حل مشکلات آب سیستان در گفتمان و دیپلماسی می گنجد

کد خبر: ۴۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 05 May 2017

فرماندار زابل گفت: باید با هم دلی و انسجام مشکلات را نشانه گیریم تا شاهد افق های روشن تری برای سیستان و سیستانی باشیم.

به گزارش خبرنگارایسنا از زابل، هوشنگ ناظری در آیین هم اندیشی و هم افزایی جمعی ازبزرگان وفرهیختگان سیستانی مقیم استان گلستان، با معتمدین و سران طوایف سیستان،که در راستای توسعه و عمران منطقه و در محل مجمع توسعه این منطقه برگزار شد، اظهار داشت: سیستان امروز دارای مشکلاتی است که هیچ کس منکر آن نیست و این مشکلات مربوط به حال نبوده و علت آن را باید در حدود دو دهه خشکسالی و اثرات ناشی از آن جستجو کرد.

وی افزود : بطورکلی و بر اساس تحقیقات،سیستان دارای سه مشکل عمده و اساسی است که بارها اعلام کرده ایم ، اگر تمام تلاشهای خود را در حل این سه مشکل بکار بریم ،به خودی خود سایر مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل با بیان اینکه در پیشانی این مشکلات بحث آب خودنمایی می کند افزود: مشکلات ناشی از خشکسالی در اکثر نقاط کشور وجود دارد و فقط خاص سیستان نیست، آب سیستان وابسته به کشور خارجی است و حل سیاست های آبی ما در گفتمان و دیپلماسی می گنجد.

ناظری افزود: کشور افغانستان هم سیاست های خاص خود را در استفاده از این آب دارد ، لذا باید منابع آبی محدودی که وجود دارد به صورت بهینه و اصولی مورد استفاده قرار گیرد که در این خصوص طرح 46 هزار هکتار از سوی دولت پیشنهاد و درحال اجرا می باشد.

وی دومین مشکل اساسی را بحث ریزگردها وحرکت شن های روان دانست و گفت: این معضل جدید نیست، بلکه ریشه تاریخی دارد و در این خصوص نیز اقدامات شایسته ای از سوی دولت هم در حوزه های سلامت ، امدادی ، بین المللی و ...صورت پذیرفته است.

فرماندار زابل با بیان اینکه سومین معضلی که امروز درگیر آن هستیم بحث اعتیاد و مواد مخدراست اضافه کرد: الحمد الله دولت برای پیشگیری ، مبارزه و درمان آن بسیار پرقدرت ظاهر شده است و نمونه بارز آن کمپ ترک اعتیاد نیاتک است ، لذا این سه مشکل و مغفول ماندن این معضلات در گذشته سبب شده است ، که تبعات آن مانند بازمانده از تحصیل، بیکاری، بیماریهای تنفسی و ... را علیرغم تمام زحمات و خدمات دولت نظاره گر باشیم.

ناظری خاطر نشان کرد: جامعه ای می تواند از نعمت گاز،راه آهن، انرژی های نو و ... بهره مند شود که پویا و رونده باشد، اگر در حالت سکون و رخوت باشد، بود و نبود خدمات و امکانات برای آن فرقی ندارد بنابر این بحث ریشه کنی اعتیاد و مواد مخدر نیازمند همت همگانی می باشد.

وی همچنین از سیستان بعنوان مهد تاریخ و تمدن یاد کرد و گفت: مردم سیستان در دوران کهن تولیدات و آثار مختلف ، هنری ،پزشکی و ... را با همت و تکیه بر غیرت خویش به دنیا ارائه می کردند و در واقع سرزمین اساطیری سیستان قطعه ای نورانی درجهان بوده است .

فرماندار زابل تصریح کرد: بجای اینکه یکدیگر را هدف قرار دهیم وخدمات نظام را کم اهمیت جلوه دهیم ، همت گماریم و با هم دلی و انسجام مشکلات را نشانه بگیریم تا شاهد افق های روشن تری برای سیستان و سیستانی باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم سیستان برخورداری از آثار باستانی و گردشگری فراوان است که برای توسعه و رونق منطقه باید زیر ساخت های آن توسط مردم و با کمک دولت مهیا شود.

ناظری اهمیت انتخابات را در کشور مهم و حیاتی قلمداد و تصریح کرد: حضور پر صلابت مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه باعث سرفرازی و شادمانی مستضعفان جهان و یاس و نا امیدی دشمنان این خاک دلاور خیز خواهد شد. لذا همه باید با اخلاق مداری و احترام به حقوق شهروندی زمینه برگزاری انتخابات شکوهمند و حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای را فراهم آوریم.

رییس مجمع توسعه سیستان نیز در این مراسم از افراد مغرض که فقد به دنبال انعکاس و برجسته کردن مشکلات هستند و بی تفاوت از کنار خدمات نظام می گذرند ابراز گلایه و انتقاد نمود.

فریبرز فیروزی جهانتیغ از بزرگان و سران طوایف سیستان به عنوان ظرفیتی عظیم یاد کرد وگفت: تکیه بر این ظرفیت بالقوه و استفاده از تجربیات سران طوائف، معتمدین و ریش سفیدان ،بیش از پیش در توسعه منطقه و بهبود معیشت مردم اثر گذار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار