شهروندان ساکن استان های اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، یزد ، آذربایجان شرقی ، گلستان ، هرمزگان ، کردستان ، آذربایجان غربی ، خراسان رضوی ، ایلام ، خراسان شمالی ، البرز ، کرمانشاه ، لرستان و فارس با تورم دوازدهماهه بالای 60 درصد در خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی ایجاد شده است.
کد خبر: ۹۹۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹ 30 September 2021

به گزارش تابناک مازندران، نرخ تورم در 8 استان آذربایجانششرقی ، کرمانشاه ، کردستان ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، ایلام ، خراسانسمالی و زنجان از مرز 50 درصد هم انجام شد ، این در شرایطی است که 2 استان قم و تهران نرخ تورم حوالی 41 درصد را در پایان شهریور تجربه کرده اند و پایین ترین نرخ تورم سالانه را بهخود اختصاص داده است. دراین استان بین استان قم (کمترین) و استان ایلام (بیشترین) به 11.8 درصد رسیده است.
پيش بيني درصورت ادامه روند صعودي تورم ، دستكم نيمي از استانهاي ايران در مهرماه با تورم بالا 50 درصدي ظاهر شده است. روند صعودی میانگین سطح عمومی قیمت کالاها و تورم با واکنش سیدابراهیم رئیسی همراه شد و او از بانک مرکزی خواسته بود که با اعمال سیاست های پولی جلوی رشد نقدینگی و نرخ تورم را به دست آورد.
مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرد که نرخ تورم در منطقه شهری استانهای ایلام ، زنجان ، چهارمحال و بختیاری ، خراسان شمالی ، کردستان و آذربایجان شرقی از 50 درصد عبور کرده و در این گزارش ثبت شده نرخ 50 درصد در منطقه روستایی 17 استان ایران شامل استانهای ایلام ، فارس ، کرمانشاه ، یزد ، آذربایجان غربی ، لرستان ، کردستان ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، بوشهر ، اردبیل ، کهگیلویه و بویراحمد ، همدان ، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، گلستان و آذربایجان شرقی است. تازه ترین داده ها از شاخص تورم در 31 استان ایران نشان داد که بالاترین نرخ تورم ماهانه شهریور در استان یزد با 5.3 درصد و کمترین همت در استان سیستان و بلوچستان با 2.1 درصد به ثبت رسیده است.

این در حال است که بالاترین نرخ تورم نقطه را به استان آذربایجانغربی با 53.7 درصد و کمترین هم به استان همدان با 38.8 درصد اختصاص داده است. درماه گذشته که نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور 1400 در کل ایران به 45.8 درصد رسیده بود ، نرخ تورم دوازدهماهه در استان ایلام 53.1 درصد برآورد شده و در استان های قم و تهران به 41.3 درصد افزایش یافته است که از شکاف 11.8 درصدی بین متورمترین استان ایران یعنی ایلام گزارش شده است. با استانهای با کمترین فشار رشد قیمتها یعنی قم و تهران دارد. این گزارش تأیید افضل بالاترین نرخ تورم ماهانه در شهر و روستایی ایران در شهریورماه بترتیب به استان های یزد با 5.5 درصد و قم با 5.8 درصد اختصاص داده شده است که کمترین سرعت رشد قیمت ها در یکماه در منطقه شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان با 2.3 درصد و 1.6 بوده است. درصد مشاهده شده است.

فشار تورم بر استان جنگززده
استان ایلام که رئیس جمهور جمهوری به آن سفرکرده ، به روایت مرکز آمار ایران بالاترین نرخ تورم را در شهر و در منطقه روستایی در دوازدهماهه منتهی به شهریورماه 1400 تحویل داده است. چگونه می توان نرخ تورم سالانه شهر ایران را در پایان تابستان امسال به استان قم با 41.3 درصد اختصاص داد و در این مدت زمان ساکنان شهر استان ایلام با تورم 52.4 درصدی زندگی کرد.

در منطقه روستایی هم استان ایلام با دمای بالای حرارت قیمت می شود در حال خریدنحویکه نرخ تورم در منطقه روستایی ایلام به 55.9 درصد رسیده درحالیپکه نرخ تورم سالانه در روستاهای استان تهران 43.2 درصد بوده است.

تورم بالای 60 درصد خوراکی های در شرایطی که مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی ، آشامیدنی و دخانیات را در پایان شهریورماه سال 59.5 درصد برآورد کرده است ، اما تنها نهاد آماری حسگوید: شهروندان ساکن استان های اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، یزد ، آذربایجان شرقی ، گلستان ، هرمزگان ، کردستان ، آذربایجان غربی ، خراسان رضوی ، ایلام ، خراسان شمالی ، البرز ، کرمانشاه ، لرستان و فارس با تورم دوازدهماهه بالای 60 درصد در خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی ایجاد شده است.

 

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار