روز‌ها صدای ناقوس مرگ در باغات کرمانشاه شنیده می‌شود و خشکسالی اثر بدی روی باغات استان بر جای گذاشته و اگر آب به این باغات نرسد، احتمال از بین رفتن بخشی از این باغات دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۹۷۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ 11 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا منصور احمدی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  با اشاره به اثرات زیانبار خشکسالی بر باغات استان، اظهار کرد: از مجموع ۴۲ هزار هکتار سطح باغات استان، ۱۰ هزار هکتار آن درگیر کم آبی و خشکسالی است.

وی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد باغات استان درگیر تنش آبی و بی آبی هستند، گفت: باید هر طور شده آب مورد نیاز باغات استان تامین شود، در غیر اینصورت با خشکی مواجه می شوند و در چنین شرایطی احتمال از بین رفتن کامل باغات دور از انتظار نیست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: امسال قطعا افت عملکرد باغات استان را داریم و با وجودی که برداشت محصول از باغات استان انجام می‌شود، اما این باغات شدیدا درگیر تنش آبی و خشکسالی هستند.

وی گفت: بیشترین سطح باغات استان کرمانشاه در شهرستان‌های پاوه، کرمانشاه، صحنه و دالاهو قرار دارند و باغات این شهرستان‌ها بیش از سایر باغات در معرض خشک شدن قرار دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره‌ای هم به میزان تولیدات باغات استان داشت و گفت: در حالی که سال گذشته مجموع تولیدات باغی استان کرمانشاه ۳۱۰ هزار تن بود، امسال احتمالا کاهش ۲۹ هزار تنی معادل هشت درصد کل تولیدات باغی استان را شاهد باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه  برای جلوگیری از خشک شدن باغات استان حدود ۱۸۷ میلیارد تومان درخواست اعتبار داده ایم، گفت: در صورت تخصیص این اعتبار با استفاده از تانکر اقدام به آبیاری باغات خواهیم کرد، اما تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

 احمدی در ادامه اشاره ای هم به تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعبی آب برای آبیاری باغات منطقه اورامانات از سوی وزارت نیرو داشت و گفت: اگرچه مجوز تخصیص آب را دریافت کرده ایم، اما فعلا امکان استفاده از این آب به دلیل عدم وجود ایستگاه های پمپاژ در منطقه وجود ندارد.

 وی ادامه داد: قرار است این میزان آب از بند هیروی و سد داریان در شهرستان پاوه تخصیص یابد، اما چون باغات شهرستان پاوه در بالادست بند هیروی قرار دارند عملا استفاده از آب آن تا قبل از تجهیز به ایستگاه پمپاژ امکان پذیر نیست.

 وی اضافه کرد: روز گذشته (۱۹ تیر) با حضور استاندار کرمانشاه تصمیماتی برای استفاده از آب تخصیص داده شده گرفته شده که امیدواریم نتایج این تصمیمات بتواند منجر به استفاده باغات از این آب شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار