با توجه به استحکام بالا و نفوذپذیری کم

شهرداری تبریز، پیشتاز اجرای پروژه بتن غلتکی در کشور

شهرداری تبریز پیشتاز اجرای این فناوری کم نظیر بوده و همین امر، مورد اذعان و تحسین تیم کارشناسی وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز قرار داشته است.
کد خبر: ۳۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 04 May 2015

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با بیان این که هیچ‌گونه لکه‌گیری یا لایه‌برداری در بتن غلتکی مسیر بی‌.آر.تی صورت نگرفته‌است، از پایان عملیات روسازی این مسیر، در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، محبوب عبداله‌پور با بیان این مطلب اظهار داشت: بتن غلتکی به عنوان یکی از فناوری‌های روز روسازی در جهان مطرح است که با توجه به استحکام بالا و نفوذپذیری کم، در پروژه‌های بزرگی از قبیل سدسازی و احداث باندهای فرودگاه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که این فناوری روسازی، با توجه به بالا بودن قیمت فراورده‌های نفتی و پیامدهای زیست‌محیطی، در سال های اخیر، مورد توجه وزارت راه و شهرسازی کشورمان قرار گرفته‌است، متذکر شد: بر همین اساس، در سیاست‌های کشوری، مقرر شده در روسازی 10 درصد از آزادراه‌های کشور، از این فناوری استفاده شود؛ با این حال، خرسندیم که شهر تبریز در این مورد از رویکرد کشوری، پیش افتاده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز اضافه کرد: شهرداری تبریز پیشتاز اجرای این فناوری کم نظیر بوده و همین امر، مورد اذعان و تحسین تیم کارشناسی وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز قرار داشته است.

عبداله‌پور با اشاره به ساز و کار فنی اجرای پروژه بتن غلتکی گفت: با توجه به تراکم بالای این فناوری، طبیعی است که استفاده از بتن خالص، موجب ساییده‌شده لاستیک اتوبوس‌ها و انتقال صدای حرکت تایرها به داخل اتوبوس‌ها شود؛ به همین خاطر، یک لایه نازک آسفالت نیز بر روی بتن غلتکی اجرا می‌شود؛ که البته ضخامت این لایه بیش از سه سانتی‌متر نیست.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد اصطکاک و چسبندگی مناسب بین بتن و آسفالت، بتن در قسمت‌های مشخصی، با دستگاه‌های مخصوصی، خراش داده شده و اصطلاحاً مُـضَـرّس –به معنی سخت‌شده-  می‌شود؛ که این اقدام به معنی  لکه‌گیری  یا لایه‌برداری نیست.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، حداقل عمر فناوری بتن غلتکی را 10 سال عنوان کرد و گفت: اجرای عملیات بتن‌غلتکی، و اصلاح اساسی این مسیر، در کنار افزایش خدمات‌دهی به شهروندان و کاهش مدت انتظار شهروندان در ایستگاه‌ها، موجب صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌های تعویض و تعمیر لوازم یدکی اتوبوس‌ها خواهد شد.

عبداله‌پور با اشاره به این‌که متاسفانه آسفالت تبریز از اقدامات غیرفنی گذشته رنج می‌برد، تصریح کرد: در گذشته، در موارد متعددی، عملیات آسفالت‌ریزی، بدون زیرسازی و درست بر روی خاک‌های نباتی صورت گرفته بود؛ این موضوع به عنوان مثال در محدوده راه‌آهن تا باغ‌گلستان، موجب ایجاد یک توده خمیری در لایه زیرین می‌شد؛ و در واقع همین خمیر بود که موجب خرابی آسفالت و ایجاد موج‌های بزرگ در مسیر بی‌.‌آر.تی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: خود را در مقابل این کاستی‌ها مسئول می‌دانیم و اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش خود را در قالب برنامه‌های مدون و فنی، صرف ارتقای عمر و کیفیت آسفالت تبریز کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، با تاکید بر این‌که حوزه عمرانی شهرداری تبریز از هر گونه انتقاد و پیشنهاد سازنده و علمی مشتاقانه استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: از عموم صاحبنظران و اصحاب رسانه تقاضا داریم با طرح انتقادات و پیشنهادهای  کارشناسی و فنی خود، یاری گر روند توسعه و عمران شهرمان باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار