ابداع فیلتر آلاینده کوره های آجرپزی در یزد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: فیلترهای کنترل کننده آلاینده کوره های آجر پزی در این استان ابداع شد.
کد خبر: ۲۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶ 15 April 2015
به گزارش تابناک یزد،محمدرضا کوچک زاده افزود: ساخت این سیستم پس از یکسال تحقیقات و کار مداوم بر روی کوره های آجرپزی فشاری و ماشینی توسط یکی از پژوهشگران و مخترعین استان انجام شد.

وی اظهار کرد: این فیلتر قابلیت کنترل گازهای ناشی از سوختهای مازت و گاز از قبیل اکسیدهای گوگرد، نیتروژن ، منوکسید کرین و ذرات معلق را در فرایند پخت کوره های آجر فشاری و ماشینی داراست.

به گفته وی ویژگی این فیلتر، استفاده از پسماند های آن در بخش صنعت و پتروشیمی است، در نوع خود برای نخستین بار در کشور طراحی شده و مشابه خارجی ندارد.

کوچک زاده با بیان اینکه هم اکنون از حدود 140 کوره آجرپزی فشاری و ماشینی استان 20 مورد آنها مجهز به این فیلتر شده اند گفت: ادامه این روند در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی اضافه کرد: تمام کوره ها باید مجهز به این فیلتر شوند تا میزان آلاینده های زیست محیطی در استان کاهش یابد.

وی به وضعیت کوره های آجرپزی دستی در این استان اشاره و تصریح کرد: در کارگروههای مربوطه، فرصتی موقت برای انتقال این کوره ها به مالکان آنها داده شد ضمن آنکه به منظور کاهش آلاینده ها و مشکلات زیست محیطی، تعدادی از آنها به گاز مجهز شدند.

کوچک زاده تصریح کرد:این کوره ها باید در یک بازده زمانی مشخص ضمن تغییرکاربری به کاربردی مناسب تر تبدیل و از شهرها جمع آوری و به خارج از شهر منتقل شوند.

هم اکنون برخی از کوره های آجرپزی سنتی یزد با قدمتی 35 ساله در جوار سکونت گاه های مردم قرار گرفته اند.

براساس گزارش سازمان محیط زیست، کوره های آجر پزی سنتی با استفاده ازبرخی ضایعات لاستیک و ذغال نه تنها سلامتی مردم را به خطر انداخته اند بلکه محیط زیست استان را هم با چالش جدی روبرو ساخته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار