مرگ و میر مادران به ازای هر یکصدهزار نفر 17.2 درصد است

معاون وزیر بهداشت گفت: مرگ و میر مادران به ازای هر یکصدهزار نفر 17.2 درصد است.
کد خبر: ۴۲۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 17 May 2017
دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخورد با حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی 3 استراتژی را دنبال کردیم، اضافه کرد: در ایران دو سال است که مبحث آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی به رسمیت شناخته شده است و وزارت بهداشت و حوزه بهداشت در این راستا خدمات خوبی را ارائه داده است.

وی اضافه کرد: در کل دنیا یک میلیارد و 200 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم و در ایران این رقم 10 هزار و 300 نفر است.

این مسئول اضافه کرد: در لرستان نیز 330 هزار نفر حاشیه‌نشین داریم‌ و برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز خدمات سلامت با وجود کارشناس تغذیه و کارشناس روان ایجاد شده است.

وی گفت: هیچ نقطه‌ای در ایران وجود ندارد که دسترسی به خدمات بهداشتی براساس استانداردها نداشته باشد.

سیاری با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی فقر و اشتغال نیست، بیان کرد: این وزارتخانه متولی آثار آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، اختلالات روانی، بیماری و ایدز است.

وی با بیان اینکه تورم 44 درصدی و رکود منجر به ایجاد این آسیب‌ها شده است، افزود: یکی از معضلات کشور موضوع سوختگی است که در این راستا با همکاری بخش خصوصی، بیمارستان‌ها و بخش‌هایی به این مساله اختصاص داده شده است و یا در حال ساخت هستند.

وی گفت: همچنین برای تأمین پزشکان متخصص 5000 متخصص را به کل استان‌های کشور اعزام کردیم و نسبت به سال 92 دسترسی به پزشک بهبود یافته است.

سیاری با اشاره به اینکه سلامت پنج محور دارد، افزود: محور اول مردم هستند، دوم همکاری بین بخشی، سوم عدالت در سلامت، چهارم استفاده از تکنولوژی و پنجم خدمات باکیفیت است، هرچند عوامل موثر بر سلامت 25 درصد در حوزه پزشکی و 75 درصد در حوزه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: از سال 82 تا 92 کمبود ویتامین D در کشور محرز بود اما برای اولین بار ویتامین D را با میلیاردها تومان رایگان کردیم به گونه‌ای که برای کودکان 3 تا 5 روزه، سالمندان و میانسالان این ویتامین تجویز شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر مادران در سال 84 با توجه به اپیدمی آنفلوآنزا در کشور بسیار زیاد بود اما خوشبختانه در سال 95 این رقم کاهش محسوسی داشته است، گفت: به ازای هر 100 هزار مادر باردار، 17.2 درصد مرگ و میر داریم، همچنین در زمینه مرگ و میر نوزادان با کاهش محسوسی نسبت به سال 92 مواجه‌ایم.

وی یادآور شد: همچنین در زمینه بیماری‌های واگیر به استثنای اچ‌آی‌وی مثبت به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم اما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های غیرواگیر کار برای انجام زیاد است.

معاون وزیر بهداشت گفت: 7 میلیون دانش‌آموز در 62 هزار مدرسه از خدمات دندانپزشکی برخوردار شده‌اند. همچنین به یک میلیون و 700 هزار نفر دانش‌آموز خدمات ترمیمی دندان‌پزشکی ارائه داده شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت 15 برنامه و 17 پروژه پشتیبان دارد که برنامه اولش ارائه خدمات به 28 میلیون نفر روستایی و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.

سیاری گفت: به ازای هر 4000 نفر روستایی یک پزشک وجود دارد، همچنین 2000 خانه بهداشت ساخته شده و درمجموع 20 هزار واحد بهداشتی تأمین و تجهیز شده است. در کنار آنها پزشکان متخصص، ماما و نیروی انسانی موردنیاز نیز تأمین شده است.

وی با بیان اینکه در مدت 35 سال پس از پیروزی انقلاب جمعیت شهرها پنج برابر شده است، افزود: با بزرگ شدن شهرها وضعیت بهداشتی تغییری نکرده بود که با طرح تحول نظام سلامت این دگرگونی ایجاد شد.

سیاری اضافه کرد: سلامت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مردم خودشان مشارکت کنند و برنامه داریم 20 میلیون ایرانی را سفیر سلامت کنیم، یک میلیون و 250 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی، 2.5 میلیون سفیر سلامت خانواده و 250 هزار نفر سفیر سلامت دانشجویی را ایجاد کردیم که سفیران سلامت دانشجویی به 400 هزار نفر خواهند رسید.

وی گفت: طرح تحول نظام سلامت وضعیت بهداشتی و درمانی را در کشور دگرگون ساخته به گونه‌ای که همگان بر این مساله اذعان دارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار