سید مصطفی داودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراودات
بین المللی و منطقه ای در حوزه ریلی در چندسال گذشته به سبب تحریم ها علیه
ایران کاهش یافته بود که خوشبختانه پس از توافق هسته ای توانستیم برای
نخستین بار حمل و نقل ریلی بین آسیای میانه و پاکستان را گسترش دهیم.
وی
ادامه داد: بارگیری برنج پاکستانی به سمت ایران و صدور سیمان، قیر و گوگرد
از ایران به سمت پاکستان از جمله این مبادلات تجاری است.
مدیر کل راه
آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: با توجه به عریض بودن خطوط ریلی
پاکستان که با استانداردهای بین المللی فاصله دارد، متاسفانه قطارهای
جمهوری اسلامی ایران نمی توانند در این مسیر تردد کنند.
وی افزود: این
مشکل سبب شده ایران برای انجام مبادلات تجاری از ناوگان ریلی پاکستان
استفاده کند که تعلل و کم کاری کشور پاکستان در این زمینه همواره مشکل ساز
بوده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: پیش از این از یک طرف
تاجران ایرانی از مهیا بودن قطار پاکستان برای ارسال کالاهای خود اطمینان
نداشتند و از سوی دیگر طرف پاکستانی از بازگشت خالی قطارهای خود از ایران
ابراز نگرانی می کرد.
وی اظهار داشت: براساس مذاکرات و توافق انجام شده
در هفته جاری بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن و اتاق صنعت، معدن
و تجارت پاکستان و کنسولگری ایران در کویته مقرر شد پاکستان برای حل این
مشکل حداقل یک قطار در هفته راهی ایران کند.
داودی ادامه داد: این
قرارداد حتی در شرایطی که باری از سوی طرفین وجود نداشته باشد نیز قابل
اجراست و در آن احتمال افزایش تردد ریلی بین دو کشور نیز گنجانده شده است.
*** تکمیل خط ریلی چابهار- زاهدان- مشهد طی 5 سال آینده
مدیرکل
راه آهن جنوب شرق کشور گفت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر اصلی کشور
نقش مهمی در توسعه حمل و نقل بین کشورهای مختلف دارد از اینرو توسعه خطوط
ریلی کشور به صورتی برنامه ریزی شده است که با اتصال خط ریلی چابهار-
زاهدان- مشهد، حمل و نقل تجاری بین کشورهای مختلف توسعه یابد.
وی افزود:
عملیات اتصال ریلی چابهار به زاهدان در سال 98 به اتمام می رسد و هم اینک
طراحی مسیر اتصال ریلی زاهدان به مشهد در دستور کار است که امیدواریم
عملیات اجرایی آن در سال 96 آغاز شود.
داودی اظهار داشت: مسیر فرعی میلک
سیستان نیز در پروژه اتصال ریلی زاهدان- مشهد گنجانده شده که با اتصال این
منطقه مرزی به راه آهن سراسری ایران و خاورمیانه، توسعه اقتصادی را برای
حوزه جنوب و جنوب شرق کشور و کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل
راه آهن جنوب شرق کشور گفت: سه سال پیش خط مسافربری زاهدان- مشهد از طریق
کرمان- طبس- مشهد بر قرار شد که زمان رسیدن به مقصد نزدیک به 24 ساعت بود.
داودی
افزود: از آنجایی که حرکت قطار در این خط ریلی زمانبر بود و استقبال خوبی
نداشت، راه آهن جنوب شرق کشور راه اندازی این خط مسافری را به بهره برداری
از پروژه اتصال ریلی چابهار- زاهدان- مشهد موکول کرد.
مدیرکل راه آهن
جنوب شرق کشور همچنین گفت: هم اینک به سبب انجام عملیات های بهسازی مسیر
ریلی زاهدان- تهران در منطقه شوره گز و رفع مشکل ماسه بادی های این خط،
برنامه حرکت قطارها یک روز در میان شده است.
وی اظهار داشت: از نیمه دوم خرداد و آغاز مسافرت های تابستانی برنامه حرکت قطارهای زاهدان- تهران روزانه می شود.
داودی
گفت: اکنون 2 قطار در این مسیر تردد می کند که دارای واگن های 6 تخته درجه
یک و 4 تخته درجه یک است و از امکاناتی نظیر رستوران، واگن حمل خودرو و
واگن حمل توشه بهره می برد.
به گفته صاحب نظران در رابطه با پیشینه و
تاریخچه صنعت ریلی در سیستان و بلوچستان، راه آهن در سال 1298 هجری شمسی به
زاهدان رسید و از ابتدا مقرر شده بود این راه آهن تا سرخس ادامه پیدا کند و
برای جابه جایی ادوات جنگی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد اما با پایان
جنگ در همان سال توسعه راه آهن نیز متوقف می شود.
تا سال 1348 راه آهن
زاهدان را پاکستان اداره می کرد و تحت نظارت این کشور بود اما از آن پس از
نقطه صفر مرزی تا شهر زاهدان به ایران واگذار شد.