هیچ خدشه ای اثبات می کند که اراضی مورد اختلاف موقوفه نمازی و متناسب با نیات واقف برای احداث بیمارستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به برخی از اظهارات مسوولان دانشگاه شیراز در باره لزوم احداث بیمارستان در زمین هایی دیگر و در نقاط دیگری از شیراز گفت: اکنون در همه جهات شرق و جنوب و مناطق محروم شیراز در حال احداث بیمارستان هستیم اما بیمارستان نمازی یک مرکز پزشکی درمانی عمومی و دانشگاهی است و بهترین مکان برای احداث آن همان اراضی است که مرحوم نمازی برای این کار وقف کرده و بزودی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز ملحق می شود.

این اظهارات، پاسخ به سخنان احمد عریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز بود که گفته بود: در حالی دانشگاه علوم پزشکی بر ساخت بیمارستان در کنار بیمارستان کنونی نمازی اصرار دارد که این پرسش مطرح است که دلیل تجمع 20 تا 30 بیمارستان در این محدوده چیست و مگر مردم جنوب و شرق کشور به بیمارستان نیاز ندارند؟

** تعطیلی یک روزه علم در دارالعلم

جرقه تعطیلی کلاس های درس دانشگاه شیراز در تجمع پنجم اسفندماه استادان این دانشگاه زده شد. برخی چهره های ماندگار این دانشگاه همچون پرفسور هاشم شرقی در این تجمع، جدا شدن زمین های دانشگاه شیراز را اهانت به مجموعه دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید برای نشان دادن اعتراض به هر گونه تصمیمی با این موضوع، کلاس های درس را یک روز تعطیل کرد.

اعلام یک هفته عزای عمومی از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد و تا به امروز عملی نشده است.

در تجمع استادان دانشگاه شیراز این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که در طول سالیان از جداسازی این دانشگاه و مجموعه علوم پزشکی، همواره از زمین های دانشگاه شیراز به عنوان بستری برای توسعه فعالیت های علمی کاسته شده و در سوی مقابل، بر زمین های دانشگاه علوم پزشکی افزوده شده است. همچنانکه این دانشگاه دهه فجر امسال پردیس های خود در شهر صدرا در شمال غرب شیراز را بهره برداری کرد.

اما پیشنهاد تعطیلی کلاس های درس دانشگاه شیراز روز یکشنبه عملی شد و شماری از استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه تجمعی اعتراض آمیز را در مقابل ساختمان مدیریت این دانشگاه برپا کردند.

رییس دانشگاه شیراز در این تجمع گفت: از این که به جای تولید علم مجبور شده ایم وقت خود را صرف موضوعات دیگری کنیم متاسفیم به ویژه آن که سال های گذشته بعد از جداسازی دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه شیراز وضعیت زمین های دو دانشگاه در عالی ترین سطوح مشخص شده است و دیگر نباید موجب اختلاف دانشگاه ها شود.

مجید ارشاد لنگرودی ادامه داد: آیا به بهانه ساخت یک بیمارستان می توان پرافتخارترین دانشگاه کشور را که نقش بی بدیل در توسعه این مرز و بوم دارد را رنجاند، کجای دنیا به خاطر ساختن بیمارستان یک دانشگاه مادر را این گونه متلاطم و خاطر اساتید برجسته و دانشمندان برتر جهان اسلام را آزرده می کنند.

وی با اشاره به ادعای وقفی بودن زمین های دانشگاه شیراز گفت: مرحوم نمازی حق بزرگی بر مردم شیراز دارد، اما استفاده ابزاری از آن مرحوم، برای پیشبردن اهداف صحیح نیست و این بازی با مقدسات و احساسات مذهبی مردم است.

رییس دانشگاه شیراز در ادامه خطاب به مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به جای اینکه بنگاه معاملات ملکی تشکیل دهید، برای حل مشکلات بهداشت و سلامت جامعه و تولید علم کشور تلاش کنید و اگر این وقت را برای این موضوعات مهم اختصاص می دادید، دستاوردهای بیشتری نصیبمان می شد.

** ارزش زمین

برخی منابع، ارزش هر هکتار از زمین های پردیس ارم دانشگاه را حدود 40 میلیارد ریال می دانند.

دانشگاه شیراز این زمین ها را از ملزومات طرح توسعه این دانشگاه می داند. به گفته مسوولان این دانشگاه، واحدهای پراکنده این دانشگاه در قالب طرح جامع توسعه این دانشگاه که سه بار در هیات دولت بررسی و تصویب شده است باید به پردیس ارم منتقل شوند.

یکی از این دانشکده ها، دانشکده ادبیات و علوم انسانی در مجاورت آرامگاه حافظ شیرازی است که با تصمیم دولت گذشته در اختیار سایر دستگاه ها قرار گرفت و در عین حال، ساختمان مشخصی برای فعالیت آن در پردیس ارم دانشگاه شیراز وجود ندارد و این دانشکده در چند ساختمان پراکنده در این پردیس به ارایه خدمات علمی مشغول است.

به گفته مسوولان دانشگاه شیراز، این دانشگاه در زمین های مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ساختمان های برخی دانشکده ها و مراکز خود را در حال ساخت و عملیات عمرانی دارد و میلیاردها ریال در این محدوده جغرافیایی هزینه کرده است.

از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز این اراضی را برای احداث بیمارستان شماره دو نمازی و ساختمان دانشکده هایی همچون پرستاری در نظر گرفته است.

** افق پیش رو

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حرف ما در الحاق اراضی موقوفه نمازی به دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان نمازی حرف حق، منطقی، شرعی و منطبق به قانون است گفت: موضوع اختلاف بین دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی در این زمینه به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شده و به حکمیت قانون در این زمینه گردن می نهیم.

ایمانیه افزود: دولت الحاق 36 هکتار از این اراضی که فقط بخشی از اراضی است را به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تایید کرده و اکنون نیز مرجع حل اختلاف بین این دو دانشگاه معاونت حقوقی رییس جمهوری است و نیازی به رسانه ای کردن موضوع یا به پیش کشیدن بدنه دانشگاه و کارمندان و دانشجویان برای ایجاد سر و صدا و اغتشاش نیست ما توسل به هر نوع روشهای غیر قانونی در این موضوع را محکوم می دانیم .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر دوستان ما در دانشگاه شیراز در برابر پذیرش حق و قانون باز هم مقاومت کنند علی رغم میل باطنی خود موضوع را به قوه قضاییه ارجاع می دهیم هر چند ترجیح می دهیم اختلاف بین دو دانشگاه در قوه مجریه و در دولت و با حکمیت معاونت حقوقی ریاست جمهوری حل و فصل شود.

از سوی دیگر، قائم مقام دانشگاه شیراز در نشست خبری خود گفته است: مطمئن باشید یک مترمربع از زمین ها به مجموعه علوم پزشکی واگذار نمی شود مگر خود دانشگاه شیراز زمانی صلاح بداند و معامله ای صورت گیرد و این کار با رضایت دانشگاه صورت گرفته باشد.

صفوی با بیان این که تابع قانون و خواهان اجرای قانون هستیم، از اعزام بازرسان معاونت حقوقی و رییس جمهوری، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مشاهده اسناد مالکیت دانشگاه شیراز بر زمین های مورد نظر علوم پزشکی استقبال کرد.

** ضرورت راهکار مرضی الطرفین

رسانه ای شدن اختلاف نظر دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز نه تنها سبب شده، شهروندان عادی نیز در این باره درنگ کنند، برخی اظهارنظرها را نیز در پی داشته است.

خبر رسیده که بررسی پیش نویس ارایه شده از معاونت حقوقی رییس جمهوری در کمیسیون لوایح دولت که قرار بود شنبه نهم اسفند 93برگزار شود، به زمان دیگری موکول شده است تا با حضور نماینده دانشگاه شیراز این موضوع بررسی شود.

تا زمانی که تصمیم نهایی در این ارتباط اتخاذ شود، مردم و عابران خیابان زند شیراز که از ترافیک این محدوده مرکز شهر به ستوه آمده اند، از خود می پرسند که افتتاح بیمارستان بزرگی دیگر در کنار ده ها مرکز درمانی، تجاری و اداری در این محدوده چه پیامدهایی بر ترافیک این منطقه خواهد داشت و آیا این که تصمیم های آتی مسوولان در سطح کلان، پیوست ترافیکی نیز خواهد داشت؟

همه این موارد دلیلی بر ضرورت حل و فصل موضوع با راهکاری مرضی الطرفین در سریعترین زمان ممکن است تا ساحت مقدس علم و دانشگاه بیش از این آسیب نبیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار