جاذبه‌های گردشگری خرانق خاک می‌خورد

کد خبر: ۳۹۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 12 March 2017
مینا شوهانی
خرانق، وسیع‎‎ترین بخش در جغرافیای سیاسی کشور، در فاصله 60 کیلومتری اردکان و 70 کیلومتری یزد واقع شده و از گذشته تاکنون با محرومیت و کم توجهی مواجه بوده است.
بیشتر روستاهای این بخش به دلیل پراکندگی و وجود مشکلات زیرساختی مانند نبود آب آشامیدنی مناسب، گاز و دیگر زیر‎‎ساخت‎‎ها خالی از سکنه شده‌اند.
اغلب ساکنان این بخش به شهرها مهاجرت کرده‎‎اند به‌نحوی که بعضی روستاهای اطراف آن، تنها یک خانوار دارند و روستاییان آن اگر زمینی برای کشاورزی داشته باشند، تنها آخر هفته و ایام تعطیل به خرانق می‌آیند.
 این منطقه دارای ظرفیت‎‎های بیشماری به لحاظ جاذبه‎‎های تاریخی و میراث فرهنگی است که مهم‎‎ترین آنها «منار جنبان»، «قلعه» و «ارگ خرانق» به عنوان یکی از آثار خشتی منحصر به فرد است که به دلیل بی‌توجهی، وضعیت مناسبی ندارد و رو به تخریب رفته است.
هر یک از روستاهای خرانق، ظرفیت    های خاصی برای گردشگری دارند ولی به علت بی‎توجهی و نبود زیرساخت‎‎های لازم از جمله آب، گاز و راه‎‎های دسترسی مناسب، مغفول مانده است؛ به طوری که حتی سرمایه‎‎گذاران به سرمایه‎‎گذاری در بخش گردشگری خرانق علاقه‎‎ای ندارند.
خرانق به سمت طبس که از محورهای پرتردد استان و به «طریق الرضا» معروف است، در مسیر زائران امام رضا(ع) قرار گرفته و در ایام نوروز پذیرای مسافران زیادی است که برای رسیدن به مقصد مشهد مقدس از آن گذر می‌کنند ولی این محور با کمبود مجتمع‎‎های بین راهی روبه‌روست.
با این وجود، ستاد نوروزی با پیگیری دهیاران و پلیس راه، تمهیداتی برای سفر امن مسافران نوروزی در سال جدید اندیشیده است.

ظرفیت گردشگری خرانق محروم از سرمایه‌گذاری
بخشدار بزرگ‌ترین بخش کشور می‌گوید: خرانق با وسعت 18 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بخش ایران است که در فاصله 70 کیلومتری یزد قرار دارد.
به گفته «مجتبی خالصی»، روستاهای این بخش به دلیل پراکندگی و نبود زیرساخت، خالی از سکونت شده‌اند و اغلب روستاییان به شهرهای یزد و اردکان مهاجرت کرده‎‎اند.
وی می‌افزاید: خرانق دارای بهترین آسمان برای رصد ستارگان، محیطی برای سافاری و شتر سواری است که برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است. همچنین دارای ظرفیت منحصر به فردی به لحاظ بناهای خشتی است که می‎توان در این ارتباط از «منارجنبان»، «ارگ و قلعه خرانق» یاد کرد.
خالصی ادامه می‎‎دهد: این بخش از آب و هوای مناسب و روستاهای منحصر به‌فردی با ظرفیت‎‎های فراوان برای رونق گردشگری برخوردار است ولی این ظرفیت‌ها به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان و نبود سرمایه‎‎گذار مغفول مانده است.
وی بیان می‌کند: سرمایه‎‎گذاران به دلیل نبود زیرساخت‎‎های مناسب مانند نبود آب آشامیدنی مناسب، گاز و راه های مناسب، علاقه زیادی به سرمایه‎‎گذاری در بخش گردشگری خرانق ندارند و تنها یک سرمایه‎‎گذار در بخش ریگ زرین برای ایجاد کمپ گردشگری در کویر، سرمایه گذاری کرده است که در آینده نزدیک به بهره‎‎برداری می‌رسد.
خالصی به نشست    ها و جلسات مکرر با سرمایه‎‎گذاران اشاره و عنوان می‎‎کند: متاسفانه سرمایه‎‎گذاران رغبتی به سرمایه‎‎گذاری در بخش خرانق و روستاهای آن ندارند و این بخش از گذشته تاکنون با بی‌توجهی روبه‌رو بوده است.
به گفته وی، خرانق در فصل بهار دارای چشم‎‎اندازی مناسب و بسیار زیباست و وجود مناطق کوهستانی و همچنین کویرهای گسترده، ظرفیتی مغفول برای جذب گردشگر در این بخش به‌شمار می‎‎آید.
به گفته وی، خرانق دارای 19 روستاست که هر یک ظرفیت‎‎های منحصر به فردی دارند ولی تنها 13 روستای آن دارای شورا هستند و بعضی روستاهای آن، تنها یک خانوار ساکن در روستا دارند.
وی ‌می‌افزاید: قسمت‎‎هایی از بافت خشتی و برخی بناهای خشتی منحصر به فرد بخش خرانق، رو به تخریب رفته و با توجه محدودیت منابع مالی و نبود اعتبارات، حفظ و نگهداری آن با مشکل روبه‌رو شده است.

لزوم معرفی ظرفیت    های گردشگری خرانق
بخشدار بزرگترین بخش کشور می‌گوید: هر چند گردشگران از خرانق بازدید می‌کنند، اما این بازدید تنها در مدت زمان اندک و در قالب یک تور چند ساعته است و به دلیل نبود امکانات پذیرایی و اقامتی، مدت ماندگاری گردشگران کم و محدود به چند ساعت است.
خالصی با بیان این که سرمایه    گذاران تنها به سرمایه    گذاری در معادن این بخش علاقه‌مند هستند، می‎‎گوید: در 3 سال اخیر برای شناسایی و معرفی ظرفیت‎‎های گردشگری و میراث فرهنگی خرانق، مسئولان محلی تلاش‎‎های زیادی کرده‎‎اند و با بهره‎‎گیری از مطبوعات و بورو شور و همچنین تهیه فیلم‎‎های مستند، فعالیت    های خوبی در این مورد انجام ‎‎داده‎اندکه در این باره می‎‎توان به مستندی اشاره کرد که از شبکه دوم سراسری پخش شد.

   تلاش برای توسعه طبیعت گردی در منطقه
بخشدار بزرگ‌ترین بخش کشور می‌گوید: قرار است یک خط توریستی بین روستاهای اطراف خرانق ایجاد شود که در آن برگزاری تور یک‌روزه خرانق گردی نیز گنجانده شده است.
«مجتبی خالصی» ادامه می‎‎دهد: روستاهایی مانند «حاجی آباد» در خرانق از روستاهای بکر برای گردشگری هستند که در آینده نزدیک با آماده شدن زیرساخت‎‎های آن برای گردشگری آماده می‌شوند.
وی عنوان می‎‎کند: خرانق دارای ظرفیت خوبی در رابطه با حیات وحش نیز هست که در این رابطه می‎‎توان به منطقه «دره انجیر» اشاره کرد که برای طبیعت‎‎گردان مناسب است.
خالصی اظهار می    کند: برای این امر می‌توان با هماهنگی محیط زیست و بهره    گیری از ماشین‎‎های خاص که به زیستگاه حیات وحش از جمله یوز ایرانی تاثیر منفی نداشته باشد، به عنوان مسیر طبیعت‎‎گردی استفاده کرد.
به گفته وی، در این منطقه زیرساختی به نام صنعت وجود ندارد و اغلب روستاها خوش آب و هوا هستند ولی در نظر داریم که با مشارکت مردمی، طرح رونق صنایع کوچک را در حوزه صنایع دستی در خرانق گسترش دهیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار