یک متخصص پوست و مو به تشریح ضرورت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و ویژگیهای لازم برای خرید این نوع کرم‌ها پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ 06 June 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دکتر علی ابراهیمی با تاکید بر ضرورت استفاده از کرم های ضدآفتاب در روزهای گرم سال، گفت: نور خورشید برای پوست و چشم با آسیب‌های بسیاری همراه است که این آسیب‌ها به دو دسته آسیب های زودرس و دیررس تقسیم می‌شوند.

وی افزود: آسیب های زودرس نور آفتاب شامل لک صورت، قرمزی و آفتاب سوختگی است که بعد از تماس پوست با نور شدید آفتاب ظاهر می شود.

ابراهیمی گفت: آسیب های دیررس هم شامل شل شدن پوست، افتادگی و ایجاد چین و چروک روی صورت و گردن است که به مرور زمان در افرادی که برای مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند ایجاد می شود.

وی به سرطان‌ پوست هم اشاره و تصریح کرد: سرطان‌ پوست هم جزو آسیب‌های طولانی مدت تابش نور آفتاب محسوب می شود که خطر ابتلا به آن در افرادی که پوست سفید و روشن دارند، بیشتر است.

ابراهیمی گفت: با توجه به این آسیب‌ها باید همه افراد در مقابله با نور آفتاب از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند و توصیه می شود این کرم‌ها حتی برای کودکان از سن دو سالگی به بعد هم استفاده شود.

این متخصص پوست و مو در خصوص ویژگیهای یک کرم ضد آفتاب مناسب، گفت: مهمترین شاخصه برای خرید کرم های ضد آفتاب، شاخص SPF است که باید بین ۳۰ تا ۵۰ باشد.

وی افزود: SPF بین ۳۰ تا ۵۰ کافی و لازم است و بالاتر از آن نه ضرورتی داشته و نه محافظت را افزایش می دهد و افراد تنها باید هزینه بیشتری برای خرید این نوع ضدآفتاب‌ها پرداخت کنند، درحالیکه فایده ای هم ندارند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر به دلیل مواد بیشتری که به آن اضافه می شود حساسیت های پوستی را در افراد افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه نمی شود.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر لزوم خرید ضد آفتاب متناسب با نوع پوست افراد، گفت: برای پوست های خشک و معمولی ضد آفتاب‌های حاوی مواد مرطوب کننده و چرب توصیه می شود و افراد با پوست چرب باید از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده کنند.

وی به ضد آفتاب های رنگی موجود در بازار هم اشاره و تصریح کرد: شایعاتی در خصوص این نوع ضد آفتاب‌ها مطرح می شود که موجب ایجاد لک می شوند، درحالیکه این نوع ضد آفتاب‌ها کارایی لازم را داشته و حتی پوشش به مراتب بیشتری روی پوست ایجاد می کنند و حساسیتی که سایر ضد آفتاب‌ها ممکن است ایجاد کنند را هم ندارند.

ابراهیمی با تاکید بر پوشش کامل پوست با کرم ضد آفتاب گفت: عمده افراد فقط برای پوست صورت از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند، در حالیکه باید تمام نقاط پوست که در معرض نور آفتاب قرار دارند، از دست‌ها گرفته تا پشت گردن و حتی روی سر افراد طاس باید با این کرم‌ها پوشیده شود.

در فصل گرما خود را بپوشانید/ برای بچه‌ها لباس‌های پوشیده بخرید

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین راه مراقبت از پوست بدن در برابر آفتاب پوشاندن آن بوسیله لباس و کلاه است، گفت: متاسفانه در فصل گرما، افراد به تصور مقابله با گرما اقدام به پوشیدن لباس های نازک یا آستین کوتاه و ... می‌کنند، در حالیکه این نوع لباس ها آسیب به پوست را افزایش می‌دهند.

ابراهیمی گفت: هیچ چیز به اندازه لباس و کلاه نمی‌تواند از پوست محافظت کند و استفاده از کرم های ضد آفتاب در مرحله بعد و برای نقاطی مانند پوست صورت که امکان پوشاندن آن با لباس یا کلاه نیست، توصیه می شود. حتی توصیه می شود در این فصل برای مراقبت از دست‌ها از دستکش استفاده شود تا پوست دست آسیب نبیند و توصیه می شود مردان پشت گردن خود را هم با یقه بلند لباس یا کلاه های مخصوص بپوشانند.

وی با اشاره به استفاده مردان از لباس های آستین کوتاه در فصول گرم سال گفت: این نوع لباس ها با توجه به اینکه نقاط بیشتری از بدن را در معرض نور آفتاب قرار می دهند با آسیب‌های جدی برای مردان همراه هستند و همین امر موجب شده سرطان پوست در مردان شیوع بیشتری داشته باشد.

ابراهیمی گفت: متاسفانه در این فصل سال شاهد هستیم برخی والدین لباس‌های بسیار باز و نازکی برای کودکان خود انتخاب می کنند، درحالی که پوست کودکان حساسیت بیشتری در برابر نور آفتاب داشته و باید کامل پوشانده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار