رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

اخلاق باید سنگر قانون را فتح کند

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اخلاق سنگر قانون را فتح و در جایگاه قانون قرار گیرد و همه مراحل قانونگذاری بر اساس اخلاق شکل بگیرد قانون در خدمت جامعه خواهد بود.
کد خبر: ۴۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶ 30 May 2015
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی احمد مبلغی در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با عنوان اخلاق و قانون با نگاهی فقهی و حقوقی در قم با اشاره به اینکه اخلاق زیباترین فصل انسانی است، افزود: همه تحرکات، تصرفات و شئونات انسان نیازمند اخلاق است و بدون اخلاق هیچ چیز مبنای انسانی پیدا نمی کند و چیزی که انسانی نباشد به طريق اولى الهی نخواهد بود.

وی یادآورشد: حتی دین به عنوان بزرگترین گوهر انسان، تحقق و تدين به آن، نیازمند اخلاق می باشد و اگر جامعه ای تهی از اخلاق باشد دین به پوسته ظاهری و فارغ از محتوا تبدیل خواهد شد چرا که خمیرمایه دین، اخلاق است بنابراین ما موظف هستیم این فصل زیبای مشترک انسانی را مبنای تحرک خود قرار دهیم.

مبلغی اظهار داشت: هر مقدار به سمت وضعيت هاي جهاني شده بيشتر به پیش می رویم نیاز به اخلاق و جهانی سازی اخلاقی بیشتر می شود، اگر اخلاق سنگر قانون را فتح نماید و مراحل قانونگذاری بر اساس اخلاق قرار گیرد این قانون در خدمت جامعه خواهد بود.

وی یادآورشد: پیامبر اکرم (ص) در یک هزار و 400 سال پیش حرکت خود را بر اساس اخلاق آغاز کرد و امروز حرکت ما و جامعه جهانی به سمت اخلاق ضرورت اجتناب ناپذیري به خود گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی قانون را مهمترین زمینه برای ظهور اخلاق دانست و گفت: در کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون مباحث مهمی و عالمانه ای توسط اندیشمندان داخلی و خارجی ارائه شد و امید است که این ایده ها و پیشنهادات ارائه شده راه تدام و تعمیق را بیشتر طی کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود که به زبان عربی ارائه شد، به اهداف کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون اشاره کرد و ، گفت: اخلاق فصل مشترک جامعه انسانی است همچنان که قانون بین انسان ها مشترک می باشد، تمام ادیان الهی توصیه عمیقی به اخلاقیات دارند و ما نیز باید در کنار سایر ادیان یک صدای رسا و بلند اخلاقی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی امروز با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می باشد که از فقدان اخلاق نشات می گیرد. تروریسم، ارعاب و خشونت مسائل نگران کننده ای را در جهان اسلام رقم زده است و ریشه تمام این مشکلات دوری از اخلاق می باشد و این کنفرانس بین المللی راهب را پیشنهاد می کند که اگر دامنه های آن توسعه و تعمیق یابد و مورد اجرا قرار گیرد می تواند مسیر رفع این چالش های اخلاقی را باز کند.

مبلغی افزود: در بعد ملی نیز استفاده از تجربیات و تئوری های علمی و حرکت به سمت اخلاق در قانون گذاری را از اهداف کنفرانس بر شمرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار