شور و هیجان دنیای توپ نارنجی در قم

مسابقه‌های بسکتبال نوجوانان پسر منطقه یک کشور در حالی در دور گروهی به پایان رسید که میزبانی این مسابقه‌ها بر عهده قم بود.
کد خبر: ۴۷۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، فدراسیون بسکتبال میزبانی مسابقه‌های منطقه یک رده سنی نوجوانان کشور را به قم واگذار کرد تا رقابت ۴ تیم برای کسب ۲ سهمیه صعود از این مرحله به مرحله نهایی به میزبانی شهر کریمه اهل‌بیت(ع) واگذار شود.

قم با توجه به قرارگرفتن در شاهراه اصلی محورهای مواصلاتی کشور، جنبه‌های مذهبی و گردشگری آن و البته در دسترس قرار داشتن برای تمامی استان‌ها از نظر سهولت سفر، یک گزینه دم‌دستی و همیشه‌مناسب برای برگزاری مسابقه‌های ورزشی در سطح کشوری برای فدراسیون‌های مختلف است؛ البته مشروط بر این که زیرساخت‌های برگزاری آن مسابقه‌ها در قم فراهم باشد.

بر همین مبنا، فدراسیون بسکتبال نیز تصمیم گرفت میزبانی مسابقه‌های منطقه‌ای نوجوانان را به قم اعطا کند تا تیم‌هایی از قم، تهران، مازندران و سمنان که طبق تقسیم‌بندی فدراسیون بسکتبال در منطقه یک کشور قرار دارند با هم رقابت کنند.

سالن شهید رضاییان به عنوان خانه بسکتبال استان قم و محل تجمع اهالی بسکتبال در قم، میزبان این مسابقه‌ها شد و مقرر شد رقابت‌ها به صورت دوره‌ای و تک‌بازی در این سالن برگزار شود. ناگفته از پیش پیدا بود که تهران گزینه اول صعود از این گروه به عنوان تیم اول به مرحله بعد است.

سطح فنی بسکتبال تهران از استان‌های دیگر بالا‌تر است و تهران همیشه به عنوان قدرت اصلی بسکتبال ایران به ویژه در بخش پایه خود را مطرح کرده است. به همین دلیل سایر تیم‌های این منطقه همیشه در برابر تهران شانس کمی برای موفقیت دارند و برای کسب رتبه دوم مبارزه می‌کنند. 

در عمل نیز نتایج تهرانی نشان داد آن‌ها همچنان به پیشتازی بی‌رقیب و سلطه خود بر بسکتبال ایران ادامه می‌دهند. کسب نزدیک به ۱۳۰ امتیاز در مسابقه تهران برابر سمنان به خودی خود نشان‌دهنده فاصله نجومی و عمیقی بود که بین تهران و سایر استان‌ها به ویژه استان‌های مرکزی و شمالی کشور وجود دارد. به همین دلیل است که برخی اهالی بسکتبال اعتقاد دارند، حضور تهران در مرحله گروهی و منطقه‌ای ظلم به قم، مازندران و سمنان است و تهران باید بدون حضور در مرحله منطقه‌ای، از مرحله نهایی به مسابقه‌ها اضافه شود.

استقبال تماشاگران

استقبال تماشاگران از مسابقه‌های بسکتبال نوجوانان کشور غافلگیرکننده بود. بخشی از تماشاگران را اهالی بسکتبال در قم و بخشی دیگر را تماشاگرانی تشکیل می‌دادند که از استان‌های مجاور برای تماشای این مسابقه‌ها به قم آمده بودند. 

حضور پررنگ و صمیمی خانواده‌ها در سالن محل برگزاری مسابقه‌ها، فضای دوستانه و زیبا در سالن شهید رضاییان قم ایجاد کرد که بدون تردید تداوم این حضور پرشور به سود بسکتبال خواهد بود. البته استقبال تماشاگران چالش‌های خاص خود را داشت. تیم بسکتبال قم در بازی نخست خود در یک بازی نزدیک برابر سمنان شکست خورد. 

مسابقه‌ای که سالن شهید رضاییان تقریبا مملو از تماشاگر بود و بازیکنان قمی که در چنین جوی به میدان نرفته بودند با مشکلات زیادی مواجه شدند. نتیجه این مشکلات این بود که تیم بسکتبال قم نتوانست توان واقعی خود را بروز دهد و در ‌‌نهایت برابر سمنان بازنده میدان را ترک کرد.

ناکامی در راه صعود

تیم بسکتبال قم در هر ۳ بازی خود در این مسابقه‌ها بازنده میدان را ترک کرد. آن‌ها در بازی اول و دوم برابر سمنان و مازندران چهره تیمی ضعیف و ناتوان را نداشتند و حتی می‌توانستند پیروز باشند اما با اختلافی قابل جبران و نزدیک مغلوب شدند. شکست در بازی دوم برابر سپیدپوشان مازندرانی پرونده صعود این تیم را بست. 

مسابقه‌ای که تیم بسکتبال قم می‌توانست با درس‌های فراگرفته از بازی اول برابر سمنان از آن سربلند خارج شود اما بی‌دقتی در زیر سبد و شوت به سمت حلقه سبب شد تیم مازندران با ۷ پوئن اختلاف در ‌‌نهایت برنده مسابقه شود. در ‌‌نهایت قم در سومین مسابقه خود برابر تیم قدرتمند تهران هم کاری از پیش نبرد که البته کاملا قابل پیش‌بینی بود. ۳ شکست متوالی برای قم نتیجه‌ای نیست که بسکتبال قم برای آن غمگین شود. به طور کلی نتایج کسب‌شده در مسابقه‌های رده‌های سنی پایه، مقیاسی برای بررسی وضعیت سطوح پایه بسکتبال قم با استان‌های دیگر است و این مسابقه‌ها حاوی تجربیاتی ارزنده برای مربیان و بازیکنان بسکتبال قم بود.

بسکتبال قم در بخش پایه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله دارد و این موضوع را نتایج تیم‌های قمی در مسابقه‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان کشور چه در سال گذشته و چه امسال نشان می‌دهد. با این وجود آنچه در یک سال گذشته بر بسکتبال قم گذشته است بارقه‌های امید به آینده را در دل اهالی بسکتبال زنده می‌کند.

سال‌ها قبل، از میان تصاویر خاک‌گرفته و سیاه و سفید گذشته، ستارگان زیادی در بسکتبال قم حضور داشتند و بدون تردید اگر بسکتبال آن دوران، مثل امروز حرفه‌ای بود مشاهیر خوشنامی از بسکتبال قم در سطح کشور خود را مطرح می‌کردند اما دوران طلایی بسکتبال ایران با روزهای دشوار بسکتبال قم همراه بود. توقف فرآیند بازیکن‌سازی از یک‌سو و دور شدن بازیکنان ساخته‌شده از سوی دیگر از فضای بسکتبال، داشته‌های انسانی بسکتبال قم را کاهش داد و دست بسکتبال قم از نظر نیروی انسانی بسته ماند. با این حال راه‌اندازی لیگ‌های نونهالان و مینی‌بسکتبال در قم در سال ۹۵ فرصت جدیدی برای بسکتبال قم است. تعداد باشگاه‌های فعال بسکتبال قم افزایش پیدا کرده و بسکتبال صاحب لیگ‌های پایه جالب توجهی از نظر کیفیت شده است.

مشکلات بسکتبال

یکی از مشکلات عمده بسکتبال قم برای توسعه کار نبود سالن تخصصی در اختیار این رشته است. سالن‌های ورزشی شهر به طور معمول به بخش خصوصی واگذار می‌شوند در حالی که قم بدون یک سالن تخصصی و در اختیار بسکتبال است. این فقدان بر برگزاری مسابقه‌های لیگ‌های پایه بسکتبال قم و مسابقه‌های دسته‌های آزاد به وضوح اثر گذار بود و حتی مسئولان هیأت بسکتبال قم برای برگزاری مسابقه‌های نهایی دستجات آزاد و لیگ‌های پایه در شهر به دنبال سالن مناسبی می‌گشتند که مستأجر سالن راضی شود آن سالن را در اختیار قرار دهد.

هزینه‌های سرسام‌آور اجاره اماکن ورزشی توسط بخش خصوصی در چارچوب رقابتی غیرمنطقی نیز سبب شده هیأت بسکتبال استان قم توانایی ورود به مزایده واگذاری سالن‌های ورزشی را نداشته باشد. در این شرایط، باشگاه‌ها با فعالیت در نقاط مختلف شهر مشکل چندانی در این زمینه ندارند اما فشار برگزاری مسابقه‌های پر تعداد بر دوش هیأت بسکتبال استان قم است که بار‌ها از اداره کل ورزش و جوانان خواسته درباره واگذاری یک سالن ورزشی مناسب به این هیأت ورزشی اقدام کند اما اداره ورزش و جوانان که کسب درآمدش را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده زیر بار این موضوع نمی‌رود و دلایل خاص خود را برای این تصمیم عنوان می‌کند.

نبود حامی مالی برای حضور بسکتبال قم در لیگ دسته اول کشور دیگر مشکلی است که بسکتبال قم با آن مواجه است. گرچه باشگاه خلیج فارس اعلام کرده امسال می‌خواهد در لیگ دسته دوم کشور شرکت کند، ابوالفضل آزادفلاح، سرمربی تیم مهرام قم، تأکید دارد قم ظرفیت کافی برای حضور در لیگ دسته اول کشور و موفقیت در آن را دارد مشروط بر این‌که بسکتبال در قم، زیر سایه بقیه رشته‌های ورزشی نباشد و از سوی مسئولان حمایت شود. حمایتی که امروز در عمل خبری از آن نیست و هیأت بسکتبال به سختی کار توسعه بسکتبال در قم را پیش می‌برد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار