میراث اردشیر ساسانی روی آنتن تلویزیون می رود

حسن نقاشی «میراث اردشیر» را مستندی با فرمول شاعرانه خواند که به تاثیر بنیانگذار سلسله ساسانی در تغییر کاربری آتشکده ها به معابد و مساجد اسلامی می پردازد.
کد خبر: ۱۹۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 08 March 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما: حسن نقاشی مستندساز درباره «میراث اردشیر» که در قالب برنامه «سینمای جوان» پخش می شود، توضیح داد: این مستند درباره یادگار اردشیر بابکان، بانی و بنیان گذار سلسله ساسانی و تاثیر او در معماری بعد از اسلام است و به تغییر کاربری و تبدیل آتشکده ها به معابد و مساجد اسلامی می پردازد.

وی افزود: در این فیلم نگاهی به معماری ساسانی و تاثیر آن بر معماری اسلامی داشته ایم و تلاش من در کار این بوده که مستند را با فرمولی شاعرانه دنبال کنم. بنابراین فرم برایم اهمیت زیادی داشته است.

نقاشی یادآور شد: نگاه فرمالیستی به بناها در «میراث اردشیر» داشته ام و سعی کردم رابطه ای با ایران کهن و ایران بعد از اسلام برقرار کنم. تمام تلاش فیلم این است که بگوید پیوند فرهنگی و هنری ایران همواره در تمام تاریخ برقرار بوده است.

این مستندساز تصریح کرد: بناهای قبل از اسلام بیشتر در شیراز هستند و ما تصاویری از آنها گرفته ایم. بناهای پس از اسلام نیز مربوط به یزد و اصفهان است و ما در مسجد جامع اصفهان و مسجد کویر یزد تصویربرداری داشته ایم و در مدت یک سال و نیم «میراث اردشیر» را برای پخش آماده کرده ایم.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده ، کارگردان و تدوین : حسن نقاشی، راوی: سینا گنجوی، علی جعفری نجف آبادی، نویسنده گفتار: حسن نقاشی، معصومه کیانی، برگرفته از اوستا، بندهش، عجایب نامه، کارنامه اردشیر بابکان، تصویر بردار : حسن نقاشی، محمد رضا میر پویا، صدابردار : احمد صراف یزد، صداگذار : مینا مشهدی، ضبط صدا : احمد کاظمیان، گرافیک رایانه : هادی بیکی، عکاس : جواد دهقان، دستیار کارگردان : سعید صمد زاده، دستیار تصویر بردار : مهدی حاجی زینلی، مدیر تولید و برنامه ریز : احسان شریفی، تدارکات : علی نقلی، تهیه کننده : انجمن سینمای جوانان ایران.

«میراث اردشیر» در قالب برنامه «سینمای جوان» شبکه مستند ساعت21 دوشنبه 17 اسفند و ساعت 22:30 چهارشنبه 19 اسفند برای اولین بار روی آنتن می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار