راه شناخت علوم انسانی اسلامی، همان راه اصیل است

آیت الله جوادی عاملی به همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در تبریز پیام صادر کردند

کد خبر: ۳۲۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 10 November 2016
آیت الله عبدالله جوادی آملی روز پنجشنبه در پیام تصویری به همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در تبریز گفت: راه شناخت علوم انسانی اسلامی، همان راه اصیل است که تمایز علوم به تمایز موضوعات آنهاست.
[راه شناخت علوم انسانی اسلامی، همان راه اصیل است]

آیت الله جوادی آملی در این پیام اظهارکرده است: مرحوم علامه طباطبایی در صدر و ذیل تفسیر گرانقدر المیزان سعی کردند افعال الهی و اسماء الهی را تبیین کنند.
وی با بیان اینکه اهداف و اغراض فرع بر خود مسائل و مترتب بر مسائل اند، گفت: بررسی فعل خدا نمی تواند غیر دینی باشد، تعلیم و تعلم آن هم دینی است.
در ادامه این پیام آمده است: پس اساس علم، هر علمی که در دانشگاه ها تدریس می شود و تجربی است و مربوط به موجودات زمینی و موجودات فضایی و مربوط به نظام سپهری است، یعنی همگی محصول خداوند تعالی است و شناخت فعل خدا نمی تواند علم غیر دینی باشد.
این مرجع تقلید در تبیین شاخصه های علم دینی و اسلامی، اظهارکرده است: علمی اسلامی است که موضوع آن علم ثبوت خدای سبحان، اسمای الهی، اوصاف خداوند، اقوال خداوند، افعال خداوند، آثار خدا، خدا و مظاهر او، خدا و آیات او، خدا و جلوه های او، خدا و ظهورات او و تجلیات او باشد.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به علومی که موضوع آن فعل انسان است، آورده است: این علوم نظیر صنعت، هنر، کشاورزی، دامداری، داروسازی، نظیر رفتار ها و گفتارهایی که انسان از خود نشان می‌دهد می‌تواند اسلامی یا غیر اسلامی باشد؛ اگر این علوم مطابق با ره‌آورد دین باشد، دینی خواهد بود و اگر مطابق دین نباشد، غیر دینی است.
وی خاطرنشان کرده است: پژوهشگرانی که در راستای تبیین آراء و نظرات مرحوم علامه طباطبایی تلاش می کنند خداوند به آنها طول عمر با برکت عنایت کند.
همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) به همت دانشگاه صنعتی سهند روز گذشته در مصلای امام خمینی (ره) تبریز آغاز به کار کرد و امروز در دانشگاه صنعتی سهند با ارائه مقاله های رسیده ادامه دارد./ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار