سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل خبر داد:

عرصه و حریم تپه قایالیق روستای طولاش خلخال تعیین می شود

گفتنی است: تپه تاریخی قایالیق در نزدیکی روستای طولاش در پنج کیلومتری شهرستان خلخال قرار گرفته و متعلق به دوره عصر آهن است.
کد خبر: ۱۹۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶ 09 March 2016
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل از تعیین عرصه و حریم تپه قایالیق روستای طولاش شهرستان خلخال خبر داد.

به گزارش تابناک اردبیل، منصور عالیقدری با اشاره به اینکه تعیین حریم و گمانه زنی تپه قایالیق روستای طولاش شهرستان خلخال به سرپرستی حمید خانعلی کارشناس ارشد باستان شناسی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل انجام شد، گفت: تعیین عرصه و حریم این تپه تاریخی پس از بررسی به تصویب شواری فنی و ثبت این اداره کل در ماه گذشته رسید و درحال حاضر جهت تصویب نهایی به کمیته ثبت و تعیین حریم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.

وی هدف اصلی از انجام این پروژه را تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن به منظور مشخص کردن محدوده گستردگی این اثر در ادوار گذشته عنوان کرد و افزود: تعیین عرصه و حریم این تپه تاریخی به منظور جلوگیری از تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز جهت نوسازی بافت پیرامون تپه، ضروری است.

فریبرز طهماسبی مسئول باستان شناسی این اداره کل نیز روش کاوش باستان شناسی تپه تاریخی قایالیق خلخال را با در نظر گرفتن روش سیستماتیک کاوش های باستان شناختی به صورت لوکوس-لوکوس بیان کرد و اظهار داشت: دراین روش به هر یک از لایه ها و طبقات شناسایی شده در گمانه که به موجب تغییر در نوع بافت، رنگ، نوع داده و یا مشاهده هرگونه سازه معماری و یا سازه های مصنوع دست بشر با یکدیگر تفاوت داشته باشد لوکوس جداگانه تعلق می گیرد.

گفتنی است: تپه تاریخی قایالیق در نزدیکی روستای طولاش در پنج کیلومتری شهرستان خلخال قرار گرفته و متعلق به دوره عصر آهن است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار