خواب طولانی تالار فرهنگ و هنر بجنورد

در فاصله ای نه چندان دور از شهر بجنورد، درست در میان کاج های سر به فلک کشیده در دل پارک دوبرار، اسکلتی قد علم کرده که قرار بود روزی، روزگاری چراغ خانه ای را روشن کند تا اهالی فرهنگ و هنر در آن گرد هم آیند.
کد خبر: ۳۱۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 16 October 2016
در فاصله ای نه چندان دور از شهر بجنورد، درست در میان کاج های سر به فلک کشیده در دل پارک دوبرار، اسکلتی قد علم کرده که قرار بود روزی، روزگاری چراغ خانه ای را روشن کند تا اهالی فرهنگ و هنر  در آن گرد هم آیند و از طرح ها و برنامه هایشان بگویند؛ از این که چگونه می شود جشنواره ای شایسته برگزار کرد و یا دست به تولید آثاری در خور زد و دمی مردم را با اهالی این خانه همدل و همراه کرد. اما گویی قرار نیست به این زودی چراغ این خانه روشن شود و فعالیت های فرهنگی و هنری در این خانه پا بگیرد؛ خانه ای که چشم امید هنرمندان و هنردوستان است. با وجود این که طرح مطالعاتی تالار فرهنگ و هنر بجنورد از سال 87 شروع و ساخت آن از 5 سال پیش آغاز شد و قرار بود 36 ماهه  به اتمام  برسد اما این تالار هنوز اندر خم یک کوچه است و خیال ندارد روبان ببندد و بهار را به خانه دل هنرمندان بیاورد. اینجا تا چشم کار می کند میلگردهایی است که روی هم تلنبار شده و چند کارگر مشغول نصب کردن آن ها در زمینی با 11 هزار و 650 متر زیربنا هستند. سکوت بر فضای این خانه حاکم است و هر از گاهی صدای به هم خوردن میلگردهاست که سکوت را می شکند. به سمت کارگاه حرکت می کنم و در نهایت با « حاتمی» که خود را معاون کارگاه معرفی می کند هم کلام می شوم. او از این که توان سرعت بخشیدن به روند ساخت پروژه  وجود ندارد می گوید و از این که این پروژه کج دار و مریز در حال انجام است.او از توقف 8 ماهه پروژه هم می گوید و از این که یک ماهی می شود که روند ساخت تالار فرهنگ وهنر از سر گرفته شده و نبود مصالح، نیروی کار در کنار نبود اعتبار بر کند شدن روند ساخت پروژه دامن زده است تا جایی که در این مدت فقط 18 ستون بتن ریزی  شده است.
او از این که شرکت توان پرداخت هزینه ها را ندارد تا جایی که 9 ماهی می شود که حقوق کارکنان پروژه عقب افتاده است می گوید و معتقد است: این گونه که پیش می رود این پروژه ماندگار است و طی چند سال آینده هم به بهره برداری نمی رسد.
اما هنرمندان از تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت های فرهنگی و هنری به واسطه کمبود فضاهای فرهنگی و هنری در مرکز استان  گلایه می کنند و بر این باورند که مسئولان باید آستین های همت را بالا بزنند تا با گسترش فضاهای فرهنگی و هنری موجب تعالی فرهنگ و هنر در این خطه فرهنگ پرور شوند.
در این میان مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی از این که ساخت تالار فرهنگ و هنر در سال 87 مصوب و در همان سال مطالعه و طراحی آن شروع شد، می گوید و می افزاید:  این پروژه  که ساخت آن از تیر ماه 90 شروع شد،قرار بود 36 ماهه به اتمام برسد که به دلیل تامین نشدن اعتبار تاکنون محقق نشده است.
«حسین فرخنده»  به پیشرفت حدود 40 درصدی پروژه و 11 میلیارد و 352 میلیون تومان اعتبار برای آن اشاره می کند و از این که به واسطه بهره برداری از تالار فرهنگ و هنر تغییری از لحاظ جایگاه سرانه فضای فرهنگی در سطح کشور نخواهیم داشت سخن می گوید.
او البته به این نکته هم اشاره می کند که هر چند از لحاظ استانی از سطح متوسط پایین تر هستیم، اما نزدیک به 12 هزار متر مربع در حال ساخت است که با بهره برداری از آن نزدیک به 12 هزار متر مربع  به فضای فرهنگی و هنری اضافه می شود.  
معاون مدیرکل عمران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور هم از این که قانون لایحه بودجه  برای این پروژه در سال جاری 7 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که در صورت تخصیص اعتبار می توان کار را سرعت بخشید، سخن می گوید.«داوطلب» با بیان این که بر اساس قانون لایحه بودجه، سال گذشته 5 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده بود که تنها 50 درصد آن اختصاص یافت، اظهار می دارد: از آن جایی که پیشرفت بودجه به میزان اعتبار تخصیص یافته بستگی دارد، امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم اسکلت آن را آماده کنیم و پروژه را به مرحله سفت کاری برسانیم.وی با بیان این که برای به بهره برداری رساندن این پروژه به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز  است می گوید: اگر نمایندگان استان همت کنند و بتوانند اعتباری را از محل ماده 180  به این پروژه اختصاص دهند،می توان آن را به  مرحله بهتری در 2، 3 سال آینده رساند.
حالا گویی هنرمندان باید هم چون  درختان کاج صبوری پیشه کنند و به انتظار بنشینند تا  صبحی دیگر بدمد و شاید چراغ این خانه روشن شود./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار