نگاهی به نمایش های اجرا شده در جشنواره تئاتر رضوی

این روزها خراسان شمالی میزبان یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی است و هنرمندان شرکت کننده در این دوره برای نشان دادن میزان عشق و ارادتشان به امام رضا(ع) با یکدیگر رقابت می کنند.
کد خبر: ۲۷۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 10 August 2016
این روزها خراسان شمالی میزبان یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی است و هنرمندان شرکت کننده در این دوره برای  نشان دادن میزان  عشق و ارادتشان به امام رضا(ع) با  یکدیگر رقابت  می کنند. در روزهای اول تا سوم جشنواره 8 اثر نمایشی به روی صحنه رفت که 6 اثر مربوط به  بخش مسابقه و 2 اثر ویژه  جشنواره تئاتر رضوی بود. دمی  با کارگردان های آثار نمایشی هم کلام می شویم  تا  از انگیزه حضورشان در این جشنواره  بگویند.
آبگینه
«مهدی فتحی» که نخستین حضورش را در جشنواره  تئاتر رضوی تجربه می کند، این حضور را محکی برای خود در کنار هنرمندان می داند و بیان می کند: از آن جایی که جشنواره تئاتر رضوی، جشنواره ای معتبر است و  هر هنرمندی آرزوی حضور در این جشنواره را دارد ، تصمیم  گرفتم تا در این جشنواره شرکت کنم.کارگردان اثر نمایشی «آبگینه» که فرصت کوتاهی از زمان  پذیرش متن  برای  تمرین داشته و طی 25 روز کار را بسته است، اظهار می دارد: استقبال از اجرا بسیار خوب بود .
دوبال قیچی
کارگردان اثر نمایشی «دو بال قیچی» که دومین حضورش را در جشنواره تئاتر رضوی تجربه می کند هم می گوید: سال گذشته به عنوان بازیگر حضور داشتم، فضای جشنواره  را پسندیدم و تصمیم  گرفتم  در جشنواره حضور پیدا کنم .
«امیر حامد»  با بیان این که دو ماه و نیم  برای این کار تمرین کردم، می افزاید: خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت همکار بسیارخوبی داشت و تا لحظه آخر پشت کار بود فقط ناهماهنگی برای  اعزام گروه بود که در لحظه  پایانی با همکاری مدیرکل  برطرف شد.او که از اجرای اثر راضی نبود  دلیل آن  را درگیر بودن  ذهنش برای  فراهم  نبودن امکانات و  باند   عنوان می کند و می گوید:  نمایش باید در پلاتو اجرا می شد که متاسفانه بعد از صحبت های فراوان  گروه،  مجبور به اجرا  در تالار حافظ  شدیم و  بخشی از فضا را  پوشاندیم تا بتوانیم با  مخاطب ارتباط برقرار کنیم که این اتفاق نیفتاد.وی خاطرنشان می کند:  اما  بچه های خراسان شمالی خیلی خوب و خونگرم هستند و دقیقا  مثل ما شهرستانی اند.
شراره
«محمد مهدی خاتمی» که در  دوره های گذشته  با آثار نمایشی «به آسمان نگاه کن»، «سنگ بست » و «شب های حرم»  و بعد از  وقفه ای 5 ساله امسال در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده است، می گوید: زمانی که احساس کنم نمایشنامه ای دارم که قابلیت شرکت در جشنواره را دارد حضور پیدا می کنم و «شراره» نیز اثری مناسب جشنواره، با فضایی مناسب بود.
وی که چهارمین حضورش را در جشنواره تئاتر رضوی تجربه می کند، می افزاید: با توجه به این که در مشهد ساکن نیستم و  مجبور به رفت و آمد بودم یک ماه با گروه تمرین کردم، اما تمرینات  فشرده بود به گونه ای که روزی 5 ساعت تمرین می کردیم.او که 2 سال درگیر نوشتن این نمایشنامه بود ، می گوید:  این  نمایش برای فضای پلاتو  در نظر گرفته شده بود و هر چند در چنین  فضایی اجرا شد اما این سالن شرایط لازم را برای اجرا نداشت،  ضمن این که نمایش و دکور بر اساس این  سالن  طراحی نشده بود.
این عروسک
«عزت ا... مهرآوران» که دلیل شرکت خود در این جشنواره  را علاقه و اعتقاد به نام  جشنواره می داند می گوید: برای این اثر نمایشی 22 روز تمرین کردیم زیرا هنرمندانی که برای این نمایش می آمدند،  کار را نیمه تمام رها می کردند و مجبور بودم با هنرپیشه های جدید کار کنم.او که از 3 ماه پیش درخواست آماده کردن اثری را برای این جشنواره داشت، اظهار می دارد: خوشبختانه همه چیز خوب بود و ساعت های اضافه ای را برای تمرین به ما دادند و همه امکانات برای این که وارد جشنواره  شویم فراهم بود و در آسایش و آرامش تمرین کردیم.وی ادامه می‌دهد: کارهای من  دکور چندانی ندارد،اما چند تا نیمکت می خواستم که  فراهم نشد و مجبور شدم نیمکت های هنرمندان رشت  را بگیرم.  او  که پنجمین حضورش را در جشنواره تئاتر رضوی  و در بخش ویژه  تجربه  می کند بر این باور است که مردم باید کار را بپذیرند، با این همه از اجرا راضی بودم.
در مسیر کوه شاه جهان
 «کشمیری» کارگردان  اثر نمایشی«در مسیر کوه شاه جهان» که  به  عشق امام رضا (ع)  در این جشنواره شرکت کرده و به این حضور افتخار می کند، می گوید: 2 ماه مفید برای این اثر  تمرین کردیم و اعضای گروه  روزهای زیادی  از  کارشان زدند.وی  ادامه می دهد:  مشکل خاصی برای تمرین نداشتیم و از  همکاری و همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری،  انجمن  نمایشی و دیگر نهادهای فرهنگی  که ما را در تولید اثر یاری کردند، قدردانی می کنیم .
آلزایمر
«محمد بی ریا» کارگردانی است که به واسطه ارادتی که به امام رضا (ع) و جشنواره رضوی و مردم بجنورد و خراسان شمالی دارد، در این جشنواره شرکت کرده است. او می گوید: از اولین حضورم تاکنون اجراهایم با تمام  اجراهای 15 ساله ام در تئاتر متفاوت است  و بخشی از آن  به خاطر خلوص  نیت گروه و مردم مهربان بجنورد و شیروان است که باعث می شود اجرای فوق العاده ای داشته و احساس رقابت و مسابقه  و جشنواره  نداشته باشیم و احساس  کنیم که رسالتی را انجام  می دهیم و انرژی ما را هدایت  می کند.وی که به گفته خودش  همه حرف هایش بی ریاست، می گوید:  این انرژی آن قدر مثبت است که تمام  مثبت بودن را در اجراهای بجنورد احساس کردم و  امیدوارم  خداوند لطف کند و بتوانیم در سال های بعد هم خادم امام ضا(ع) باشیم.وی بیان می کند: برای   اثر نمایشی«آلزایمر»  3 هفته تمرین  و در این مدت تلاش کردیم تا شکلی از کار را ارائه دهیم و پس از گذشت  دو هفته از  پذیرفتن کار، هر روز تمرین کردیم.
وی از  مشکلات تمرین هم می گوید و می افزاید: گروه ها زیاد بودند و گاهی به واسطه ازدحام گروه ها، سالن های کوچک  داده می شد و حتی روزهایی بود که سالن برای  تمرین به واسطه برگزاری جشنواره ها نبود، اما با این همه توانستیم به  مدد  امام رضا(ع)  این کار را به بجنورد بیاوریم. «بی ریا» که  6 دوره  در جشنواره  تئاتر رضوی حضور یافته است،  می گوید:  انتظار می رود که بعد از این همه سال به گروه های قدیمی تر بها بدهند و از آن ها حمایت  کنند تا  آثار جشنواره در استان به اجرای عموم گذاشته شود.وی  ادامه می دهد: چرا باید آثار جشنواره رضوی، فقط اجرای جشنواره ای داشته باشند، در حالی که با این همه استقبال، امکان تماشای آثار برای همه  علاقه مندان وجود  ندارد.او البته از کم و کاستی های این دوره از جشنواره هم می گوید و از این که در لحظه ورودشان با محل اسکان  تغییر یافته مواجه شدند و هیچ گونه هماهنگی انجام  نگرفته  بود و اتاق ها خالی نبود تا جایی که فردی که  فضا را معرفی کرده بود،  جا خورد.
منظومه
«فرحناک»  کارگردان  اثر نمایشی «منظومه» که  نخستین  حضورش را در  جشنواره تئاتر رضوی به عنوان نویسنده و کارگردان تجربه می کند، از انگیزه  حضورش در جشنواره  می گوید و می افزاید: فقط ادای  دین  بوده و دوست داشتم آن را ادا کنم. او که به همراه اعضای گروهش  برای این  اثر نمایشی 3 ماه و نیم تمرین  کردند  تا به مرحله اجرا رسید، اظهارمی دارد: کمبود امکانات و فضا همیشه  و همه جا  وجود دارد  و اگر بخواهیم به این  مسائل فکر کنیم، اصلا نباید  تئاتر کار کنیم.او که  بازخورد تماشاگر را به واسطه اجرای این اثر قبلا دیده بود، از اجرایش در جشنواره  نیز راضی بود، اما گلایه ای از برنامه ریزی جشنواره و اسکان  داشت.او  می گوید: در محلی که در آن اسکان  یافتیم  علاوه بر رفت و آمد اعضای ستاد جشنواره، اسکان  2 گروه در یک  فضا  را داریم ، به گونه ای که  فضایی برای تمرین  وجود ندارد، ضمن این که تنها یک سرویس برای رفت و آمد به شهر در نظر گرفتند و گروه  مجبور است تا لحظه به اتمام رسیدن برنامه ها در شهر بماند و این  اصلا خوب نیست.
سفر هشتم
«رضا  صابری» که کارگردانی این اثر نمایشی را در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی بر عهده دارد، می گوید:  به واسطه  علاقه ای که به تئاتر دارم، در هر جا اتفاق تئاتری در حال شکل  گیری باشد، حضور  می یابم،به ویژه  جشنواره ای که برای امام رضا(ع) و به  نام اوست، بهترین  دلیل و انگیزه برای حضور ما خراسانی هاست.
او از تمرین  دو ماهه گروهش برای  اجرای این اثر درجشنواره  تئاتر رضوی می گوید و می افزاید: با این که فرصت کم بود اما تلاش کردیم  تا کار  خوب و مخاطب پسندی را به روی صحنه ببریم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار