بزرگ‌ترین شبکه آبی شمال غرب کشور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

اردبیل – مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل از تکمیل شبکه خدا آفرین به عنوان بزرگ‌ترین شبکه آبی شمال غرب کشور تا پایان سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۳۷۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 06 February 2017

به گزارش تابناک اردبیل، اصغر سلیمان زاده شامگاه یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های آبی در دست اجرای استان شبکه آبی خدا آفرین با هدف تبدیل اراضی دیم به آبی در ۶۲ هزار هکتار است.

وی افزود: اعتبار این پروژه از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده و به دلیل محدوده زمانی تعیین شده جذب منابع تا سال آینده برنامه‌ریزی جهت تکمیل پروژه تا سال آینده صورت گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تأکید کرد: حجم اجراییات این پروژه قابل‌توجه است و در صورتی که به تأمین اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی بسنده می‌شد می‌بایست ۱۰۰ سال زمان سپری می‌کردیم تا پروژه به فرجام برسد.

سلیمان زاده افزود: نزدیک به یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به مهار آب‌های مرزی استان اختصاص یافته که در این راستا پروژه‌هایی از جمله سد عمارت، سد احمد بیگلو و سد تازه کند نیز به غیر از خدا آفرین در دست اجرا است.

وی افزود: شبکه خدا آفرین قابلیت اشتغال‌زایی برای ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر را دارا است و در واقع می‌تواند بیکاری شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار را پوشش دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تأکید کرد: علاوه بر این در فاز اجرایی این پروژه نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی به ساماندهی ۱۰ هزار خانوار عشایر در پی اجرای این طرح اشاره و تأکید کرد: پنج هزار هکتار از پروژه قبلاً به بهره‌برداری رسیده و ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز آماده بهره‌برداری است.

میزان روان آب سد سبلان مانع تخصیص نیاز کشاورزان است

سلیمان زاده در خصوص سایر پروژه‌های شاخص سدسازی اضافه کرد:  سد عمارت با ۱۸۲ میلیون مترمکعب توانایی آبیاری ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را دارا بوده و این پروژه در حال اجرا است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به تکمیل سد گیوی با ۷۶ میلیون مترمکعب اشاره و تأکید کرد: برای آبگیری سد صرفاً خرید بخشی از اراضی پایاب باقی مانده است.

وی افزود: سد بفراجرد نیز با هدف تأمین آب شرب خلخال در خال تکمیل است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در خصوص درخواست آخرین وضعیت پنج هزار کشاورز مشگین شهری از تخصیص آب سد سبلان تصریح کرد: در استان اردبیل میزان روان آب کاهش یافته و در برخی مناطق تا ۴۰ درصد شاهد کاهش روان آب هستیم.

سلیمان زاده تأکید کرد: دلیل کاهش به افزایش دما و برداشت از بالادست مرتبط است و در خصوص سد سبلان نیز با وجود طراحی سد برای ۱۵ هزار هکتار در حال حاضر میزان برداشت آن به هفت هزار هکتار کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در وضعیت فعلی به دنبال تأمین اعتبارات هستیم تا برداشت از سد بهبود یابد و بتوان آب مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار داد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار