آثار هنری دل انگیزی که در دخمه ها و آغل های گوسفندان خلق می شوند

نشست علمی بررسی کارکردهای ارگونومی در صنایع دستی روز گذشته در حالی در شیراز با استقبال اندک هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس مواجه شد که به گفته مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان، در هیچ یک از کارگاه های صنایع دستی فارس به مباحث بهداشت حرفه ای محیط توجه نمی شود.
کد خبر: ۴۲۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 09 May 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:هنرمندان در محيط هايی كاملاً غير استاندارد و بهداشتي به توليد محصولات دست ساز مي پردازند كه وضعيت جسماني آنها را همواره به مخاطره مي اندازد به طوري كه اكثر رفوگران فارس پس از 20 سال كار، خميده و گوژپشت مي شوند و يا زنان قاليباف روستايي در آغل گوسفندان 8 ساعت از روز را بدون نور كافي و در محيط آلوده سپري مي كنند.
 
سلمان گورنگي در حاشيه برپايي نشست علمي بررسي كاركردهاي ارگونومي در صنايع دستي با انتقاد از عدم حضور تمامي هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان فارس، گفت: به رغم اطلاع رساني مناسب و دعوتي كه از تمامي هنرمندان صنايع دستي شد اما تنها 2 تا 3 درصد از هنرمندان در اين جلسه حاضر شدند.

وي با مثبت ارزيابي كردن برپايي چنين نشست هاي تخصصي و علمي افزود: در هيچ يك از كارگاه هاي صنايع دستي فارس به مباحث بهداشت حرفه اي محيط توجه نمي شود و اميدوار بوديم هنرمندان و توليدكنندگان با حضور در اين نشست علمي با مباحث ارگونومي و بهداشت حرفه اي آشنا شوند.

گورنگي در ادامه اين گفت و گو با ذكر چند مثال به تكميل سخنانش پرداخت و گفت: متاسفانه بارها شاهديم كه كارگاه هاي قالي بافي در روستاها در محيط هاي كاملاً غيربهداشتي چون آغل گوسفندان برپا مي شود و حتي كودكان نيز در كنار مادرانشان كه بافندگان قالي هاي دست بافت و ارزشمند فارس هستند، قرار مي گيرند و 7 تا 8 ساعت را در محيط هاي بدون نور مناسب و هوايي براي تنفس سپري مي كنند.

مدير عامل اتحاديه تعاوني هاي صنايع دستي فارس ادامه داد: در ديگر هنرهاي سنتي نيز وضعيت بر همين منوال است كه بايد هر چه سريع تر در اين عرصه تدبير جدي انديشيده شود و محيط هاي كاري براي هنرمندان ايمن سازي گردد.

در اين نشست علمي، معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس خواستار تنوع بخشي به توليد محصولات دست ساز هنرمندان صنايع دستي شد و تاكيد كرد: عدم توليد محصولات هنرهاي سنتي تكراري، بي شك رونق اقتصادي صنايع دستي فارس را درپي دارد.

زهرا الحمدي با بيان اين كه پرداختن به مباحث ارگونومي به عنوان يك دغدغه در حوزه صنايع دستي محسوب مي شد گفت: بايد مطالعات گسترده اي در اين رابطه كه در راستاي ارتقاي علمي هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي است، صورت گيرد.

به گفته وي، ارگونومي علمي است كه به تطابق كار با كاربر مي پردازد و بايد با آگاهي دادن به هنرمندان به بهره وري بيشتر در كار و جلوگيري از آسيب هاي جسمي كمتر پرداخته شود.معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس در ادامه اضافه كرد: با پرداختن به مباحث ارگونومي بايد به يك بازدهي مناسب در حوزه توليد محصولات دست ساز هنرمندان صنايع دستي فارس برسيم.

الحمدي با اشاره به برپايي اين نشست علمي گفت: برپايي اين نشست هاي علمي بر اساس تقويم استاني معاونت صنايع دستي كشور در حوزه پرداختن به مباحث علمي و پژوهشي است كه اميدواريم مبحث ارگونومي در استان پر رنگ تر ديده شود و به نتايج مطلوب كه بهبود در وضعيت توليدات هنرمندان صنايع دستي است، برسد.

وي در ادامه اضافه كرد: ضروري است توليدات هنرمندان فارس از حالت تكراري بودن خارج شود و با توجه به سليقه و نياز بازار توليد و عرضه شود تا شاهد رونق و توسعه اقتصادي صنايع دستي استان باشيم.

در ادامه اين جلسه، حجت مرادخاني مشاور معاون صنايع دستي كشور با بيان اين كه گام هاي نخست پرداختن به مباحث ارگونومي از دانشگاه علوم پزشكي شيراز برداشته شده است افزود: با توجه به اين كه يكي از سياست هاي معاونت صنايع دستي كشور، حركت به سوي صنايع دستي دانش بنيان است از اين رو پرداختن به مباحث ارگونومي با پژوهش هايي كه در دانشگاهها صورت مي گيرد در تحقق اين امر تاثير به سزايي دارد. مسئول سمن های حوزه صنایع دستی کشور افزود: با همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور طرح ملی هم اندیشی های صنایع دستی تا کنون در 18 استان برگزار شده که استان فارس، هجدهمین استانی است که برای اولین بار این نشست را برگزار می کند .

وی به نقش ارگونومی در صنعت، تولیدات و ابزار صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ارگونومی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسم یک هنرمند، چه در زمینه وسایل و ابزار صنایع دستی و چه در زمینه تولیدات صنایع دستی برای بهبود کیفیت تولید، نقش به سزایی ایفا می کند.

به گفته وي، طبق بررسي هاي به عمل آمده، فاصله بسياري بين توليدات و فعاليت هاي هنرمندان با عرصه علم و دانش وجود دارد كه بايد اين فاصله كمتر شود تا وضعيت اقتصادي هنرمندان و به تبع آن صنايع دستي بهبود يابد.

مرادخاني اضافه كرد: در حال حاضر بحث صنايع دستي و اقتصاد خلاق يكي از مبناهاي كشورهاي توسعه يافته محسوب مي شود و طبق آمار بانك جهاني، 8 درصد توليدات خالص ملي اين كشورها به آن اختصاص دارد كه متاسفانه ايران از اين مبحث محروم است.

مشاور معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در ادامه بر لزوم ورود پژوهشگران عرصه علم و دانش به مباحث صنايع دستي و توليد محصولات تاكيد كرد و افزود: بايد تلاش كنيم نسل جوان در اين عرصه فعال تر گردد و مشاركت ها در طراحي ها به سمت و سويي رود كه شاهد توليد محصولات با كيفيت، با طراحي هاي جديد و استفاده از ابزارهاي مناسب كه هنرمندان با آسيب هاي كمتري مواجه شوند، باشيم.

در اين نشست تخصصي، هادي دانشمندي از گروه ارگونومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز به ارائه مقاله اي در خصوص ارگونومي و كاربردهاي آن در
صنايع دستي پرداخت و گفت: در محيط هاي كاري، عوامل زيان آوري وجود دارد كه مي توان به عوامل شيميايي، فيزيك و بيولوژيكي اشاره كرد.وي در خصوص تعريف ارگونومي نيز گفت: كاربرد اطلاعات علمي موجود درباره انسان و استفاده از آن ها در طراحي سخت افزارها و نرم افزارها كه انسان با آن سر و كار دارد را مي توان در تعريف ارگونومي بيان كرد.

دانشمندي افزود: كاهش بهره وري، غيبت شغلي و اختلالات عضلاني، اسكلتي و شكايت از خستگي و ناراحتي از جمله شاخص هاي ارزيابي و همچنين سلامت و راحتي و رضايت از كار از اهداف مباحث ارگونومي محسوب مي شود.

بنابر اين گزارش، در اين نشست علمي 3 مقاله علمي و پژوهشي با عناوين ارگونومي شناختي در صنايع دستي، ارگونومي و ريسك فاكتورها در صنايع دستي همچنين آشنايي با ارگونومي و كاركرد آن در صنايع دستي ارائه شد و در پايان نيز نمايشگاهي از پروژه هاي ارگونومي دانشجويان دانشگاه هنر شيراز برپا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار