اجرای طرح زمین‌لغزش در میلرزان ماسوله

کد خبر: ۱۹۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 03 March 2016
معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی گیلان از اجرای طرح مشترک «زمین‌لغزش» با استفاده از تکنولوژی آلمان در منطقه میلرزان ماسوله خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محسن یوسف‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت آبخیزداری در گیلان اظهار کرد: در ارتفاعات بالا با رویش کم پوشش گیاهی مواجه هستیم و سیل و بلایای طبیعی در این مناطق وجود دارد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مکانیکی و بیولوژیکی در ارتفاعات اجرایی شده است، تصریح کرد: یک‌هزار هکتار برای اجرای طرح بیولوژیکی در مناطقی از جمله شفت، تالش، رودسر و... در نظر گرفته شده است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی گیلان استقرار بندهای گابیونی و رسوب‌گیر در مناطق تالابی برای جلوگیری از رسوب و رانش زمین‌های خاکی از دیگر اقدام‌ها عنوان کرد.

وی از اجرای طرح مشترک زمین‌لغزش «رصد و کنترل رانش زمین» با آلمان در گیلان خبر داد و گفت: این طرح در سطح بین‌المللی دنبال می‌شود و برای نخستین با تکنولوژی جدید رادار مورد رصد قرار می گیرد.

یوسف‌پور اجرای پروژه زمین‌لغزش را در منطقه میلرزان ماسوله بیان کرد و یادآور شد: دیگر دستگاه‌های ستاد بحران در این پروژه همکاری دارند و از تکنولوژی روز آلمان برای اجرای آن استفاده می‌کنیم.

وی مطالعه توده‌های لغزشی قبل از حفر گمانه‌های ژئوتکنیکی با استفاده از روش ژئو الکتریک  روی توده‌های لغزشی را جزو موارد مهم طرح مذکور ذکر کرد و گفت: با اجرای پروژه مذکور می‌توان شیب، سطح آب و گسترش عمقی توده را شناسایی و گمانه‌های ژئوتکنیکی را به صورت هدفمند حفاری کرد.

به گفته معاون آبخیزداری مدیر کل منابع طبیعی گیلان، فعالیت زمین‌ساختی و لرزه‌خیزی زیاد شرایط متنوع زمین‌شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزش‌ها را فراهم می‌کند که منطقه میلرزان از این امر مستثنی نیست.

وی زمین‌لرزش را از بلایای طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: شناسایی کانال‌ و قنات‌های قدیمی در محل احداث سازه‌ها به روش ژئو الکتریک و شناسایی حرکت توده‌ها، مهار و کنترل آنها از مزایای اجرای پروژه زمین‌لغزش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار