ذرات میکروبی غبارآلود؛ سوغات بادهای سیستان

کد خبر: ۲۵۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 11 July 2016

استادياردانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان در شرق ایران به عنوان یکی از ارگانهای اصلی بحران پدیده طوفان گرد و غباری قلمداد می شود.

دکتر محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: آلایندگی محیط های جغرافیایی بواسطه هوا ویزها و گرد و غبار ناشی از طوفان در خاورمیانه بویژه در سالهای اخیر به یکی از معضلات زیست محیطی در این منطقه تبدیل شده که بدون شک همکاری های بین منطقه ای و استفاده از تجربیات بین المللی در حل آن را اجتناب ناپذیر نموده است.

استاديار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: وزش طوفانهای مهیب 120روزه سیستان در اکثر اوقات زندگی را برای بومیان این منطقه سخت کرده است.

به گفته وی بادهای 120 روزه سیستان تا سطوح بالایی از سطح زمین را با ذرات میکروبی غبار آلود می کنند.

خسروی تصریح کرد: بیشتر حرکات گرد و غباری در منطقه سیستان در طول روز انجام می شود.

وی ادامه داد: گرد و غبار این منطقه شرایط مهاجرت بومیان سیستان را به دیگر نقاط استان فراهم کرده است و توانسته تاثیرات بسزایی در زندگی روزمره مردم بر جای بگذارد.

خسروی بیان کرد: خشکی دریاچه هامون در چند سال اخیر بر شدت گرد و غبار منطقه در هنگام وزش باد افزوده است.

استاديار دانشگاه سيستان وبلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: دشت سیستان با بارندگی کمتر از 70 ملیمتر یکی از نواحی خشک کشور به حساب می آید و در سالهایی که سطح دریاچه هامون خشک بوده تغییرات فشار افزایش یافته و بر سرعت بادهای 120 روزه نیز افزوده شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار