سهم همدانی‌ ها از شور و نشاط اندک است / افسردگی جامعه صدای مسئولین را هم درآورد

باروی کار آمدن دولت جدید ثبات اقتصادی نسبی در کشور حاکم شد، به نظر می‌رسد مردم کشور با امیدواری بیشتری به فعالیت‌ها ادامه می‌دهند، اما گویا شهر همدان سهم کمی از شورونشاط و امیدواری دارد.
کد خبر: ۱۹۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 04 March 2016

باروی کار آمدن دولت جدید ثبات اقتصادی نسبی در کشور حاکم شد، به نظر می‌رسد مردم کشور با امیدواری بیشتری به فعالیت‌ها ادامه می‌دهند، اما گویا شهر همدان سهم کمی از شورونشاط و امیدواری دارد.

به گزارش تابناک همدان؛ در یک جامعه شهری نشاط اجتماعی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جامعه‌ی خلاق و پویا را شکل می‌دهد، زیرا بخش اعظمی از توان و زمان خانواده‌ها به تأمین خوراک، پوشاک و مسکن به‌عنوان نیازهای اولیه صرف می‌شود، می‌طلبد مدیریت شهری با طرح‌هایی جامعه‌محور، زمان استراحت خانواده‌ها را افزایش دهد شهروندان را برای حضور در برنامه‌های شاد فرهنگی مشتاق کند.

از خبرهای پی‌درپی در مورد قتل‌ها، تصادفات و معضلات اجتماعی گرفته تا درگیری مدیران شهری، تعطیلی تعاونی و درآمد پایین سرپرست خانوارها همگی جز خستگی روح و روان مردم شهر چیز دیگری به ارمغان نیاورد.

افسردگی‌های شهری ارتباط مستقیمی با برنامه‌های نهادهای متولی دارد. اداره فرهنگ و ارشاد و شهرداری تأثیر گذرترین نهاد قانون‌گذار در این حوزه می‌باشند.

زمانی می‌توانیم شهر شادی داشته باشیم که مردم شادی داشته باشیم و همه تصمیم‌ها در روندی بگنجد که انسان سالم و شاد در جامعه پویا به وجود بیاید.

می‌توان گفت در این زمینه تبعیض‌هایی نیز بین جوانان پایتخت‌نشین و استان‌ها وجود دارد، درحالی‌که استان تهران از برنامه‌های فرهنگی متنوع و شاد برخوردار‌است، اما بااین‌حال در همدان تعداد برنامه‌های فرهنگی شاد به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

یکی از جوانان همدانی دراین‌باره گفت: همدان باوجود دارا بودن پتانسیل مناسب اما متأسفانه در این زمینه فاقد برنامه‌های فرهنگی است.

حسن رضایی با انتقاد از عملکرد نامناسب ارگان‌های مربوط افزود: شهرداری، اداره ورزش و جوان و میراث فرهنگی هیچ‌کدام برنامه شادی اجرا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: مگر اجرای یک برنامه شاد چقدر هزینه‌بر است، در ثانی همان‌گونه که ما با پرداخت مالیات و بسیاری از هزینه‌های دیگر حق خودمان را ادا می‌کنیم، بهتر است این ارگان‌ها نیز با ایجاد برنامه‌های شاد، همدان را از حالت افسردگی خارج کنند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی دراین‌باره گفت: من به شهرهای زیادی سفرکرده اما متأسفانه مردم همدان بسیار افسرده هستند.

رضا افشار ادامه داد: پرسه زدن در پاساژها و مراکز خرید، حرکات مارپیچ با موتور در خیابان‌های کم‌عرض و پر مانع به تفریح جوانان مبدل می‌شود در برخی مواقع این‌گونه رفتارها با اعتراض مردم و درگیری‌ها به همراه است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز دراین‌باره از کمبود برنامه‌های پرشور و نشاط در شهر همدان انتقاد کرده و گفته: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به‌عنوان متولی اصلی امور فرهنگی و هنری باید نسبت به برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد فضای شورونشاط در بین شهروندان اقدام کند.

همچنین فرماندار کبودرآهنگ با انتقاد شدید از وضعیت فرهنگی این شهرستان افزود: باید هنرمندان با تدارک برنامه‌های فرهنگی و هنری از قبیل کنسرت‌های موسیقی و تئاتر جو حاکم بر این شهرستان را تغییر دهند.

برخی مسئولان کمبود اعتبارات را مهم‌ترین مشکل در جهت برگزاری این برنامه‌ها می‌دانند، اما می‌شود با موظف کردن هر اداره به اجرای یک برنامه فرهنگی شاد در سال و در مناسبت‌های مختلف همدان را از این معضل نجات داد، زیرا اگر ما ناتوان از اجرای برنامه‌های شادباشیم دشمن با سوءاستفاده از این ضعف، ارزش‌های ایرانی اسلامی ما را کم‌رنگ می‌سازند.

استقبال عجیب برخی از خانواده‌ها و جوانان از برخی نرم‌افزار مخرب موبایلی گواه کم‌کاری مدیران ما در عرصه هنر و فرهنگ است.

از سوی دیگر شهرداری نباید به مدیریت پرچم و بنر تبدیل گردد. مدیریتی که با آمدن ایام غم و شادی تنها رنگ پرچم‌ها را عوض می‌کند.

مدیران میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد، شهردار و اعضای شورای شهر که وظیفه سیاست‌گذاری و اجرای این‌گونه برنامه‌ها رادارند می‌بایست به ترویج برنامه‌های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
من خودم همدانیم و تو یجا دارم زندگی میکنم که با 200 نفر از تمام شهرهای ایران برخورد دارم اما همدانیا شاد ترین و خوش تعریف ترینن اینکه همدانیا میگن افسردن چنین چیزی اشتباه ،همدان زمستان های سرد و عصرای سردی هم داره کی دوسداره تو هوای سرد سوز داره بیرون بره که همدانیا دوسداشته باشن
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
دلگیرترین شهر همدانه شبهاش انگار خاک مرده ریختن توخیابون تاریک نه چراغی روشنه ادم دلش میگیره همین میدان امام خیلی تاریکه مسئولین همدان اصلا به فکر مردم نیستن بین خودشون اختلاف هست میراث فرهنگی که کلا قید همدان رو زده شهر همدان شادنیست به فکر شادی مردم هم باید باشند تا بین مردم و مسئولین اختلاف پیش نیاد ( خواهشا منتشر کنید)
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار