مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: دستکند زیرزمینی تفرش به عنوان یکی از طرح‌های میراث فرهنگی همزمان با هفته دولت در آئینی برای بازدید عمومی بازگشایی شد.
کد خبر: ۹۸۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ 30 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: دستکند زیرزمینی تفرش در زیر بافت امروزی شهر تفرش واقع شده و با ٢٠٠ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران و خاورمیانه است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی یادآورشد: مطبق بودن این محوطه، وجه دیگری از اهمیت دستکند زیرزمینی تفرش است و در اولین فصل کاوش باستان‌شناسی محوطه، از سه طبقه از مجموع طبقات محوطه شناسایی و مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت.
او تاکید کرد: به گفته سرپرست برنامه کاوش باستان‌شناسی دستکند زیرزمینی تفرش با استناد به داده‌های باستان‌شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.
مرزبان به افتتاح همزمان دو بخش عمومی و اختصاصی در دستکند زیرزمینی تفرش اشاره کرد و گفت: در فاز عمومی، با دسترسی راحت، بخشی از محوطه و در فاز اختصاصی بخشی از محوطه به منظور بازدید تخصصی‌تر فضاها و چالش زیست در فضاهای دستکند افتتاح شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: وجود کاوش‌های باستان شناسی تا به امروز شاهدی قطعی از کاربری محوطه یافت نشده است با این حال وسعت محوطه و مطبق بودن فضاهای معماری، که نیاز به نیروی کار فراوانی داشته است، نشان دهنده غایتی متعالی و کاربری ویژهای در دوره سلجوقی بوده است.
او اضافه کرد: اولین کاوش باستان شناسی این شهر زیرزمینی سال 98 و دومین فصل کاوش باستان شناسی در شهر زیرزمینی تفرش با هدف کشف طبقات اصلی محوطه و فهم ساختار معماری آن در کنار کشف شواهدی از کاربری محوطه در پاییز ١٣٩٩ انجام شد.
مرزبان ادامه داد: در نتیجه بررسی‌ها و کاوش‌های فصل جاری، شواهدی از طبقات اصلی محوطه یافت شد که شامل فضاهای معماری مسکونی با اتاق‌هایی به ابعاد میانگین ٣ در ٤ متر، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب انبار از مهمترین یافته‌های فصل دوم کاوش در دستکند زیرزمینی تفرش است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به کشف قطعه سفال‌هایی از دوره سلجوقی در بافت اصلی محوطه گفت: این آثار نشان می‌دهد این دستکند در این دوره استفاده شده و با استناد به پرشدگی‌های پیشین در این دوره مسدود شده است.
اویادآور شد: کاوش دستکند با انعقاد قرار داد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار