تصویب ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته

کد خبر: ۴۰۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 03 April 2017
تابناک گیلان / در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۲میلیارد دلار توسط هیات سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری خارجی در کشور مصوب شد.
 
 مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی یکی از اهداف دولت تدبیر و امید را تمرکز زدایی و توسعه پایدار دانست و افزود: طی ۱۱ ماه ۵۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری خارجی در تمامی استان ها شناسایی شده که در این بین ۸۲۵ فرصت نهایی را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرده ایم.
 
احمد جمالی با بیان اینکه در گذشته سه یا چهار استان کشور در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر بود، تصریح کرد: خوشبختانه بعد از برجام این نگاه تغییر کرد و هم اکنون سرمایه‌گذاری خارجی در ۲۸ استان کشور در حال انجام بوده و این امر بیانگر ظرفیت‌های بالای سراسر ایران است.
 
وی اظهار کرد: سرمایه گذاری خارجی فرصت مناسبی را برای حوزه هایی چون صنعت، گردشگری، کشاورزی، انرژی های نو و بویژه انرژی خورشیدی و بادی فراهم می کند.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی یکی از بندهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی مانند پول، ماشین آلات و تجهیزات وارد کشور شده است.
وی با یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به هدف گذاری در حوزه اقتصاد مقاومتی رقم بالاتری دارد، گفت: در سال ۹۵ پروژه ۷میلیارد دلاری که برای جذب سرمایه گذار خارجی تعریف شده بود، محقق شد و برای نقل و انتقال پول سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تاکنون مشکلی نداشته ایم.
جمالی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاران در فرآیند ساخت و ساز بوده و در آینده‌ای نزدیک به بار می‌نشیند، افزود: برجام فصل تازه ای را در اقتصاد کشور رقم زد، زیرا شاهد ورود کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران بوده ایم.
بنا بر آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، به سال ۲۰۱۲ میلادی باز می‌گردد که رقمی نزدیک به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی، این سازمان ۱۲میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب به تفکیک استان از بعد برجام تا ۱۰ اسفند سال۱۳۹۵ داشته است.
در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از ۳ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۵ر۱ میلیارد دلار قرار دارد.
همچنین استان های اصفهان، تهران و سیستان و بلوچستان هرکدام توانسته اند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مدت یاد شده جذب کنند.
از دیگر استان های موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی می توان به آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد اشاره کرد.
ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، آلمان، امارات، انگلستان، ایرلند، بلاروس، ترکیه، جزایر باربادوس، جمهوری آذربایجان، چین، روسیه، سریلانکا، عراق، عمان، فرانسه، قبرس، کویت، مالزی، هلند، هندوستان و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرده اند.
در این میان آلمان با ۳ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب برای ۱۷ طرح جدید، در صدر کشورهای سرمایه گذار در ایران قرار دارد و پس از آن اسپانیا با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است. در بین سرمایه گذاران خارجی یک ایرانی مقیم خارج از کشور هم دیده می شود که ۷ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار