طرح «کاهش» مشاوران اروپایی داشته است

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با تأکید بر اینکه روی طرح «کاهش» مطالعه صورت گرفته است،‌ گفت: برای این طرح از مشاوران استفاده کرده‌‌ایم.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 19 October 2015
وحید حسینی با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه خبر در جریان بررسی ضرورت‌های طرح«کاهش» به جای طرح زوج و فرد، اظهار داشت: حدود سه میلیون خودروی سواری درشهر تهران وجود دارد که 10 درصد آنها کاربراتوری‌اند یعنی تولید سال 82 به قبل هستند.

وی با بیان اینکه از سال 82 به بعد استاندارد یورو2 اجباری شد، ادامه داد: تقریباً می‌توان گفت خودروی کاربراتوری 20 برابر خودروهای انژکتوری سال 82 به بعد آلودگی تولید می‌کند. هدف ما نیز از اجرای طرح کاهش محدود کردن تردد این دسته از خودروها است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به اینکه یک پیکان معادل وزن خود در طول سال آلودگی تولید می‌کند، تصریح کرد: خودروهای سال 82 به بعد باید ترددشان محدود شود، صاحبان این دسته خودروها باید بدانند که تولید آلودگی خودروی آنها به همه آسیب می‌رساند، بنابراین در گام نخست باید تردد آنها در مرکز شهر محدود شود.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد خودروها یورو 2 هستند که می‌توانند با یک برگه معاینه فنی در محدوده طرح کاهش تردد کنند. یعنی خودروی ساخت داخل از تولید سال 82 به بعد می‌تواند به این محدوده رود داشته باشد و جلوی 10 درصد خودرویی گرفته می‌شود که 45 درصد آلودگی شهر به آنها مربوط می‌شود. حال این طرح هوشمندانه تر است یا طرح زوج یا فرد؟

حسینی در ادامه گفت: به هیچ عنوان در تهران صدور برگه معاینه فنی بدون حضور خودرو امکان پذیر نیست چرا که این امر به صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود اما مشکل جدی موجود عدم مراجعه خودروها به این مراکز است و طرح کاهش کمک می‌کند تا مردم برای تردد در محدوده مربوطه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

وی افزود: علاوه بر این استفاده از سامانه یکپارچه‌ای در حال اجراست که شهرها یکی پس از دیگری به آن متصل می‌شوند و در این صورت می‌توان معاینه فنی خودروهای شهرهای غیر از تهران را نیز چک کرد. ولی تا زمانی که این سیستم به صورت کامل به اجرا درآید شرایطی تعیین کرده‌ایم که خودروهای غیر تهران می‌توانند به صورت رایگان معاینه فنی شوند و برگه مربوطه را اخذ کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در ادامه اظهارات حسینی گفت: زمانی خودروها موظف بودند هر دو سال یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند اما این زمان به 5 سال تغییر یافت ولی نگرانی بنده خودروهای کاربراتوری هستند. چرا که آلودگی آنها 20 برابر خودروهای انژکتوری است. مجموعه تولید آلودگی یک خودرو با استاندارد یورو 4 در هر یک کیلومتر پیمایش 1.5 گرم، با استاندارد یورو2 2.7 گرم و بدون استاندارد 40 گرم است.

وی ادامه داد: تمام هدف طرح کاهش این است که به صورت دقیق به سراغ منبع اصلی آلودگی برود. این درحالی است که تعداد قابل توجهی از موتورسیکلت‌ها نیز کاربراتوری هستند.

حسینی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای اجرای طرح کاهش آماده است و آماده‌ایم که پلیس را اغنا کنیم گفت: اینکه می‌گویند طرح کاهش متعلق به پولدارهاست، درست نیست؛ وقتی جلوی تردد یک خودروی پاک را برای ورود به محدوده زوج و فرد به دلیل اینکه پلاک آن مغایر با روز تعیین شده است، می‌گیریم در حالی که یک خودروی آلوده می‌تواند به طرح ورود داشته باشد ناعادلانه است. 

وی افزود: این طرح به شدت مطالعه شده و مشاوران اروپایی داشته است. ما معتقدیم نباید بیش از این برای سلامت مردم صبر کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار