تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:در این خصوص گفته است: «اساس کار در شهرداری، نیروی انسانی است و بهصورت طبیعی موفقیت شهرداری به میزان انگیزه و احساس تعهد و عُلقهی نیروی انسانی ارتباط مستقیمی پیدا میکند؛ حال باید گفت وقتی در یک دورهی ۷ ساله، جمعیت نیروی انسانی در بدنهی اجرایی شهرداری شیراز از ۵ هزار نیرو به ۱۰ هزار نیرو میرسد حتماً باید ارزیابی کنیم که آیا همگام با این افزایش دو برابری نیروی انسانی، حجم کارها و کیفیت خدمات شهرداری نیز افزایش داشته است یا خیر.»
** نیازی به افزایش دو برابری نیروهای شهرداری نبود
موسوی این میزان بهکارگیری نیرو را ناموفق توصیف کرد و افزود: «ارزیابیهای اولیهی ما نشان میدهد که به موازات افزایش دو برابری نیروی انسانی در شهرداری شیراز شاهد افزایش کیفیت خدمات به شهروندان نبودیم؛ به عبارتی دیگر نیازی به اضافهشدن این همه نیروی انسانی در شهرداری شیراز نداشتیم و این تصمیمات بدون هیچ پشتوانه کارشناسی صورت گرفته است؛ ضمن آنکه با وجود اضافه کردن این نیروها، دفاتر ماده ۳۳ هم ایجاد شده بود و بسیاری از امورات را نیز عملاً به این دفاتر ارجاع میدهیم که در آمار نیروهای انسانی شهرداری محاسبه نمیشوند.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز در ادامه به معضلات ناشی از این رویهی چندین ساله در بهکارگیری نیروهای شهرداری شیراز پرداخت و «خلأ برخی قوانین» و «تخلف در نحوهی اجرای قوانین» را دو عامل اصلی بروز مشکلات در این زمینه دانست.
او در ادامه تصریح کرد: «ما در حال حاضر ۷ حالت مختلف برای بهکارگیری نیروی انسانی در شهرداری شیراز اعم از کارمندان ثابت، پیمانی، بخش خصوصی، قرارداد معین، قرارداد حجمی، حکمی و قرارداد همکاری داریم که همین تعدد روشهای بهکار گیری نیرو یک مصیبت جدی برای شهرداری محسوب میشود.»
** انتصاب نیروهای شرکتی در پستهای سازمانی!
موسوی تعداد پُستهای سازمانی مصوب وزارت کشور را برای شهرداری شیراز، ۳هزار و ۵۰۰ پُست عنوان کرد و یادآور شد: «نکته قابل توجه اینکه مطابق قانون تنها کارمندان پیمانی یا ثابت میتوانند در این پستها قرار گیرند اما متأسفانه ما در شهرداری شیراز در موارد زیادی شاهد هستیم که بعضاً حتی نیروهای شرکتی در این پستهای سازمانی منصوب شدهاند؛ در حقیقت نیرویی که از طرف یک شرکت معرفی و برای آن شرکت کار میکند در پست سازمانی متعلق به شهرداری پُست میگیرد. درست است که آن شرکت برای شهرداری کار میکند اما کارمند مستقیماً طرف قرارداد شرکت است و با آن شرکت رابطه استخدامی دارد نه شهرداری شیراز. در نتیجه این کارمند رابطه استخدامی با شهرداری شیراز ندارد اما در عین حال شهرداری تعهد حقوقی برای خود ایجاد کرده است و این اقدام خلاف قوانین است.»
سید عبدالرزاق موسوی
عضو شورای پنجم شیراز در ادامه به مشکلات دیگری اشاره کرد که به تبعِ این رویهی دورهی گذشته دامن مجموعه شهرداری را گرفته است و در این خصوص اظهار داشت: «این تخلفات، عملاً زمینهساز مشکلات دیگری نیز میشود؛ از جمله اینکه برای آن نیروی جدید نیز هرگز امنیت شغلی و احساس تعهدی که در یک کارمند ثابت شهرداری وجود دارد ایجاد نخواهد شد چرا که میداند حضور او موقت است و عملکرد او تأثیری در روند کاریاش ندارد. همین بیانگیزگی در کیفیت خدمات به شهروندان اثر مستقیم میگذارد.»
موسوی تصریح کرد: «من یک مثال ساده میزنم؛ چند سال پیش یک نیرو را از دانشگاه به شهرداری آوردند و در یکی از مناطق شیراز (منطقه ۴) به عنوان شهردار به کار گرفتند. با هر عملکردی این نیرو ۴ سال به عنوان شهردار فعالیت داشت، تجربه پیدا کرد اما سرانجام پس از اتمام قرارداد، از شهرداری خارج شد. طبیعی است که این شیوهی بهکارگیری نیرو شهرداری را دچار مشکل میکند زیرا علاوه بر تمامی مشکلاتی که اشاره شد، عملاً یک فرد خارج از سازمان را درست پس پس از کسب تجربه در درون سازمان، از دست میدهیم.»
** سیستم فعلی شهرداری سلیقهای است
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به تأثیر این رویه در بروز نارضایتی و بیانگیزگی در درون کارمندان ثابت شهرداری اشاره کرد و بیان داشت: «در یک سیستم سالم، سلسله مراتبی وجود دارد که طی آن یک فرد از منصب کارشناسی شروع میکند و با طی سلسله مراتب ارتقایی به شهرداری میرسد. اما متأسفانه سیستم فعلی ما کاملاً سلیقهای است و ممکن است نیرویی ۳۰ سال کارشناس بماند و یکباره یک نفر خارج از مجموعه وارد شهرداری شود و بدون هیچ سابقه و تجربهای رئیس آن کارمند شود. بنابراین آن نظامِ ارتقا که باید در کارمندان شهرداری انگیزهی شغلی ایجاد کند، وجود ندارد.»
** واگذاری پُستهای فنی و تخصصی به کارشناسان علوم تربیتی!
تخلف در واگذاری پُستهای سازمانی به افراد غیرمتخصص یکی دیگر از اشکالاتی بود که موسوی مطرح کرده است؛ او گفت: «موضوع دیگری که در بهکار گیری این نیروها وجود داشته، بحث تخصص افراد است؛ ما در گزارشهایی که گرفتهایم به عنوان مثال نیروهایی را میبینیم که با رشتهی علوم تربیتی یا ادبیات فارسی، رئیس یک سازمان فنی و تخصصی در شهرداری کلانشهر شیراز شده است. حالا شما تصور کنید چهقدر باید زمان صرف شود تا این مدیر به اصول اولیهی ادارهی آن مجموعه مسلط شود و یا دانش مسئولیت غیرمرتبط خود را کسب کند؟»
** اغلب استخدامها بر اساس روابط آشنایی بود/ قوانین استخدامی شهرداری را یکپارچه میکنیم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شیراز در بخش پایانی اظهارات خود، به وجود برخی نقصها در قوانین و دستورالعملها اذعان کرد و گفت: «اگرچه بخش اصلی این تصمیمات، عملاً خلاف روح قوانین موجود بوده اما در خلأ برخی قوانین شفاف و قاطع، نظام بهکارگیری این نیروها نیز دچار ضعف اساسی است. به همین دلیل است که در استخدام شمار زیادی از نیروها در دورهی گذشته شهرداری روابط آشنایی و غیرمعمول نقش اصلی را داشته است. بنابراین خود قوانین ما نیز ایراداتی دارد که به اعتقاد من در این خصوص لازم است که قوانین استخدامی شهرداری را یکپارچه کنیم و این تعدد شیوهی جذب نیرو را سامان دهیم.»
موسوی در پایان تأکید کرد: «ما به جد دنبال این هستیم که این رویههای نادرست اصلاح شود و با توجه به اهمیت موضوع، معتقدم اگر همین یک کار را در ساختار نیروی انسانی شهرداری سر و سامان دهیم، کار بزرگی برای دورهی پیش روی شهرداری شیراز انجام دادهایم.»