رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد:

راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی در کشور

علی باقرزاده در حاشیه سفر خود به گیلان با بیان اینکه تلاش دولت باسوادی تمام افراد بی‌سواد است، اظهار کرد: دولت قصد دارد با مشارکت بخش‌های موثر مسئله کاهش آمار بی‌سوادان را به یک سرانجام قابل قبول در کشور برساند.
کد خبر: ۳۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 23 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ، علی باقرزاده در حاشیه سفر خود به گیلان با بیان اینکه تلاش دولت باسوادی تمام افراد بی‌سواد است، اظهار کرد: دولت قصد دارد با مشارکت بخش‌های موثر مسئله کاهش آمار بی‌سوادان را به یک سرانجام قابل قبول در کشور برساند.

وی با بیان اینکه طبق سرشماری سال 90 حدود 7 درصد جمعیت 10 تا 49 سال یعنی 3 میلیون و 456 هزار نفر در کشور از نعمت سواد محروم هستند، افزود: حدود 7 میلیون و 200 هزار نفر نیز در حد دوره ابتدایی تحصیل کرده و باسواد هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی رقم مذکور را عدد قابل توجهی خواند و تصریح کرد: همبستگی معناداری بین سطح سواد شهروندان و بسیاری از عناصر توسعه وجود دارد.

وی تصمیم دولت را تقویت جریان سوادآموزی عنوان کرد و گفت: حمایت از جریان سوادآموزی هدف دولت است و به همین دلیل منابع مالی سازمان در سال گذشته و امسال را افزایش دادند.

باقرزاده افزود: آموزش و پرورش الزاماتی برای مدیران کل و روسای شهرستان‌ها و مدیران مدارس به وجود آورده که حداقل آن پیگیری باسواد کردن اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه در گیلان حدود 80 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد ثبت شده است، تصریح کرد: حدود 220 هزار نفر نیز کم‌سواد هستند که این وضعیت برای پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان عدد نگران‌کننده‌ای است.

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های خوبی برای کشور پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی است، خاطرنشان کرد: این امر یک تجربه موفق در سوادآموزی دنیا است.

وی هدف اصلی مراکز مذکور را توانمندسازی جامعه محلی دانست و یادآور شد: پاسخ دادن به نیازهای جامعه محلی و مشارکت آنها در اداره امور و استفاده از امکانات محلی از جمله اهداف مهم است.

باقرزاده پیگیری سوادآموزی کودکان خارج از مدرسه، کودکان در معرض آسیب مانند کودکان کار و کودکان خیابانی را از دیگر برنامه‌های سازمان سوادآموزی ذکر کرد و گفت: سازمان سوادآموزی از هر موسسه غیر دولتی که این کودکان را زیرپوشش سوادآموزی ببرد به صورت نقدی حداقل 25 درصد هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کند.


وی با بیان اینکه سوادآموزی اتباع خارجی با جدیت دنبال می‌شود، اضافه کرد: سواد آموزی به روش خودآموز توسط اعضای خانواده با جدیت دنبال می‌شود و ما تمام هزینه‌های آموزش که قبلا به آموزش‌دهندگان و معلمان پرداخت می‌کردیم را اکنون به خود خانواده می‌پردازیم.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور تکمیل پایگاه اطلاعات اسمی و تشویق سوادآموزان را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و یادآور شد: دولت به ما اجازه داده تا هر کسی از گروه سنی 10 تا 49 سال که با سواد می‌شود معادل 20 درصد سرانه هزینه کشور که حدود 130 هزار تومان است را به آنها پرداخت کنیم.

وی با تصریح بر اینکه سال گذشته 440 هزار نفر زیرپوشش برنامه‌های سوادآموزی کشور قرار گرفتند، افزود: معلمان نیز تعدادی از افراد رسمی سازمان و برخی دیگر معلمانی هستند که وقت آزاد خود را به این کار اختصاص می‌دهند.

باقرزاده تامین بخش عمده نیروی انسانی سازمان را از طریق بخش‌های غیردولتی عنوان کرد و گفت: بخش دیگر نیروی انسانی نیز از طریق موسسات واجد شرایطی که امکان فعالیت دارند تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 30 هزار نفر به صورت مذکور با سوادآموزی همکاری کردند، خاطرنشان کرد: در واقع برای 30 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شد.

این مسئول با تصریح بر اینکه سازمان سوادآموزی برنامه‌ای برای جذب نیرو ندارد بلکه از بخش غیردولتی خرید خدمت می‌کند، متذکر شد: مبنایی برای استخدام و جذب نیرو نداریم.

وی درباره خرید خدمت یادآور شد: خرید خدمت آدابی دارد و قراردادی بسته می‌شود و در قبال قبول هر کدام از افرادی که زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند هزینه‌ای به موسسه طرف قرارداد پرداخت می‌کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار