کشف کتیبه های بابلی در محوطه تخت جمشید

4 کتیبه تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان در محوطه تل آجری در نزدیکی تخت جمشید کشف شد .
کد خبر: ۱۱۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 26 October 2015
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: سرپرست ایرانی گروه کاوش محوطه تل آجری گفت : در این کتیبه ها کلماتی به زبان بابلی حک شده است .

علیرضا عسکری چاوردی افزود : در کاوش های اخیر ، نقشه و ساختار بنای تل آجری بر اساس بخش های مشخص شده و همچنین نتایج به دست آمده از بررسی ژئوفیزیک، ژئو مغناطیسی و الکتریسیته بازسازی شد که بر اساس اطلاعات مقدماتی به دست آمده، پلان یک ساختمان چهارگوش کشف شد.

وی گفت : با توجه به این کشفیات بی شک ، تل آجری دروازه ورودی شهر پارسه بوده که به کاخ بزرگ و پردیس های اطراف آن معطوف می شده است.

عضو هیات امنای مجموعه جهانی تخت جمشید افزود: ابعاد این دروازه 30 در 40 متر مربع بوده و ارتفاع آن به 15 متر می رسیده که طبق شواهد موجود این بنا به آجرهای لعابدار مزین شده بوده است.

عسکری گفت: بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده و در واقع کشفیات اخیر، خلاء های تاریخی شهر پارسه به ویژه در دوره حکومت کوروش و کمبوجیه و پیش از به قدرت رسیدن داریوش هخامنشی در سال 521 پیش از میلاد را پر می کند.

وی به کشفیات کاوش های فصول گذشته این محوطه نیز اشاره کرد و گفت: بدنه بیرونی و راهروی بزرگ بنای دروازه به آجرهای لعابدار رنگین مزین بوده است و در ساختار این دروازه، هزاران قطعه آجر به کار رفته است.

عسکری با بیان این که آجرهای لعاب دار و منقوش مکشوفه در این محل قابلیت بازسازی دارند به طوری که حیوانات و نقوشی که در این آجرها دیده می شود گفت : این آثار مکشوفه جزو مهم ترین و بی سابقه ترین نقوش در ایران هستند.

وی افزود: این نقوش بیشتر گاوهای بالداری هستند که در نقوش برجسته شوش و تخت جمشید دیده می شوند اما نقش حیوانات ترکیبی نیز در این محوطه کشف شده که تا کنون در هیچ منطقه ای دیده نشده است.

در حال حاضر 12 بنای باستانی دوره هخامنشیان در حریم تخت جمشید شناسایی شده که به دلیل وجود شباهت زیاد بین آجرهای لعابدار کشف شده دروازه ها با نقوش اسطوره های بین النهرین، به نظر می رسد شهر پارسه در دوره کوروش هخامنشی نیز وجود داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار