تکمیل کنارگذرهای قم معطل در جدول بودجه‌ریزی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم می‌گوید: کمربندی 110 کیلومتری قم 3 سال است با پیگیری مسئولان این اداره در جدول 20 بودجه قرار گرفته اما هیچ سالی تبدیل به پول برای آغاز کار به صورت جدی نشده است.
کد خبر: ۳۳۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 23 November 2016
به گزارش تابناک قم، از شمال تا جنوب ایران شهرهای بزرگ و کوچک اغلب کنارگذرهای مطمئنی با فاصله مناسب از شهر دارند که ترافیک داخل و خارج از شهر را تفکیک می‌کند. حتی گاهی شهرهای کم‌تردد یا بسیار کوچک‌تر از شهر قم توانسته‌اند دومین رینگ کمربندی‌شان را شکل دهند؛ اما قم به عنوان شهری که در محور مواصلاتی 17 استان قرار دارد و حجم عظیمی از تردد در محورهای اطرافش را تحمل می‌کند، یک کمربندی ناقص دارد. با تلفاتی که هر روزه دارد، مسیری ناایمن محسوب می‌شود.

صحبت از ساخت یک کمربندی جدید به طول 110 کیلومتر که با چند تقاطع غیر همسطح اطراف شهر قم را در بر می‌گیرد، مدتی است در رسانه‌ها از سوی مسئولان منعکس شده و این پروژه با وجود این‌که زمانی آغاز شد و مدتی هم پیش رفت، در سال 88 که اوج اعتبارات کشوری برای پروژه‌ها بود، نیمه‌کاره رها شد.

نیمه‌کاره رها شدن این پروژه همان و معطل بودنش در این 7 سال برای گرفتن بودجه هم همان. در شرایط کنونی با وجود اوضاع اقتصادی دولت، پروژه‌هایی که حتی بیش از این پروژه هم پیشرفت فیزیکی داشته‌اند نیمه‌کاره رها شده‌اند و چاره‌ای جز به کارگیری بخش خصوصی در این عرصه وجود ندارد. با این حال نظر مدیران استان بر این است که این پروژه باید مقداری از بودجه‌های دولتی تخصیص بگیرد تا بخش خصوصی رغبت بیشتری برای حضور در آن پیدا کند.

انتظار 3 ساله

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم می‌گوید: کمربندی 110 کیلومتری قم 3 سال است با پیگیری مسئولان این اداره در جدول 20 بودجه قرار گرفته اما هیچ سالی تبدیل به پول برای آغاز کار به صورت جدی نشده است.

«حسن صبوری» با اشاره به پیگیری‌هایی که امسال به طور خاص برای این موضوع صورت گرفته است، می‌افزاید: اتفاق جدیدی که در این زمینه افتاد این بود که از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی دستور داده شده این پروژه در لایحه سال 96 برای تأمین اعتبار قرار گیرد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این‌که کمربندی جدید شهر قم به صورت پروژه سرمایه‌گذاری ساخته شده و به آزادراه تبدیل خواهد شد، اظهار می‌کند: پیگیری‌هایی انجام شده که در سال 96 یک ردیف اعتباری برای این پروژه داشته باشیم چرا که سرمایه‌گذار برای مشارکت در پروژه‌ای که ردیف بودجه از سوی دولت دارد، مشتاق‌تر است.

صبوری ادامه می‌دهد: در مجموع مشکل مطالعات در عرصه راه وجود دارد و طرحی مانند کمربندی جدید استان قم که 4 سال است در قانون بودجه است هیچ مطالعاتی غیر از یک نقشه دستی ندارد. سرمایه‌گذاران که مراجعه می‌کنند، یکی از مشکلات همین است که مطالعات جامعی نداریم.

400 میلیون اعتبار مطالعات حوزه راه

صبوری با اشاره به آماده شدن بسته‌ای برای مطالعات دقیق کمربندی می‌افزاید: امسال اعتبار 400 میلیون تومانی گذاشته شده که مطالعات حوزه راه را تکمیل کنیم. اگر مطالعات کامل شود بسیار دقیق وارد می‌شویم و می‌توانیم کار را پیش ببریم.

موضوع دیگری که مدیرکل راه وشهرسازی استان قم به آن اشاره می‌کند پیگیری‌ها برای بهبود وضعیت راه در محورهای مواصلاتی شهر قم بود.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای بهسازی مسیر قم ـ آوه و تبدیل آن به آزادراه می‌گوید: این کار هم به صورت جدی شروع شد و سال گذشته 12 کیلومتر آسفالت و بهره‌برداری شد.

به گفته صبوری، قسمت بعدی که 7 کیلومتر است هم شروع شده که البته هیچ ردیف اعتباری مشخصی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: از وزارتخانه دنبال این هستند که پروژه آزادراهی قم ـ آوه پر توجیه‌ترین پروژه کشور تبدیل شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار