تلاش کشور برای تولید داروی پوکی استخوان

پژوهشگران کشور با دستیابی به فناوری تولید و بهینه سازی پپتید دارویی درصدد تولید داروی نوترکیب برای بیماری پوکی استخوان هستند و به گفته آنها قیمت هر ویال این دارو حدود 730 هزار تومان است.
کد خبر: ۲۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 27 August 2016
پوکی استخوان بیماری است که سبب شکننده شدن استخوان در فرد بیمار می‌شود و فورتئو بخشی از هورمون «تری پاراتید» است که در بدن توسط غده پاراتیروئید ساخته شده و سبب استخوان زایی و حفظ کلسیم سرم می‌شود. از این رو داروی نوترکیب «فورتئو» یکی از داروهایی است که تا چند سال پیش وارد بازار ایران می‌شد و برای درمان پوکی استخوان به کار می‌رود. 

از این رو محققان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پروژه «طراحی ژن، همسانه سازی و بیان پپتید نوترکیب دارویی تری پاراتید در باکتری اشریشیاکلی» برای تولید این دارو اجرایی کردند.

ناهید بختیاری مجری این پروژه در خصوص این دارو توضیح داد: استخوان زایی پدیده‌ای است که بین 3 تا 6 ماه به طول انجامیده و حاصل کوپل شدن فرآیندهای تحلیل و باز زایی استخوان است که هم اکنون از استروژن‌ها، ویتامین D و بیسفسفونات‌ها برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می‌شود.

بختیاری داروی فورتئو را یک عامل آنابولیک و افزایش دهنده تراکم استخوان دانست و یادآور شد: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از هر4  زن ایرانی بالای 50 سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست و نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی هزینه هر ویال این دارو را حدود 730 هزار تومان ذکر کرد و یادآور شد: به دلیل گران بودن این دارو در ایران سبب شده تا پزشکان در تجویز آن احتیاط کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار