مدیر امورعشایراستان تهران گفت:جامعه مولد امروز با جمعیتی بالغ بر سه هزار خانوار و دارابودن بیش از 600 هزار راس دام سبک، متشکل از 4 ایل و 27 طایفه در قالب 2 زیست بوم و 154 مرتع ییلاقی و قشلاقی با وسعت حدود 500 هزار هکتار در مناطق عشایری شهرستانهای فیروزکوه، دماوند،ورامین،پیشوا،پاکدشت،ری،ملارد،شمیرانات،شهریار و تهران استقرار دارند
کد خبر: ۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶ 03 March 2015
به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران،"سیروس نصیری"با حضور در برنامه اقتصادي شبكه بازار صدا و سيما گفت:جامعه عشایری استان تهران به عنوان جامعه سوم بعد ازجامعه شهری و روستایی از حدود 400 سال پیش از اکثر نقاط عشایری کشور به این استان مهاجرت کردند و به علت ویژگی های مساعد اقلیمی و جغرافیایی همچنان به شیوه معیشت پدران خود یعنی دامداری از طریق کوچ به مناطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی ادامه داده اند.

وی ادامه داد: این جامعه مولد امروز با جمعیتی بالغ بر سه هزار خانوار و دارابودن بیش از 600 هزار راس دام سبک، متشکل از 4 ایل و 27 طایفه در قالب 2 زیست بوم و 154 مرتع ییلاقی و قشلاقی با وسعت حدود 500 هزار هکتار در مناطق عشایری شهرستانهای فیروزکوه، دماوند،ورامین،پیشوا،پاکدشت،ری،ملارد،شمیرانات،شهریار و تهران استقرار دارند و توسط 8 شرکت تعاونی و یک اتحادیه تعاونی های عشایری استان خدمات رسانی می شوند.

مدیرامورعشایراستان تهران در بخش دیگر این گفت و گوی تلویزیونی به کوچ بهاره و پاییزه عشایر اشاره کرد و افزود: عشایراستان تهران حدود سه ماه از سال در فصل ییلاق به مراتع شمال استان در شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ کرده و در فصل قشلاق در 5 ماه از سال به مراتع جنوب استان در شهرستان های پاکدشت،دماوند،ملارد،ورامین،ری کوچ می کنند.

وی مسیرهای عمده کوچ عشایراستان را در شهرستانهای پاکدشت،پردیس،دماوند و فیروزکوه اعلام کرد.
نصیری در ادامه به میزان تولیدات عشایراستان تهران اشاره کرد و افزود: هر سیاه چادر عشایری نمادی از یک کارگاه تولیدی و جلوه ای از اقتصاد مقاومتی است که عشایراستان تهران در سال گذشته 60 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، لبنی و صنایع دستی تولید کردند.

مدیر امورعشایراستان تهران در ادامه در دو گزارش جداگانه گزارش خدمت رسانی به جامعه عشایر از طریق مدیریت امورعشایراستان تهران و سایر دستگاههای اجرایی استان را ارائه کرد.

نصیری از آبرسانی سیار به یک هزار و 700 خانوار عشایری اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب بهداشتی عشایر و دام عشایر، احداث و مرمت خط انتقال آب، مرمت و نگهداری ایلراههای عشایری، توزیع آرد،توزیع سامانه های خورشیدی، احداث پل عشایری و ارائه تسهیلات بانکی را از مهمترین خدمات ارائه شده به عشایراستان تهران عنوان کرد.

در این برنامه زنده تلویزیونی 70 دقیقه ای همچنین " فرهاد بشیری" نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان میهمان تلفنی در خصوص خدمات ارائه شده به عشایر استان تهران توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین " نعمت الله ترکی" دیگر میهمان تلفنی برنامه مجله کشاورزی در خصوص برگزاری جلسات منظم شورای عشایری استان تهران و همچنین تخصیص اعتبارات مناسب به بخش عشایری استان تهران توضیحاتی ارائه کرد و ابراز امیدواری کرد با حمایت مدیران دستگاههای اجرایی شاهد رشد و شکوفایی هرچه بهتر جامعه تولید کننده عشایری در استان تهران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار