مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با شروع فصل پاییز کشاورزان باید از اراضی کشاورزی بازدید کرده و مبارزه با موش مغان را جدی بگیرند.
کد خبر: ۹۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 23 September 2015


مهندس فرهاد شریفی با اشاره به اینکه عدم مبارزه با موش  در اراضی کشاورزی استان خسارت شدیدی به بار می‌آورد، تصریح کرد: خسارت موش‌ها به صورت كمي و كيفي روي گياهان، محصولات توليدي در مزارع و باغات، ايجاد خطر از نظر بهداشتي براي جوامع انساني، قطع نوارهای آبرسانی در آبیاری نواری و... است.

شریفی بازديدها به منظور تعيين ميزان و شدت آلودگي مزرعه و باغ به موشها را ضروری دانست و گفت: از زمانی که بذر در مزرعه کاشته می شود تا پایان برداشت باید کشاورزان هر چند روز يا هفته‌ای یک بار بازدیدها را انجام دهند.

وی با بیان اینکه زمان مبارزه با موش در عرصه‌های کشاورزی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: مبارزه در فصل تابستان در اماکن تابستانه، مبارزه بعد از کاشت غلات در پاییز با اولین آبیاری، در زمستان از زمان شروع یخبندان تا آخرین یخبندان و شروع پنجه‌زنی غلات است.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد:  دلايل و عوامل  متعددی باعث رشد و تکثیر موش ها می‌شود که در سال‌های اخیر مي توان به فراواني مواد غذايي در دسترس موشها، ریزش کمباین ها، ریزش غلات و ساير بذور در حین برداشت و حمل ونقل، افزایش سطح زیر کشت محصولات آبی، تغييرات آب و هوايي و كاهش فشار شرايط نامناسب روي جانور مانند كاهش بارندگي، كاهش يخبندانهاي زمستانه، کم شدن دشمنان طبییعی مثل مار و پرندگان شکاری در عرصه هاي كشاورزي و منابع طبيعي استان و تغيير الگوي آبياري اشاره كرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌‌ها حذف كامل موشها از طبيعت نيست، افزود: مزارع و باغات کشاورزی استان باید جهت بررسي وضعيت جانور و تراكم آن مورد بازديدهاي كافي و مستمر قرار گيرند.

شریفی با اشاره به روشهاي مديريت و كنترل موشهاي مضر در بخش كشاورزي، گفت: روشهاي اصلي مبارزه با موشها شامل روشهاي زراعي، مكانيكي و فيزيكي، بيولوژيكي و شيميايي است که به صورت تلفيقي و آگاهانه و با زمان بندي مناسب باید به كار برده شوند تا تراكم و جمعيت آفت به حدي كاهش یابد كه خسارتي وارد نكند.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های مفید مبارزه با موش در اراضی کشاورزی روش بیولوژیکی است، خاطرنشان کرد: روش بیولوژیکی شامل نگهداری گربه براي كنترل موش در باغات و مزارع كوچك، محصور و نزديك روستاها، تقويت دشمنان طبیعی موشها مانند پرندگان شکاری از طریق كاشت درختان غير مثمر با هدف ايجاد باد شكن و ايجاد محل استقرار و آشيانه سازي پرندگان شکاری قابل انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه روشهاي مبارزه شيميايي با موش ها را نیز شامل استفاده از انواع سموم و يا طعمه هاي مسموم عنوان و تصریح کرد: سموم آماده اي كه در سم فروشي ها موجود هستند مناسب بوده و بسته به نوع موش، نوع محصول و سطح آن در مواردي قابل استفاده هستند.

شریفی گفت: طعمه مسموم آماده از طریق مدیریت حفظ نباتات استان کرمانشاه تهیه شده و در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان به صورت رايگان آماده توزیع است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار