نشست بین المللی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز برگزار شد

دیپلماسی علم" برای احیای دریاچه ارومیه در تبریز

نشست بین المللی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه؛ با حضور اساتید و محققان 10 کشور در این عرصه در دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۹۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 02 March 2016
به گزارش تابناک تبریز، قائم مقام رییس دانشگاه تبریز در این نشست، با تاکید بر اینکه موضوع خشک شدن و احیای دریاچه ارومیه یک بحث فرامنطقه ای و بین المللی است، تصریح کرد: در همین راستا باید از تمامی ظرفیت های بین المللی برای احیای این دریاچه استفاده شود، که به یقیین برگزاری این چنین نشست ها علمی در این راه موثر و چاره ساز خواهد بود.

دکتر حمیدرضا قاسم زاده، در ادامه یادآور شد: بر همین اساس این نشست با هدف دستیابی به راه حلی علمی و عملی با توجه به تجربیات متخصصان امر در سایر پروژه های مشابه برای نجات دریاچه ارومیه برگزار می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن معرفی مختصری از دانشگاه تبریز با اشاره به تاریخچه تاسیس مراکز آموزش عالی در شهر تبریز اضافه کرد:700 سال پیش، دانشگاه ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین دانشگاه‌های جهان در تبریز تاسیس که دانشمندان و محققان از سراسر جهان در آن به تولید علم و آموزش مشغول بودند.

دکتر قاسم زاده، با تاکید بر اینکه در حال حاضر، این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه شمال‌غرب کشور نیز با انعقاد بیش از 80 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های خارجی، کارنامه درخشانی دارد، خاطر نشان کرد: وجود بیش از20 هزار دانشجو، 21 دانشکده، چندین دانشکده اقماری، بیش از 750 نفر هیت علمی، پردیس بین المللی، 10 قطب علمی و مرکز تحقیقاتی، بیش از 200 آزمایشگاه مجهز و ... از دیگرظرفیت های این دانشگاه است.

دکتر مهدي ضرغامي، دبیر این نشست نیز ضمن طرح چرایی تشكیل این جلسه برای دیپلماسی آب و با تاکید بر اینکه این جلسه در ادامه مباحث مطرح شده در نشست دریاچه ارومیه (در دانشگاه های تافتز و ام آی تیرماه امسال)، برگزار شد، گفت: این نشست با محوریت دیپلماسی آب برای احیای دریاچه ارومیه؛ با حضور 12 تن از دانشمندان و متخصصان برجسته خارجی در حوزه آب از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان، پاکستان، اندونزی، مصر، بنگلادش، اتریش، سوریه، اردن و ... برگزار شد.

استاد دانشگاه تبریز، توسعه همکاری علمی را از دیگر اهداف این نشست اعلام کرد و افزود: بازدید از دریاچه ارومیه و برگزاری میزگرد علمی از دیگر برنامه های این نشست دو روزه بود.

دکتر احمد فاخری فرد، استاد دانشگاه تبریز و عضو کمیته راهبردی احیای دریاچه ارومیه و علی ملکی میلانی از شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، از دیگر سخنرانان این نشست بودند که در خصوص مانیتورینگ شرایط هیدرواقلیمی حوضه دریاچه ارومیه، آثار خشکی دریاچه بر سلامتی افراد، اقتصاد، برگشت دریاچه ارومیه با رویکرد توسعه پایدار، اهمیت مساله دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه و ساختار ستاد احیا و ... به ارایه دیدگاه های خود پرداختند.

دکتر كاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست از کشور انگلستان، با محوریت کشاورزی و محیط زیست، از جمله دیگر سخنرانان این نشست بود.

همین گزارش حاکی است: در این نسشت همچنین پروفسور شفیق الاسلام استاد دانشگاه تافتز هم به توضیح مفهوم دیپلماسی آب و استفاده از خرد جمعی و نیروی مردمی در احیای دریاچه پرداخت.

این نشست با سخنرانی پروفسور سوومرو از پاکستان، در خصوص اهمیت آموزش کشاورزان و لزوم اطلاع آنان از فرایندهای اکوسیستم برای احیای دریاچه ادامه یافت، وی در ادامه این نشست نیز بر حمایت بین المللی و نقش زنان در مدیریت و تصمیم گیری برای احیای دریاچه تاکید کرد.

دکتر محمد اشرف از دیگر سخنران کشور پاکستان در این جلسه بود، که در زمینه احیای دریاچه ارومیه بر این باور بود، که برای احیای این دریاچه پیشگیری، ارزیابی، احیا و مدیریت همزمان این شاخص ها لازم و ضروری است.

پروفسور سجاد احمد از امریکا، در این نشست سخنرانی خود را با موضوع ایجاد سازه ها در دریاچه ها و عواقب بلند مدت آن و مطالعه موردی دریاچه کینجر در پاکستان ارایه کرد.

دکتر یوسف حسن از سوریه و مقیم اتریش نیز در رابطه با توسعه گردشگری دریاچه ارومیه مطالبی را ارایه نمود، که توسعه گردشگری راه حل پایدار و خوبی برای حل معیشت جایگزین است. دکتر هری هارجانو از اندونزی هم در این خصوص راه حل را وحدت سازمان های دولتی بیان کرد.

پروغسرو حفظ ا... اکسوی از ترکیه، نیز در این ارتباط بر این باور یود، که حل مساله دریاچه از دید کیفیت آب نیز مهم است و فقط به کمیت آب نباید توجه کرد.

پروفسور فیروز احمد از بنگلادش هم معتقد بود، که حتما بایستی مصرف آب در بخش کشاورزی کنترل شود.

دکتر فکری حسن از مصر مقیم انگلستان، نیز در این ارتباط معتقد بود، که کشاورزی باید از حالت سنتی به سمت صنعتی شدن برود و در سیاست های احیای مسایل اخلاقی و اجتماعی محلی حتما باید لحاظ شوند.

در ادامه این نشست نیز دکتر مهدی فصیحی از دانشگاه دلفت هلند به ارایه نکته نظرات خود پرداخت، که ما باید از روند آموزش و تحصیلات تکمیلی ایده آل گرایانه به سمت "واقعگرانه و عملگرایه " سوق پیدا کنیم.

دکتر جلال عطاری هم به خلاصه ای از مطالعات و تجربیات قبلی احیای دریاچه پرداخت و در خاتمه یادآور می شود: نهایت جمع بندی این نشست از سوی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه این بود، که این گفتمان باید بین دانشمندان مسلمان ادامه یابد تا از "دیپلماسی علم" برای بهبود و توسعه روابط این کشورها و کاهش تنش ها بهره لازم را برد.

یادآور می شود: دانشگاه تبریز این نشست را با همکاری دانشگاه تهران و کرسی بازیافت آب یونسکو در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه برگزار کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار