پوتین چرا ترک میدان کرد؟

کد خبر: ۱۹۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 16 March 2016
بین الملل > اروپا - خبر خروج روس ها از سوریه آن هم در شرایط فعلی، یک شوک تمام عیار بود؛ از جمله برای کاخ سفید که خیلی زود اعلام کرد که در مقابل کارِ کرملین، شگفت زده شده است!

مهدی دل روشن: خبر خروج روس ها از سوریه آن هم در شرایط فعلی، یک شوک تمام عیار بود؛ از جمله برای کاخ سفید که خیلی زود اعلام کرد که در مقابل کارِ کرملین، شگفت زده شده است! به محض اینکه رئیس جمهور پوتین اعلام کرد که دستور داده نیروهایش، چمدان هایشان را ببندند و راهی روسیه شوند، بازار شایعات داغ شد و حرف و حدیث ها شروع شد. هر کسی در هر جای دنیا با توجه به نگاهی که به روسیه دارد، تحلیل خود را ارائه داد. مشکل همه ما اینجاست که بیشتر مواقع سر از اتفاقاتی که در پشت صحنه می افتند، در نمی آورند.

حرکت کاسپاروفی پوتین در صفحه شطرنج سوریه شبیه یک کیش بود؛ یک حرکت پیش بینی نشده. خیلی ها می گویند احتمال می رود که در پشت ماجرا، معامله ای بین مسکو و واشنگتن صورت گرفته باشد. توافقی که با گرفتن امتیازاتی بزرگ از اوباما ایجاد شده و شاید تنها این سکانسِ اول از سناریوی نوشته شده ای است که ما می بینیم. خود روس ها اما اعلام کرده اند به اهدافی که می خواسته اند، رسیده اند.

سوریه همین الان در آتش بسی نسبی به سر می برد؛ اسد، تا حدودی خیالش آسوده شده و حتی کُردها هم دست بالایی دارند و حسابی موی دماغ ترکیه شده اند. اما به هر حال، تروریست های شماره یک یعنی داعش و النصره هنوز روی «استیج» هستند و ترانه نجات می خوانند!

تقریباً پنج ماهی از حضور تزارها در سوریه می گذرد؛ آنها عملکرد خوبی داشتند و توانستند مواضع بسیاری از گروه های قسم خورده در مقابل اسد را بمباران و شرایط را برای برقراری آتش بس فراهم کنند اما ترک میدان یهویی آنها، معادلات را پیچیده کرد. در واقع می توان گفت که پوتین و همکارانش در «اوج» از سوریه خداحافظی کردند؛ آنها تروریست ها را کیش داده بودند و شاید چند حرکت تا «مات» کردن آنها فاصله داشتند اما به یکبار از ادامه «بازی» انصراف دادند. نمی دانم تا حالا چیزی شنیده اید که بمباران تروریست ها در سوریه ، روزی چقدر خرج روی دست روس ها می گذارد یا نه، اما تخمین زده می شود که روزانه حدود دو میلیون و پانصد هزار دلار خرج این عملیات ها می شد. حالا این را بگذارید کنار اقتصاد تحریم شده و بحرانی روسیه که اصلاً حال و روز خوشی ندارد. به هر حال یکی از دلایل خروج ناگهانی تزارها از سوریه می تواند اقتصادی باشد؛ آنها ناگهانی وارد سوریه شدند و حالا ناگهانی خارج شدند! پوتین، عاشق حرکات خرق الساعه است و دوست دارد که همه را سورپرایز کند. مثلاً تا همین دیروز مخالف رفتن بشار اسد بود اما اگر چند روز دیگر، در کاخ سفید کنار اوباما ایستاد و گفت که به توافق رسیده ایم که آقای اسد برود استراحت کند، تعجب نکنید!

هر چه هست اما اگر در پشت صحنه، توافقی صورت گرفته باشد باید نام آن را «معامله قرن» گذاشت. اینجا معامله فقط درباره مُلک شام نیست، پای اوکراین، کریمه، بحران مهاجرت در اروپا، تحریم های اقتصادی ضدّ کرملین، خفه شدن نطفه جنگ سرد دوم، جلوگیری از بروز جنگ جهانی سوم و البته چند موضوع دیگر در میان است. روس ها، همان قدری که به باور بسیاری از مردم دنیا غیر قابل اطمینان هستند همان قدر در اینکه موضوعات داغ را با سرمای سیبری شان «فریز» کرده و منجمند کنند تا به فراموشی سپرده شود، استاد هستند! هر چند خاطره یک ترک میدان تمام عیار، می تواند یک نتیجه «سه هیچ» را در کارنامه تاریخی شان، ثبت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار